Cube Acid 29, Cube LTD 29 of Bulls Copperhead Supreme.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Hallo, ik ben hier nieuw op het forum. Ik rij nu rond met een Bulls Bushtail 29. Na een 500km op deze fiets rond gefietst te hebben en dit forum een beetje door gelezen te hebben ben ik er toch wel achter gekomen dat de afmontage van deze fiets niet zo heel denderend is. Ik kan nu voor deze fiets nog aardig wat geld terug krijgen en wil ik dus een nieuwe bike. Ik monteer in de zomer slicks voor op de weg en de rest van het jaar zal ik er voornamelijk bos routes mee fietsen. Ik ben niet vies van wat springen en het is niet gauw te hoog. Ik vrees dus dat mijn voorvork dit niet gaat overleven. Ik heb gedacht om mijn fiets up te graden, maar dan kan ik beter een nieuwe fiets kopen is mij geadviseerd. De keuze is gevallen op de fietsen in de topictitel. Ik vind de Bulls veruit het mooiste maar in vergelijking met de ltd is de voorvork een stuk minder goed. De Acid vind ik ook wel aardig, maar ze adviseerde mij voor die €100,- meer toch echt beter frame van de LTD te nemen. Het is dus eigenlijk lelijke goede bike vs mooie wat mindere bike. Ik wil graag bij deze merken blijven, zodat ik voor de service ook bij dezelfde zaak terecht kan. Iemand tips?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Keuze tussen Acid en LTD is niet moeilijk, wanneer je de financiën voor een LTD hebt. Is gewoon beter frame, betere vork en beter afgemonteerd. Keuze tussen LTD en Bulls is wat lastiger, maar mede afhankelijk waar je de fiets kan kopen (bv bij Mantel in Arnhem is de Bulls 799 en de goedkoopste LTD 839, de Pro 919 en de Race 999). Heb zelf de LTD race gekocht. Vond de vork (Reba) en remmen (Magura) nl doorslaggevend in mijn keuze.
Verder schijnt het frame van de Bulls makkelijker te rijden te zijn, en dat van de Cube vereist harder werken, maar uiteindelijk wel meer fun (en dat heeft ook weer mijn voorkeur).

Kortom, zowel de Bulls als de LTD-varianten zijn goed, en het is afhankelijk van je budget en je voorkeur qua rijeigenschappen en materiaalwensen wat je koopt. Je kan in ieder geval geen miskoop doen met deze fietsen!
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Ik heb zojuist de goedkoopste LTD in het echt gezien. Hij ziet er in het echt veel mooier uit een Ik durf zelfs te zeggen dat het een hele dikke fiets is. Ik heb even op de site van mantel gekeken en het gaat hier over 2013 modellen. Ik heb het 2014 model gezien. Ik ben bij 2 zaken geweest. De ene wil dat ik €550,- bij leg. De andere is alleen Bulls-dealer en hij vind de stap van een Bushtail naar een Copperhead Supreme de moeite niet om daar het geld aan uit te geven en adviseert me de gewone Copperhead 29 en dan moet ik €675,- bij leggen. Is ook een fiets van €1299,- en de LTD €999,-. Ik wilde eigenlijk rond de €500,-uit geven en daar schiet de €675,- toch wel ver overheen. Morgen effe met mantel bellen of hij zo kan zeggen wat er bij moet op 1 van de LTD's. Bulls kan pas in januari leveren en de Cube is direct leverbaar en ik denk ook dat deze meer bij mijn fietsstijl past.
Wat is er zoveel beter aan de duurdere LTD's de shifters en voor derailleur zijn bij allemaal hetzelfde.?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

wolf75 schreef:Wat is er zoveel beter aan de duurdere LTD's de shifters en voor derailleur zijn bij allemaal hetzelfde.?
Vork en remmen. De LTD Pro (€999) heeft een Reba voorvork en Magura ST2 remmen, en die zijn beiden duidelijk beter dan de die van de rest. De LTD 29 (€839) heeft een Recon vork, Deore shifters en gewone Shimano remmen. De LTD Pro (€919) heeft gewone Shimano remmen en een Manitou vork (volgens een vriend van me: misschien wel goede kwaliteit, maar de naam uit het verleden dat de service niet zo erg goed is). En de LTD CC (€949) heeft wel een Reba voorvork, maar Deore voorderailleur en shifters en de gewone Shimano remmen.
Wat de remmen betreft: De gewone Shimano remt direct, en is niet te doseren, de Magura kan dit wel, dus bij moeilijker terrein wel een meerwaarde.

Het totaalpakket van de Pro heeft mij doen besluiten deze te kopen. Overigens kun je bij Mantel ook besluiten om je onderdelen te upgraden (ik heb de SLX shifters en voorderailleur omgeruild tegen XT-exemplaren). Mantel koopt deze dan terug voor 80% van de verkoopprijs, en je betaalt dan de meerprijs van de nieuwe onderdelen (rekensom: SLX-shifter kost €100, wordt teruggekocht voor €80 - XT-shifters kosten 150, dan betaal je 150-80= €70 bij).
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Dit zijn de specs van de LTD van 2014. Die zijn wel wat beter dan die van het jaar ervoor toch?

Rahmen Aluminium Superlite, AMF, double butted, 29 ARGGröße 15", 17", 19", 21", 23Gabel Rock Shox Reba RL AIR, MC, PushLoc, 100mmSteuersatz FSA No.10 semi-integrated, 1 1/8Vorbau CUBE Performance, 31,8Lenker CUBE Flat Race Bar, 720mmGriffe CUBE Performance GripSchaltwerk Shimano XT RD-M781-SGS, Shadow 10-speedUmwerfer Shimano SLX FD-M671, Direct MountSchalthebel Shimano SLX SL-M670, Rapidfire- PlusBremsanlage Shimano BR-M395, hydr. Discbrake (180/160mm)Kurbelganitur Shimano Deore FC-M610, 42x32x24T, 175mm, Shimano PressFit SM-BB91-41Felgen CUBE ZX24 Disc 29Vorderrad Nabe Shimano SLX HB-M675Hinterrad Nabe Shimano SLX FH-M675Vorderreifen Schwalbe Rapid Rob, 2.25Hinterreifen Schwalbe Rapid Rob 2.25Pedale MTB AluminiumSattel Selle Italia X1Sattelstütze CUBE Performance Post, 30.9mmSattelklemme RFR Varioclose 34.9mmGewicht 12,7 kg
Jappiejo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: do 29 november 2012, 19:50
Mijn mountainbike: Waalwijk

Nou weet ik het niet helemaal zeker maar volgens mij hebben de acid en Ltd
Exact hetzelfde frame
Als ik zaterdags uitrust van vrijdag, rust ik maandag uit van zondagochtend.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Nope, is een beter frame dan de Acid.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Als mijn Duits me niet in de steek laat, zitten er op de '14 SLX shifters, ipv Deore (op de '13). Verder hetzelfde. Dan moet je kiezen tussen de '14 met SLX-shifters en de '13 met Deore-shifters en die om laten zetten naar SLX tegen een meerprijs, maar wel lagere prijs van de gehele fiets. Kijken wat voordeliger is (en of de '13 er nog is in jouw maat).

Wacht, zie ook dat hier een Reba op zit ipv Recon. Over wat voor LTD hebben we het dan? De gewone, pro of race?
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Ik vergelijk nu de gewone LTD's met elkaar. Dus de shifters en de voorvork van de '14 zijn beter en de kleur mooier en ik hoef er geen 160 km voor te rijden. Ik moet eens bellen om te vragen wat hij voor mijn fiets geeft dan kan ik de duurdere modellen misschien ook nog in overweging nemen.
Plaats reactie