Beginner en het schoonmaken van ketting/tandwielen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
GSjuhh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 augustus 2013, 19:28

Ik heb sinds kort een mountainbike gekocht en ben hier nu een aantal keer mee wezen fietsen.
Echter ondanks dat ik hem schoonmaak na iedere rit blijft de ketting/tandwielen knarsen omdat er zand/vuil tussen zit.
De laatste keer dat ik ben wezen fiets klonk er ook steeds een geluid of er een schakeltje niet goed wilde (of iets in de trapas? )
ik heb hem op verschillende manieren proberen schoon te maken.
een emmer water en een handvegertje (optisch heel leuk voor de ketting hielp het niet echt)
na wat lezen hier op het forum zo'n vergifspuit aangeschaft (die je op druk kunt zetten) ook optisch heel leuk voor de ketting weinig zin.(ik woon op een appartement dus beneden geen mogelijkheid tot een tuinslang)
de laatste keer maar bij oma wezen schoonspuiten :D met de tuinslang! scheen meer effect te hebben het rare kraakje was weg terwijl ik naar huis fietste!
thuis echter zoals iedere keer met een schone doek de ketting schoongeveegd, wat nieuwe olie erop gedaan met een aantal rondjes en droog geveegd met weer een andere doek!
echter nu klinkt het knarsen en dat rare kraakje weer! :(

Nu komt bij mij dus het idee op dat het komt door het afvegen met de doek (voor en na het olien)
de laatste keer is mijn vriendin ook mee geweest met haar nieuwe mtb en ook deze ketting knarst nu :o (nadat ik met mijn doekje bezig ben geweest :P )
vandaag allebei even met zo'n kettingclean tooltje bezig geweest,
komt best veel zwarte zooi/zand uit maar het knarsen bij beide fietsen blijft (en het kraakje in de ketting bij het trappen ook)

iemand een idee hoe ik dit nu(en in de toekomst) ga oplossen?

alvast bedankt voor jullie hulp!
wilsonlewis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 27 juni 2012, 14:18
Mijn mountainbike: Trek 8000

Er zal hoogst waarschijnlijk toch ergens nog vuil/zand inzitten, lijkt me sterk dat de ketting gaat kraken dmv het doekje.
Gimme mud!
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

T is erg persoonlijk, en er is hier al erg veel over geschreven.. Maar mijn ervaring is squit. Is t droog, enkel borsteltje erover en op elke schakel na t biken een druppeltje. T stoot vuil, zand af. Na een modderbad id ff afspoelen en laten drogen en weer t bekende druppeltje op elke schakel.

Exit kraakjes, en lange levensduur.

Succes cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Tip voor snel schoon.
Remmenreiniger a 2.50 bij de action.
Emmer met sopje.
Smeermiddel.

In dezelfde volgorde gebruiken.
Gegarandeerd geen krakende ketting meer.

Tik kan misschien de smartlink zijn.
Bv een 10 speed ketting met een 9 speed smartlink.
(Is mij een keer overkomen).
GSjuhh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 augustus 2013, 19:28

Zit er zon smart link in een nieuwe ketting? (Beide fietsen zijn nieuw.).
Bij de xtrail van mijn vriendin zag ik idd een schakel zitten die leek op de losse missing links die ik heb.
Bij mijn cube acid echter niet opgevallen of er een ander schakeltje tussen zit.
Toch nog is proberen met veel water en een borstel om de ketting zand vrij te krijgen dus.
Gebruikersavatar
JanYoghurt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 19:38
Mijn mountainbike: BMC TeamElite02
Contacteer:

Toch nog maar een keer aanhalen dan?

1. Ketting en tandwielen inspuiten met Dasty (Wibra, €1,99)
2. Dasty in je kettingcleanertool (of whatever dat ding maar genoemd word) en twee minuten draaien
3. Afspoelen met overvloedig water (kan een probleem zijn in een appartement)
4. GOED laten drogen
5. Opnieuw smeren met een goed, droog smeermiddel (ik gebruik Boeshield maar die discussie is al honderd keer gevoerd).

Gegarandeerd geen geknars meer.... Succes!

PS
Heb trouwens gisteren net een nieuwe ketting gemonteerd (KMC X9) maar als je daar het originele vet niet uit/af haalt maken ook die herrie...
Plaats hier uw gevatte onderschrift.

Mijn Bike!
GSjuhh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 augustus 2013, 19:28

Thanks voor de reacties.
Gister weer een rondje wezen fietsen (jaja zaterdag rijder).
En maar weer bij oma langs gegaan om daar (inmiddels in de stromende regen) de fietsen weer af te spuiten.
Ditmaal ook maar een handstoffertje meegenomen en na het nodige schrob werk zien de ketting en tandwielen er weer als nieuwuit! Niet meer zwart en vol vuil maar weer mooi blank. Alleen op sommige plekken nog wat vuil in de openingen bvan de schakels. Maar hij loopt weer als een zonnetje! Geen kraakjes of knarsen!
Plaats reactie