Nederlandse wetgeving

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.

Moderators: jf, shiverer

tijnhet
Mountainbiker
Mountainbiker

za 3 augustus 2013, 18:51

Beste allen,

Ik ben van plan een mountainbike te gaan kopen. Heb mijn hele leven op normale, saaie stadsfietsen gefietst. Ben wel ooit een keer wezen mountainbiken op een huur-MTB, dat was *geweldig*. Nu ik toe ben aan een nieuwe fiets, zal dat een mountainbike gaan worden. Ik zal er echter het grootste deel van de tijd gewoon mee door de stad fietsen (van/naar m'n werk, onder andere).

Nu ben ik bekend met de Nederlandse wettelijke verlichtings-eisen van fietsen. Een fiets moet 's nachts en bij slecht zicht zichtbaar voor- en achterlicht hebben. Daarnaast moet een fiets altijd - en daar komt het - een rode reflector achterop de fiets hebben, gele reflectoren op de trappers, en witte of gele reflectoren op de wielen.
"Normale" fietsbanden hebben daarom witte reflectorstrips op de zijkant zitten. En trappers hebben vrijwel altijd reflectoren erop.

Maar mountainbikes hebben doorgaans geen enkele reflectoren, in elk geval niet op de banden, en niet achterop; heel soms nog wel op de trappers, maar meestal niet standaard. Als je er alleen mee gaat crossen, kan ik me voorstellen dat dat niet snel problemen oplevert. Maar wat als je je MTB ook veelvuldig in het (stads)verkeer gebruikt? Heeft iemand ooit een ervaring gehad of gehoord van een agent die iemand aansprak, of een boete uitdeelde, voor het niet hebben van reflectoren op hun MTB? Ik stel me zo voor dat agenten al blij zijn als je licht hebt, maar toch ben ik benieuwd of er in de praktijk heel soms toch nog wel eens boetes worden uitgedeeld voor ontbrekende reflectoren.

In België is dit beter geregeld, daar hebben onder andere MTB's een uitzondering in de wet die dat soort reflectoren verplicht stelt.
CordeRossa
Mtb fanaat
Mtb fanaat

za 3 augustus 2013, 19:04

Ik ging even zoeken, en kwam dit tegen; http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ?p=1000938" onclick="window.open(this.href);return false;, al eens eerder besproken dus.. Maar blijft beetje vaag ja!
ventourist
Extreme Biker
Extreme Biker

za 3 augustus 2013, 19:11

Maak je geen zorgen, voor je eigen veiligheid zijn de reflector strepen op de banden belangrijk. Daar kun je opletten bij de aankoop. Klikpedalen hebben geen reflectors, inderdaad. Het voor en achterlicht is, hoe is het in hemelsnaam mogelijk, in de wet minimaal geregeld. Stralend wit en rood, that's it. Ik rijd al 10 jaar met gebreken in de fietsverlichting en .... geen klachten. Al voel ik me lang niet altijd veilig in het verkeer met de minimale verlichting/reflectie. De achterreflector heb ik nooit gehad.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
frankrs6
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cannondale Jeckyll

za 3 augustus 2013, 22:04

Nog nooit problemen gehad. Wel heb ik altijd verlichting op m'n MTB (gewoon zo'n goedkoop setje van 3 euro)
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 940
Contacteer:

zo 4 augustus 2013, 22:47

Als je er fietskleding bij aantrekt val je volgens mijn nog meer op als op een standaard fiets. overal zit reflectie op. ;-)
Mountainbiker sinds 1991 Trailforks | Komoot | Strava | Heatmap
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: `s hebben 26" wielen
Contacteer:

zo 4 augustus 2013, 22:59

Tijgerhaai schreef:Als je er fietskleding bij aantrekt val je volgens mijn nog meer op als op een standaard fiets. overal zit reflectie op. ;-)
En dat ook nog eens op sommige helmen, mijn vorige had dat in ieder geval. :wink:
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

ma 5 augustus 2013, 09:38

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 05-08-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je hier niet aan voldoet kan je een bete krijgen. Bij elkaar zou je € 155,-- opgelegd kunnen krijgen.
Ik ken geen geval dat dit zo extreem is gespeeld. Als je je fiets structureel als stadsfiets gebruikt zou ik toch kijken wat mogelijk is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... fiets.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ma 5 augustus 2013, 10:05

Die wetgeving is niet bedoeld om alle racefietsen en mtb's eruit te kunnen pikken en ze allemaal op de bon te slingeren. Die wetgeving is bedoeld om als het zo uitkomt te kunnen optreden.
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ma 5 augustus 2013, 12:14

ik denk dat als je wél spatborden en een slot aan je fiets hebt hangen dat ze ook strenger zijn.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

ma 5 augustus 2013, 12:58

het zo uitkomt
Dit is niet S.M.A.R.T.
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden

En als je vaak in de stad rijd in donker/schemer loop je de kans om aan de beurt te zijn.

Een fuik bij een toertocht zou wel een stunt zijn!
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ma 5 augustus 2013, 13:16

of op zondag hele toerclubs op de bon slingeren :p

hier in eindhoven controleren ze maar sporadisch op verlichting, volgens mij is er bij de scooterjeugd en de mensen die 4 km te hard rijden meer geld te halen.
J_de_mtber
All rounder
All rounder

ma 5 augustus 2013, 15:26

Afbeelding

Dan moeten ze zelf ook het goede voorbeeld geven :lol: , ik denk dat ze meer problemen hebben met mensen die op de niet-fietspaden gaan fietsen. Anders zouden de agenten al lang een keer op een mountainbike parcour hebben gestaan om vervolgens iedereen op de bon te slingeren.

Dus met andere woorden gewoon vriendelijk blijven en niks raars doen, dan zullen ze heus niet naar elk detail gaan kijken :-q
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ma 5 augustus 2013, 17:16

VOlgens mij is er nog nooit iemand bekeurd voor het fietsen op een rijwiel dat niet aan de voorgeschreven wettelijke vereisten voldeed. Nog nooit.
Jappiejo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Waalwijk

ma 5 augustus 2013, 21:04

Ik heb laatst een nieuwe canyon gekregen en daar werden allerlei losse reflectors bijgeleverd een een reflecterend plaklintje, weet nu dus waarom. :tong
Als ik zaterdags uitrust van vrijdag, rust ik maandag uit van zondagochtend.
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

di 6 augustus 2013, 09:54

Maak van de mug geen olifant alstublieft, lampje voor en lampje achter en klaar is kees en er zal geen diender zijn die jou of anderen hiervoor zal beboeten.
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)

http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie