Handvatten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
TrekGek12
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:44
Mijn mountainbike: TREK 6900

Een wellicht bekend ongemak is de standaard handvatten van een MTB.
Om geregeld van positie van je handen te wisselen kun je van die sidebars erop zetten.

Nu is mijn vraag:
-Wat moet je absoluut NIET KOPEN?
-Waar moet je absoluut op letten wat je WEL KOOPT?

Graag expertise!!

NOOT: Na een tijdje fietsen doen mijn polsen irritant (handschoenen met palmkussen heb ik reeds, maar dit is voor de koude dagen)
http://www" onclick="window.open(this.href);return false;.endomondo.com/profile/5030849
https://twitter.com/#!/TrekGek12
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

dat is echt superpersoonlijk, de ene zweeert het bij foam handvatten van 6 euro, de andere wil ergonomisch gevormde, sommige mensen rijden met bar-ends, andere weer niet....
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

ik heb ritchey foam handvatten en pro ergo bar-ends http://www.giant-bicycles.com/_generate ... 450709.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

er zijn er ook met een heel plat stuk voor je pols, die zijn schijnbaar heel fijn, maar ook best prijzig...

Afbeelding
Irene
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 23:45
Mijn mountainbike: Een mooie blauwe Trek

Hier ook Ritchey foam handvatten, kan ik ook lekker mee fietsen zonder handschoenen (alhoewel die handschoenen je handen natuurlijk ook beschermen bij vallen). Bar ends heb ik zelf niet.
Wat ik handig vind aan de handvatten die ik heb, is dat je ze vast kan klemmen aan je stuur (met een imbusboutje). Je hoeft ze niet te plakken en ze schuiven er ook niet af.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

TrekGek12 schreef:NOOT: Na een tijdje fietsen doen mijn polsen irritant (handschoenen met palmkussen heb ik reeds, maar dit is voor de koude dagen)
Dat kan ook aan een verkeerde houding liggen, bijvoorbeeld een stuur dat te ver van je af staat. Kijk daar eerst naar voordat je kunstgrepen als plaatsen van barends gaat toepassen. Handschoenen trek ik altijd aan, vingerloze met warm weer en geheel bedekkende met koud weer. Het rijdt niet alleen comfortabeler het beschermt ook je handpalm bij een val.

Ikzelf vind de siliconen handvatten van bv ESI of FRM het prettigst.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Ook ik heb de ritchey foam handvatten, maar die doen helemaal niks voor je polsen. Of het nu plastic, rubber of foam is, de stand van de pols veranderd er niet van.

Platte ergogrips zoals hierboven getoond biede wel verlichting omdat je pols beter wordt ondersteund. Bar-ends zou ik je aanraden, zodat je af en toe van houding kunt wisselen.

PS. Mountainbikers zijn mijn inziens een hype-gevoelig volkje, en bar-ends zijn momenteel niet 'in fashion'. Laat je daardoor vooral niet onthouden om je het fietsen zo comfortabel en plezierig mogelijk te maken.
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Last van je polsen kan ook komen doordat je remhendels te horizontaal staan. Hierdoor moet je je pols geknikt houden wat ongemak veroorzaakt.
De vuistregel is dat je in je normale fietshouding je arm en hand helemaal rechtuit strekt. Je pols op het stuur. Je handvatten moeten dan ook in die lijn liggen.

Wat handvatten en bar-ends betreft, zoveel mensen, zoveel smaken.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Zelf vorige week de ergon gp1 gekocht,deze zijn zonder bar-ends ik zou niets anders meer willen
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Hallo,

Ik haak hier ook even in, ik heb zelf nogal snel last van een gevoelloze duim en daarna de vingers, ik vermoed het afknellen van een zenuw.
Ook met de ergonomische Ergon's blijft dit aanwezig.

Nu wordt er hier geschreven over foam handvatten, zou dit mogelijk door het zachtere materiaal de zenuw minder afknellen, de druk van op het stuur leunen beter verdelen over een groter oppervlak?

Want als dat zo is ga ik dat maar eens proberen.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=103085" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Is inderdaad heel persoonlijk. Zelf houd ik niet foam, maar een ander wil wel. De Ritchies hebben fraaie en goede handvaten zoals:
http://www.rose.nl/artikel/ritchey-hand ... aid:555618" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het zelf prettig als de wind een beetje door/langs het handvat kan. En vooral moeten ze een goede grip hebben in droge en natte omstandigheden.
Tintelingen in je handen, kan andere oorzaken hebben, zoals houding op je fiets, lengte stuurpen, je zit op het zadel, hoogte enz. enz.
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
Plaats reactie