Upgrade mountainbike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MarkDB23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 10 augustus 2020, 19:48

Goedemorgen

Ik heb sinds kort een Orbea Alma H50, ik fiets hier ook regelmatig mee op de weg. Wanneer ik op de weg fiets, maak ik alleen gebruik van de zwaarste 2 versnellingen. Ik wil graag dit bereik wat vergroten.

Nu is mijn vraag, kan ik dit simpelweg vergroten door het kettingblad voor groter te maken? Ik heb nu 32t, zou ik dan het beste kunnen verwisselen naar een 34t of 36t? Ik zag dat een 34t wel wat goedkoper is, maar ik betaal liever iets meer dan dat het gelijk goed is. Wat zouden jullie mij adviseren?

Verder heb ik achter een 11-51t casette, zou ik deze gewoon kunnen laten zitten of is het dan ook beter die te veranderen naar een 11-42t casette?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als je kettingblad vergroot voor wordt het dan niet te zwaar als je het bos weer ingaat? Voor op de weg zou 36 mijn voorkeur hebben, maar als ik het bos weer in ga dan zou ik persoonlijk de 32 weer monteren.

Van 11-51 naar 11-42. Wat verwacht je dat deze verandering je gaat brengen. De kleinste tandwielen blijven het zelfde. Persoonlijk zou ik het dan wel fijn vinden als ik een 51 tot mijn beschikking heb voor steile klimmetjes. Maar dit verschilt ook per persoon ;-)

/me fietst niet graag op asfalt met de mountainbike Alleen als moet en dan lekker relaxed :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Met een groter kettingwiel voor, wordt het bereik niet groter maar je verplaatst het. Waarmee de vraag is: hoe vaak gebruik je op het moment de 51? Als je daar marge hebt (doorgaans in het grootste deel van NL), boeit het verder niet zo veel dat het opschuift... Je kunt op de achterkant van een bierviltje gewoon de overbrengingsverhoudingen uitrekenen dan weet je wat in de nieuwe situatie met de oude ongeveer overeenkomt en wat je dus inlevert...
2) Wat past er op je fiets qua clearance...? Niet iedere frame kan 'zomaar' een 36t kwijt bijvoorbeeld...
3) Als je de 51t laat zitten, houdt er rekening mee dat de ketting te kort kan zijn om een groter kettingwiel voor toe te staan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Een groter voorblad zou al helpen.

Hoe ver is je cassette heen? Je kunt die ook vervangen voor een 10-51 dan win je daar weer een zwaardere versnelling mee. Ik denk dat je dan ook je body moet vervangen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik reed eerst een 34t op een 11-42 en nu met een 34t op een 10-52

Met die 11-42 kon ik me al prima redden binnen Nederland, met die 10-52 al helemaal.

En met binnen Nederland bedoel ik niet alleen de vlakke rondjes, maar ook de UHR, het Salland, Rijk van Nijmegen, alles rondom de Veluwe/ Ede/ Arnhem en zelfs Netersel waren er prima mee te doen.

Voorblad 34t maken en even kijken naar je kettinglengte.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Om een cassette met 10 te gebruiken heb je een andere achternaaf nodig met MS of XD.
Een voorblad van 36 kan helpen, dat is ongeveer vergelijkbaar met 1 versnelling achter, maar er moet wel ruimte voor zijn.
(34 schiet niet op, te klein verschil)
Wat vooral helpt is minder op de weg rijden en meer in het bos.
Het is een MTB, geen racefiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 10:51 Om een cassette met 10 te gebruiken heb je een andere achternaaf nodig met MS of XD.
Een voorblad van 36 kan helpen, dat is ongeveer vergelijkbaar met 1 versnelling achter, maar er moet wel ruimte voor zijn.
(34 schiet niet op, te klein verschil)
Wat vooral helpt is minder op de weg rijden en meer in het bos.
Het is een MTB, geen racefiets.
Ik heb ook geen idee van welke snelheiden hij denkt te behalen, maar op een 34 voorblad en 11 achter trap je over de weg vlot 30-35 km/u weg, dat lijkt me ruim voldoende :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Makkelijkste oplossing is een hogere trapfrequentie op het 3e kransje :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: di 17 mei 2022, 13:06
ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 10:51 Om een cassette met 10 te gebruiken heb je een andere achternaaf nodig met MS of XD.
Een voorblad van 36 kan helpen, dat is ongeveer vergelijkbaar met 1 versnelling achter, maar er moet wel ruimte voor zijn.
(34 schiet niet op, te klein verschil)
Wat vooral helpt is minder op de weg rijden en meer in het bos.
Het is een MTB, geen racefiets.
Ik heb ook geen idee van welke snelheiden hij denkt te behalen, maar op een 34 voorblad en 11 achter trap je over de weg vlot 30-35 km/u weg, dat lijkt me ruim voldoende :lol:
Anne-Jan begon over een cassette met een 10t als kleinste en jij ging er op door :wink:
Maar een 11t achter is prima. Technisch zelfs beter dan 10t.
Met een 34 voor en 11 achter rij je volgens de Ritzelrechner al 39kmh bij 90rpm.
Als 36 past dan rij je met 90rpm al 41kmh.
( https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36 ... H&DV=teeth )
Topsnelheid lijkt me meer dan voldoende.
Zodra je dat langere tijd achter elkaar wegtrapt kan je een sponsor gaan zoeken.
Door van 32 naar 36 te gaan schuif je op de cassette 1 versnelling naar links, zodat je niet alleen de 11t gebruikt.

Verder accepteren dat het geen racefiets is.
Het is een MOUNTAINbike.
Bergen zijn in NL best zeldzaam, maar bossen en heuvels zijn er wel.
Daar is 'ie voor bedoeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

qua slijtage is er wel wat voor te zeggen om het bereik wat op te schuiven als je echt veel op de weg zit (maar dan had je eigenlijk een gravel bike of zo moeten kopen..)

Ik had op mijn vorige fiets een 34 met 11-42, voor NL prima, maar in de Ardennen kom je al snel te kort, dan moet je weer een voorblad gaan wisselen.

Nu rij ik met een vrij standaard setup met 32 voor en 10-51 achter, en dat voldoet prima, zou in NL best met een 34 of 36 kunnen rijden, dan heb je op de weg wat over en rij je wat meer met een rechte ketting lijn, (iets efficienter en minder slijtage) maar dan zit je weer met wisselen voor het buitenland.. op zich geen probleem, maar ik ben ook van het rijden met 2 kettingen afgestapt.. gewoon setje op rijden en klaar, geen geneuzel tussendoor en meer tijd om te fietsen.
Plaats reactie