Band blijft uitscheuren/lek gaan bij ventiel

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BiggerBiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 3 december 2021, 11:16

Ik heb sinds begin dit jaar een prachtige nieuwe MTB en geniet daar enorm van. Na een tijdje kreeg ik echter een lekke achterband. Kan gebeuren. Gezien het euvel bij het ventiel van de binnenband zat een nieuw binnenbandje gekocht maar vlak daarna was het weer raak. En dit is nu al een aantal keren gebeurt dus begint het wel naar te worden.

De binnenband die mijn mtb nodig heeft is er een van 29x2.25.
Ik heb een binnenband gehaald van 29x 1.75/2.5 dus zou denken dat dat qua formaat klopt.
Voor de rest heb ik bewust uitgekeken met dat bevestigingsringetje wat ik niet hard aangedraaid heb.
Ook heb ik babypoeder gebruikt rondom dat ventiel. (tip van Internet)
Ik heb de band goed opgepompt uiteraard.

Toch blijft de band stukgaan en ook specifiek op die plek.. (schuring denk ik.)

Heeft iemand een idee hoe we dit op kunnen lossen want het is vrij irritant. Dan heb je een mooie mountainbike en kan je er niet van genieten. Zonde toch?
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

ik zou even het gat waar je ventiel doorheen gaat checken op braampjes en een nieuw velglint plaatsen..
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

BiggerBiker schreef: vr 3 december 2021, 11:24 Ik heb sinds begin dit jaar een prachtige nieuwe MTB en geniet daar enorm van. Na een tijdje kreeg ik echter een lekke achterband. Kan gebeuren. Gezien het euvel bij het ventiel van de binnenband zat een nieuw binnenbandje gekocht maar vlak daarna was het weer raak. En dit is nu al een aantal keren gebeurt dus begint het wel naar te worden.

De binnenband die mijn mtb nodig heeft is er een van 29x2.25.
Ik heb een binnenband gehaald van 29x 1.75/2.5 dus zou denken dat dat qua formaat klopt.
Voor de rest heb ik bewust uitgekeken met dat bevestigingsringetje wat ik niet hard aangedraaid heb.
Ook heb ik babypoeder gebruikt rondom dat ventiel. (tip van Internet)
Ik heb de band goed opgepompt uiteraard.

Toch blijft de band stukgaan en ook specifiek op die plek.. (schuring denk ik.)

Heeft iemand een idee hoe we dit op kunnen lossen want het is vrij irritant. Dan heb je een mooie mountainbike en kan je er niet van genieten. Zonde toch?
Wellicht een velg voor een autoventiel een een band met presta? Dat is ook geen beste combi.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als dat het geval is, een groot gat met een smal ventiel: daar zijn vulstukjes voor (Mavic had ze altijd bij hun velgen vroeger).

Het zou ook kunnen zijn dat je buitenband relatief ruim om de velg valt. Met de wat lagere drukken die je bij terreinrijden gebruikt schuift de band dan gemakkelijk over de velg (tijdens hard remmen) en trekt de binnenband mee. Omdat je dat ringetje om het ventiel hebt zitten kan het ventiel niet mee en scheurt (deels) af.

Tips:
- laat het ringetje gewoon weg, dat dient geen enkel doel. Voordeel is dat je dan kunt zien dat het ventiel scheefgetrokken wordt en dan kun je het scheuren voor zijn door de boel weer even terug te draaien tot het ventiel recht staat (band daarvoor eerst ietsje leeglaten).
- inderdaad talkpoeder in de buitenband doen, dan trekt hij de binnenband minder makkelijk mee.
- als je buitenband vrij los om de velg zit kan een ander (merk & type) band wellicht verbetering brengen.

Bij motocross motoren werden (iig vroeger) bandenklemmen gebruikt om dit verschijnsel tegen te gaan, die trokken de buitenband strak tegen de velg zodat hij niet kon verschuiven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik heb dit probleem lang geleden ook gehad, de buitenband verschoof ten opzichte van de velg en trok de binnenband mee.
zoals al gezegd, geen ringetje en de binnenband tussendoor weer de andere kant op trekken. dat verlengd de periode tussen het lek gaan.
maar het was pas echt voorbij toen ik andere buitenbanden kocht, die zaten kennelijk net wat strakker.

toen was tubeless nog niet gebruikelijk in de mtb wereld, maar dat is nu wel een goede oplossing voor het probleem.
geen binnenband meer (en de latex zorgt er ook wel voor dat de band niet verschuift.)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

sik schreef: vr 3 december 2021, 13:38 ik heb dit probleem lang geleden ook gehad, de buitenband verschoof ten opzichte van de velg en trok de binnenband mee.
zoals al gezegd, geen ringetje en de binnenband tussendoor weer de andere kant op trekken. dat verlengd de periode tussen het lek gaan.
maar het was pas echt voorbij toen ik andere buitenbanden kocht, die zaten kennelijk net wat strakker.

toen was tubeless nog niet gebruikelijk in de mtb wereld, maar dat is nu wel een goede oplossing voor het probleem.
geen binnenband meer (en de latex zorgt er ook wel voor dat de band niet verschuift.)
Als je band echt verdraait om je velg dan kun je ook extra rimtape aanbrengen waardoor je banden wat strakker zitten. Hoef je niet gelijk nieuwe banden te kopen. Het kan ook zijn dat je met erge lage bandenspanning rijdt.
Het is trouwens makkelijk te zien als je band verdraait, het ventiel trekt dan echt scheef (zonder ringetje natuurlijk)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Reden dat ik standaard die ringetjes weglaat, zelfs op mijn stadsfiets.
Behalve bij tubeless rijden natuurlijk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Allemaal lapmiddeltjes.
Je band gaat wandelen in de velg. Zet maar een streep op de band, precies bij het ventiel. Dan zie je dat ie na een paar ritjes verschoven is
Dat komt door te weinig wrijving tussen de buitenband en de velg, oud rubber.
Nieuwe buitenband lost het meestal wel op.
Vindt je het zonde om deze band al weg te doen, dan kan je 1 kant vd band vastplakken aan de velg met bisonkit.
Gewoon er tussen smeren voor het oppompen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb het gehad met Conti Racekings, die waren nog lang niet verouderd/op maar vielen gewoon (te) ruim.
Op de Fulcrum wielen van mijn vriendin gebeurde precies dit, de binnenbanden werden meegetrokken (zelfs op redelijk hoge drukken). Ik hield die banden echt in de gaten om te voorkomen dat het link werd, je wilt geen klapband op een asfalt-Alpenafdaling :o
En op mijn eigen Mavic velgen had ik tot twee keer toe een afloper, toen reed ik in het terrein op 1.7~1.8 bar. Voorband rolde gewoon van de velg in een bocht.

Toen was ik er wel klaar mee.
Jammer, want voor droge Hollandse bospaden vond ik het best een lekker bandje...

Maar goed, inmiddels dus oplossingen/tips genoeg voor de vraagsteller ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

1 solution; Tubeless!! :D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
BiggerBiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 3 december 2021, 11:16

Azurri schreef: za 4 december 2021, 15:34 1 solution; Tubeless!! :D
Dat klinkt best als een goed idee eigenlijk.
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 december 2021, 18:18 Allemaal lapmiddeltjes.
Je band gaat wandelen in de velg. Zet maar een streep op de band, precies bij het ventiel. Dan zie je dat ie na een paar ritjes verschoven is
Dat komt door te weinig wrijving tussen de buitenband en de velg, oud rubber.
Nieuwe buitenband lost het meestal wel op.
Vindt je het zonde om deze band al weg te doen, dan kan je 1 kant vd band vastplakken aan de velg met bisonkit.
Gewoon er tussen smeren voor het oppompen.
Ik geloof dat het door wrijving komt maar hoe kan dat gezien ik een vrij nieuwe fiets heb? Dan zou ik denken dat die buitenband wel een tijdje oke zou moeten zijn en de binnenband ook niet prut is.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wrijving tussen binnen- en buitenband is een gegeven dat los staat van slijtage. Talkpoeder of siliconenspray in de hele buitenband (dus niet alleen bij het ventiel) kan helpen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Tijdens inveren van de buitenband gelijktijdig met remmen of aanzetten verschuift de buitenband die binnenband meeneemt. Tijdens inveren zal wrijving tussen beide banden toenemen.
Smeren met talk kan helpen. Maar niet in elke situatie

Als fenomeen blijft. Lijkt me lijmen van de buitenband aan de velg een creatieve en functionele oplossing. :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

corex schreef: do 9 december 2021, 13:11 Tijdens inveren van de buitenband gelijktijdig met remmen of aanzetten verschuift de buitenband die binnenband meeneemt. Tijdens inveren zal wrijving tussen beide banden toenemen.
Smeren met talk kan helpen. Maar niet in elke situatie

Als fenomeen blijft. Lijkt me lijmen van de buitenband aan de velg een creatieve en functionele oplossing. :-q
Het heeft weinig te maken met het als dan niet inveren maar alles met de wrijving tussen de buitenband en de velg. Dit wordt dan weer bepaald door veel zaken zoals hoe strak zit de band om de velg, hoe "grippy" is het rubber waar het op de velg ligt, hoe hoog is je bandenspanning, zit er water tussen de band en de velg etc.
"Smeren" met talk is het laatste wat je wil omdat je daarmee de wrijving verlaagt terwijl je deze juist wil verhogen.

Als je de banden wil blijven gebruiken is er maar één oplossing, de wrijving verhogen. Dikkere velg tape/lint, bandenspanning niet te laag en eventueel ook nog de band van extra grip voorzien daar waar deze op de velg ligt. Je zou de hiel van de band kunnen voorzien van een laagje Bison Tix contactlijm. Wel heel goed laten drogen voordat je de band monteert zodat je binnenband niet verkleeft.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Mad Wally schreef: do 9 december 2021, 14:42
corex schreef: do 9 december 2021, 13:11 Tijdens inveren van de buitenband gelijktijdig met remmen of aanzetten verschuift de buitenband die binnenband meeneemt. Tijdens inveren zal wrijving tussen beide banden toenemen.
Smeren met talk kan helpen. Maar niet in elke situatie

Als fenomeen blijft. Lijkt me lijmen van de buitenband aan de velg een creatieve en functionele oplossing. :-q
Het heeft weinig te maken met het als dan niet inveren maar alles met de wrijving tussen de buitenband en de velg. Dit wordt dan weer bepaald door veel zaken zoals hoe strak zit de band om de velg, hoe "grippy" is het rubber waar het op de velg ligt, hoe hoog is je bandenspanning, zit er water tussen de band en de velg etc.
"Smeren" met talk is het laatste wat je wil omdat je daarmee de wrijving verlaagt terwijl je deze juist wil verhogen.

Als je de banden wil blijven gebruiken is er maar één oplossing, de wrijving verhogen. Dikkere velg tape/lint, bandenspanning niet te laag en eventueel ook nog de band van extra grip voorzien daar waar deze op de velg ligt. Je zou de hiel van de band kunnen voorzien van een laagje Bison Tix contactlijm. Wel heel goed laten drogen voordat je de band monteert zodat je binnenband niet verkleeft.
Smeren met talk als in eerder reacties beschreven. Niet de velg en buitenband!

Ook leuk bedacht.
Wrijving verhogen met een zachte droge lijmlaag
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie