Schade na 1e rit

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

Goed nieuws, de schade is netjes weg gewerkt. Het is nog wel een klein beetje zichtbaar maar wel zwart gemaakt en corrosie vrij. Ze hebben er ook een chainstay protector op gedaan , maar wellicht dat ik inderdaad gewoon de binnenband erom heen wikkel. Ik helemaal blij en ben gisteren dezelfde avond nog gaan fietsen en valt na nog geen 200meter de linker crank van de fiets af. Het is maar goed dat ik niet op een MTB route zat en gewoon op de weg ging fietsen maar dit is wel echt de alle slechtste fietsenwinkel die ik tot nu toe gehad heb. Waarschijnlijk hebben ze crank los gehaald met het repareren van de schade en daarna niet goed aangedraaid.....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De boutjes zullen misschien nog wel in de crank hebben gezeten (als ze die teruggeplaatst hebben) maar heb je ook het "plaatje-met-pinnetje" en de dop om de lagerspeling handmatig af te stellen" nog teruggevonden?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

Kapitein Iglo schreef: wo 15 september 2021, 12:08 De boutjes zullen misschien nog wel in de crank hebben gezeten (als ze die teruggeplaatst hebben) maar heb je ook het "plaatje-met-pinnetje" en de dop om de lagerspeling handmatig af te stellen" nog teruggevonden?
Boutjes zaten er inderdaad nog wel in , de dop met schroefdraad heb ik nog terug gevonden maar "plaatje-met-pinnetje" geen idee. Wist ook niet dat dit erop zit.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vermoedde dat stiekem al. Dan is die waarschijnlijk in de winkel al niet teruggezet. Want de functie van dat plaatje met pinnetje is eigenlijk om te voorkomen dat de crank eraf kan schuiven: boutjes gaan door het plaatje, en het pinnetje valt in een klein gaatje in de as. Tenminst, een andere functie heb ik niet kunnen ontdekken. Als de boel gewoon goed op moment is vastgedraaid (en eerst de lagerspeling handmatig is weggedraaid door de dop), heeft het plaatje eigenlijk geen functie (en is de dop ook vastgeklemd).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dit zeker melden bij de FM. Het kan zijn dat de klemming nu is uitgelubberd en dat de crank niet meer goed vast blijft zitten. Je zult dan onder garantie een nieuwe crank (set) moeten claimen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Oef dat is nog eens "pech" hebben met je nieuwe bike.
Jammer van het gepruts van de fietsenwinkel, want zo klinkt het wel een beetje.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 15 september 2021, 14:34 Dit zeker melden bij de FM. Het kan zijn dat de klemming nu is uitgelubberd en dat de crank niet meer goed vast blijft zitten. Je zult dan onder garantie een nieuwe crank (set) moeten claimen.
Ja, helaas dit.
En ook als de linker crank over een jaar los gaat zitten zal dat waarschijnlijk komen door dit foutje.
200m fietsen is 50 tot 100 omw.van je crank.
50x zacht alu op gehard staal, grote kans dat de crank al verprutst is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nookes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 april 2023, 20:34

Blij dat ik topic gevonden heb na het constateren van dezelfde soort schade op de chainstay vlakbij de chainring. Deze noob was ook vergeten de clutch van z'n derailleur te controleren na levering van de fiets, deze bleek dus uit te staan.... Jammer, maar een lakstiftje zal het verbergen.
Gebruikersavatar
Pollygrav
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 april 2023, 13:11
Mijn mountainbike: Polygon Bend R2 '23

Na het lezen van dit topic heb ik alles drie keer gecontroleerd voor mijn eerste rit….. 😅
Plaats reactie