Beginner, Mountainbike onder 600 euro

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Craain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 18:26

Ik ben op zoek naar goede mountainbike, onder 600 euro. Het betreft een beginner, zonder ervaring.

Wat ik hiermee wil doen:

Lekker ritje maken voor ongeveer 2 uren lang, 3x per week. Beetje heuvelachtig (natuurlijk met 'fietspad') en over de wegen. De rem moet wel betrouwbaar zijn en lekker snelheid ook en sturen natuurlijk ook.

Ik ben 1.86cm lang en weeg onder 100 kilo. Ben ook doorzetter.

Dus bij deze vraag, welke mountainbike is volgens jullie de beste keuze voor mij? (Liefst nieuw)
Cube Reaction C:62 One 2022
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik zou op zoek gaan naar een leuke gebruikte. Voor 600 euro ga je weinig goeds vinden. Daarentegen zou je wellicht een "ervaren" 29" MTB kunnen vinden of zelfs een leuke 26er.

Voor 300 euro meer krijg je een stuk meer opties. Overigens wordt het dan wel echt uitdagend om iets voorradig te vinden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor onder de € 600 krijg je geen goede nieuwe mountainbike. Je moet dan een compromis sluiten. Probleem ligt dan meestal bij aandrijving ( versnelling die niet goed tegen modder kan, langzaam schakelt, niet onder druk schakelt) en voorvork (niet instelbaar, niet subtiel).

Probleem is ook dat deze fietsen massaal als alternatief voor de sportschool zijn aangeschaft. Het is allemaal slecht leverbaar.
In deze prijsklasse heb je verschillende varianten van de Cube Aim en natuurlijk sommige Decathlon fietsen. Zoek naar fietsen met hydraulische schijfremmen, dan is in ieder geval die eis gerealiseerd.
Op het moment dat je iets meer financiële ruimte hebt, is het te overwegen je budget te verhogen om zoiets te kunnen betalen: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... .0-1052513
De_Veug
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 februari 2021, 11:13

Cube Aim SL, iets boven de 600. Ik heb er veel plezier van!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Craain schreef: do 5 augustus 2021, 18:32 Ik ben op zoek naar goede mountainbike, onder 600 euro. Het betreft een beginner, zonder ervaring.

Wat ik hiermee wil doen:

Lekker ritje maken voor ongeveer 2 uren lang, 3x per week. Beetje heuvelachtig (natuurlijk met 'fietspad') en over de wegen. De rem moet wel betrouwbaar zijn en lekker snelheid ook en sturen natuurlijk ook.

Ik ben 1.86cm lang en weeg onder 100 kilo. Ben ook doorzetter.

Dus bij deze vraag, welke mountainbike is volgens jullie de beste keuze voor mij? (Liefst nieuw)
Als je geen haast hebt dan kun je wachten tot al die coronaimpulsaankopen op marktplaats worden gedumpt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Craain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 18:26

Oke dank jullie wel voor de reacties. Zal eens kijken en op de marktplaats begrijp ik dat het best lastig is want je moet dan goed checken of het niet versleten is.
Cube Reaction C:62 One 2022
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Tja als je echt niet meer kan uitgeven dan zou ik als beginner toch een nieuwe fiets kopen. Met name nu.
Tweede hands prijzen zijn erg hoog en er zit veel rommel tussen.
Als je er geen oog voor hebt om te kunnen zien dat iets niet goed is of versleten is, wordt het meer een loterij.
Beschikbaarheid is nog weer een extra uitdaging.
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

Ik heb ook zo'n basis Cuba. En ja ik merk na ruim 1 jaar fietsen dat vering niet super is en schakelen kan ook best beter. Als je niet te kritisch bent kun je je er best mee vermaken op de tracks.... en dan net als mij over een tijdje verder zoeken naar iets mooiers .

Have fun!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Craain schreef: za 7 augustus 2021, 09:25 Oke dank jullie wel voor de reacties. Zal eens kijken en op de marktplaats begrijp ik dat het best lastig is want je moet dan goed checken of het niet versleten is.
Ben je nog steeds op zoek? Kom net ergens een fiets tegen die leverbaar lijkt te zijn voor €599 exclusief verzendkosten. Qua onderdelen suboptimaal, (De variant met betere onderdelen luchtvork, aandrijving, etc. is €450 duurder) maar qua geometrie wel moderner https://speedlab.shop/products/stride-sport dan veel andere instappers.
Plaats reactie