17-11-2012 - Wapenveld - Rabo Swolsebostocht

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Je hoef de foto's van de commerciele fotografen niet te kopen, niks is verplicht, je kun ze ook alleen bekijken. Er zullen vast mensen zijn die het wel op prijs stellen en het geld ervoor over hebben anders stonden ze er niet. Overigens als je toch nergens gebruik van wil maken (Tsjibiti) kun je ook niet met een toertocht mee doen en voor de eurotjes die je bespaar een gps kopen en zelf rondjes gaan rijden :wink:
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

lameris schreef: Er waren dus twee commerciële fotografen (EMfoto en VSfoto), die trouwens niet door mijn club waren gevraagd.
Dat vind ik dan vrij brutaal als ze daar dan kiekejes schieten. Als ik lid was van jullie club dan zou ik uitzoeken of dat zonder toestemming wel mag.
En dan kijken of er mogelijkheden zijn om ze te laten betalen voor hun commerciële activiteit.
Zoals andere sponsoren ook een bijdrage aan de inrichting van de tocht leveren.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Erik89 schreef:Je hoef de foto's van de commerciele fotografen niet te kopen, niks is verplicht, je kun ze ook alleen bekijken. Er zullen vast mensen zijn die het wel op prijs stellen en het geld ervoor over hebben anders stonden ze er niet. Overigens als je toch nergens gebruik van wil maken (Tsjibiti) kun je ook niet met een toertocht mee doen en voor de eurotjes die je bespaar een gps kopen en zelf rondjes gaan rijden :wink:
Ik maak niet nergens gebruik van maar alleen van het enige wat er echt toe doet en dat is: een toeristisch mooie route die op een of andere manier bewegwijzerd is.
Overigens zou dat idee van je om van de bespaarde eurootjes een GPS te kopen wel een paar decennia duren voor het bedrag bij elkaar is bespaard. :-D
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
lameris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 22:23

lameris schreef: Er waren dus twee commerciële fotografen (EMfoto en VSfoto), die trouwens niet door mijn club waren gevraagd.
Voor de goede orde, in ieder geval één fotograaf (EMfoto) heeft van te voren toestemming gevraagd en gekregen. Of de ander dat ook heeft gedaan, kan ik niet zeggen. Misschien dat de tweede helft van bovengenoemde opmerking verkeerd is overkomen, maar ik bedoelde dat wij als toerclub de aanwezigheid van fotografen niet als een promo activiteit zien om meer deelnemers te krijgen. Iedereen is vrij om wel of niet in te gaan op aanbiedingen van derden. Mijn eigen foto's zijn meer sfeer foto's en oefeningen om mijn eigen fotograferen te verbeteren. Daarom vraag ik ook geen geld voor de foto's. Als iemand bereid is om te betalen voor een 'perfect' geschoten en eventuele na-bewerkte afbeelding van hem- of haarzelf is dat hun eigen keuze en recht.

Waar wij wel een hekel aan hebben zijn die kl%^7# die de inschrijfplaats van een MTB-tocht gebruiken als een "omruil" gelegenheid van MTB's.

Met vriendelijke groet,

Jaap
Laatst gewijzigd door lameris op ma 19 november 2012, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

EMfoto had kaartjes in de kantine gelecht en dan kun je ook verwachten dat er een fotograaf op het parkoer aanwezig is. Ik ga er van uit dat er toestemming is verleend aan de desbetreffende fotograaf langs het parkoer.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
Erik89 schreef:Je hoef de foto's van de commerciele fotografen niet te kopen, niks is verplicht, je kun ze ook alleen bekijken. Er zullen vast mensen zijn die het wel op prijs stellen en het geld ervoor over hebben anders stonden ze er niet. Overigens als je toch nergens gebruik van wil maken (Tsjibiti) kun je ook niet met een toertocht mee doen en voor de eurotjes die je bespaar een gps kopen en zelf rondjes gaan rijden :wink:
Ik maak niet nergens gebruik van maar alleen van het enige wat er echt toe doet en dat is: een toeristisch mooie route die op een of andere manier bewegwijzerd is.
Overigens zou dat idee van je om van de bespaarde eurootjes een GPS te kopen wel een paar decennia duren voor het bedrag bij elkaar is bespaard. :-D

Haha ja ik weet niet hoeveel toertochten je doet in een jaar(a) wie weet 100 dan keer 4 is 400 :tong heb je toch een edge 800 voor :winkie:
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Overigens ben ik EMFoto dus bedankt voor alle hartelijke reacties :winkie:
Ik heb besloten om de prijs in de toekomst (iets :wink: ) omlaag te doen..
Als je jezelf tegen kom op een foto stuur me even een pb dan krijg je een code voor 10% korting.. beter iets dan niets toch..
Daarnaast ter verduidelijking, ik krijg een deel van de opbrengst van een foto.. een download op groot formaat hou ik het meeste aan over namelijk: 2,78 euro.
Voor een 10x15cm is het nog maar 1,73 euro.
Dus zo gigantisch veel is dat nou ook weer niet.. Als ik erg veel geluk heb verkoop ik misschien 40 foto's..
Daarnaast heb ik fotomateriaal in m'n hand ter waarde van 6500 euro, heb ik een opleiding gedaan van 6300 euro en moet ik bv naar Wapenveld een kleine 2 uur in de auto zitten..
Dus voordat ik een slechte naam krijg: zo bijzonder lucratief is het niet, het is omdat ik vaak toch niks beters te doen heb :wink:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
cisco schreef:Mooie foto's, jammer niet te kopiëren :-{
Wel wat overdreven bij deze tocht: twee keer een verzorgingspost (50 km zonder verzorging onderweg is ook goed te doen) en wel drie keer zo'n commerciële fotograaf gezien.
Ik sprak onderweg een deelnemer die zich afvroeg of dat fotograferen van iedereen en het resultaat op het internet gooien juridisch wel is toegestaan?
Ja. Da's toegestaan. Jouw rechten als gefotografeerde vallen onder portretrecht. In principe betekent dat dat je als je buiten 'op straat' komt, je het risico neemt op een foto gezet te worden en als je niet in een verzameling opgenomen wilt worden, zelf actie moet nemen en aan de fotograaf moet vragen om foto xxxx.jpg uit z'n selectie te verwijderen.

In een vergelijkbaar geval wilde recent een nét gehuwd echtpaar, bestaande uit twee dames allebei in trouwjurk, niet dat hun foto in de krant kwam. Die werden in het ongelijk gesteld en ze kregen ook geen schadevergoeding. De fotograaf kreeg wel het verzoek de foto te verwijderen en hem dus nooit meer te gebruiken. Daar heeft hij aan voldaan. Bij een ander voorbeeld fotografeerde een freelance persfotograaf een politie-agent in actie bij een incident. De agent wilde niet op de foto, stond op z'n strepen en gebruikte zijn bevoegdheden. Dat liep een beetje uit de hand. De fotograaf won en de agent stond op de foto.

Maar eigenlijk is dit een beetje een non-issue, maar als je het belangrijk vindt, moet je er werk van maken. Dus bij de fotograaf stoppen en hem ter plekke vertellen dat je niet op de foto wilt en of hij de foto's die hij van jou gemaakt heeft, zou willen wissen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

@Erik89, zo komt het al heel anders over. Transparant en mijn begrip heb je nu. Er blijft erg veel aan de strijkstok hangen, meer dan de helft :roll: (ideal per transactie 50 a 70 cent + maandelijkse kosten en het faciliteren door oypo)

Heb je weleens onderzocht wat het meest oplevert? En wat heb je liever, 40 foto's a 5 euro of 70 foto's a 3 euro? En is er geen alternatief om de foto's te verkopen?

Het liefst geef ik je gewoon die 3 euro voor de foto. Of nu er minder blijft hangen wel iets meer.
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

lameris schreef: Waar wij wel een hekel aan hebben zijn die kl%^7# die de inschrijfplaats van een MTB-tocht gebruiken als een "omruil" gelegenheid van MTB's.
Is er dan een fiets blijven staan zaterdag na de rit?
Zo ja, kun je hier dan misschien een foto daarvan plaatsen en/of een goede gedetailleerde beschrijving?
Misschien dat die fiets iemand bekend voorkomt.
Tis maar een idee, maar hoe meer kans er is om dergelijke schooiers te pakken hoe beter.
Rust kan je redden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dit soort tuig komt zonder fiets maar verkleed als mtb-er vanuit een busje het terrein opgewandeld en doet alsof ze voor het mountainbiken komen. Drinken koffie en slaan in 3 seconden hun slag als de eigenaar van de beoogde fiets effe binnen is.

Ik zou er wel voor te porren zijn om een keer een lokfiets met GPS neer te zetten en dan vanuit een surveillance busje die lui eens te grazen nemen. VOlgens Staatssecr. Teeven nemen ze beroepsrisico's en ik kan me voorstellen dat ze zomaar eens heel lelijk op hun snuit vallen als we ze staande houden. Gewoon per ongeluk.

Organisatoren kunnen een Parc Fermée maken zoals bij de triatlon en bij sommige grote racefietstoertochten. Bijv. een afgesloten voetbalterrein. Een lootje met een nummer voor je fiets en een lootje met een nummer voor jou. Samen tonen aan de portier als je eruit wilt en anders naar huis om je eigendomsbewijs op te halen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

@Opperhoofd: Ben ik blij om, wil niet graag overkomen als een enorm geldvangende rat :wink:

Helaas zijn er geen (goede) alternatieven.. er zijn wel een paar Amerikaanse websites zoals SmugMug maar daar betaal je enorm voor je abonnement (bij oypo 10 euro p/m).
Het voordeel aan Oypo is dat de mensen veel keuze hebben voor hoe ze de foto willen hebben.
Wbt het aantal foto's heb je natuurlijk gelijk en dat is dan ook wat ik nu eens ga proberen. De prijzen voor de Swolsebostocht verander ik niet meer want dat zou niet netjes zijn tegenover de mensen (19 man) die nu al een foto besteld hebben.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

bert l. schreef:Organisatoren kunnen een Parc Fermée maken zoals bij de triatlon en bij sommige grote racefietstoertochten. Bijv. een afgesloten voetbalterrein. Een lootje met een nummer voor je fiets en een lootje met een nummer voor jou. Samen tonen aan de portier als je eruit wilt en anders naar huis om je eigendomsbewijs op te halen.
Limburgs mooiste heeft zo iets, een rugnummer op je en een stuur bord met met het zelfde nummer en werkt ook prima. Een lootje voor je fiets en een lootje voor de eigenaar is wat makkelijker voor de organisatie om uit te delen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ruiten Drie uit Almelo gebruikt ook nummertjes bij hun toertochten. 't Is wel omslachtig. Een fietsketting is natuurlijk ook een optie. Gewoon je fiets aan het hek of aan de fiets van je maat vastmaken. Tijdens de toertocht laten hangen en na afloop weer ophalen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Iemand rond laten lopen met een hesje met de tekst "Beveiliging" er op werkt misschien ook wel preventief.
Helemaal als je hem dan ook nog een geladen jachtgeweer meegeeft; wie weet durven ze dan niet meer.
Grapje.

Nu serieus:
Hoe simpel of moeilijk is het om bij de fietsenstalling een camera (of meerdere) op te hangen en mee te laten lopen.
En dit dan ook kenbaar te maken middels een bord of zo.
Desnoods met een beeldscherm bij de inschrijving.
Dan weten ze in ieder geval dat ze op de film komen als ze een fiets pikken.
Rust kan je redden.
Plaats reactie