30-09-2012 - Beek - Bikeboutique Tourtocht

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Van alles wat.
Stukken met vaste paden, stukken door het bos en vast wel een stuk met klei.
Het lijkt er wel op dat er een hoop mensen zijn die bang zijn om vies te worden!
Modder zal er zeker op het parcours zijn na de afgelopen dagen maar er kan heus wel goed gereden
worden.
En vies worden hoort daar toch zeker bij niet?
Als je bang bent om vies te worden dan kan je bijna de hele herfst /winterperiode thuis op de tacx in de garage
gaan zitten. :winkie: :winkie:
En wanneer je schoon terug komt denkt de vrouw des huizes dat je alleen maar even naar de kroeg bent geweest :D :D
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

marco-turn-me-on schreef:Als je bang bent om vies te worden dan kan je bijna de hele herfst /winterperiode thuis op de tacx in de garage
gaan zitten. :winkie: :winkie:
Dan rijden we in de Belgische kempen in de zandgrond :bier: :wink:
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Kom daar ook regelmatig om een rondje te rijden.
Moet daar inderdaad wel wat meer water vallen om modder te krijgen
Maar ben daar toch ook best wel een paar keer lekker vuil geworden :winkie:
Zal wel goed komen morgen, weer is toppie
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

't Valt we mee met de modder, er lag niet zoveel in het eerste gedeelte van de 50 en alles wat er lag daar kon je makkelijk om heen. Verder liggen de wortels op de sommige plekken hoog, die kunnen wat glad zijn. Vanavond blijft het droog, morgen is het droog met een zonnetje. Ik zeg dat het een mooie dag gaat worden :)
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Goed, dan maar afdalen naar Beek voor de 80 km. Daarmee zit ik even lang in de auto als op de fiets :lol:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
illuminatastigmata
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1171
Lid geworden op: wo 23 november 2005, 15:05

Vond de tocht voor Zuid-Limburgse begrippen behoorlijk mat.
De eerste 11km.was zo ongeveer volledig over verharde weg en tussen de akkers door op een vierbaans snelweg.
Ook de vele verbindingsstukken waren i.m.h.o knap saai.

Dan de pauze.......guvulde koek en water :~

Twee verschillende routepijltjes werkt mijns inziens ook niet echt.
Eerst volledig wit, daarna blauw met wit,en dat wisselde om de vijf á drie bordjes.

En dat kost dan 4.50€.
Begrijp niet dat ze in de Belgische Ardennen voor minder geld een veel beter georganiseerde tocht in elkaar zetten met minimaal drie uitgebreide pauzes,en een grote pot Belgisch bier toe.
Jammer.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!!
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Tsjaa, dat moet je maar niet de sissy route nemen. Ik heb bij 2 verversingen (van de 3) Maxim energy bars gekregen op de 80km en verder was de bevoorrading prima met gevulde koeken,bananen luikse wafels etc. De bepijlling was wel erg matig met dan weer linten en dan weer pijlen. Ik verschillende keren getwijfeld welke kant ik op moest. Een pot bier heb ik nog nooit gratis bij een Ardennen tocht gekregen en ik heb er al heel veel gereden. Ik vond het voor NL begrippen een pittige tocht met 1408hm wat toch behoorlijk is hier in NL. Maar zeikers blijf je altijd houden. :wink: :-q

En voor de thuisblijvers: modder heb ik nauwelijks gezien.
sjorske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: di 6 mei 2008, 23:20
Mijn mountainbike: Trek 4500 HT '04, Trek Topfuel 9.8 carbon '10, Pipedream Sirius '14, Turner Flux '15

Ik heb me prima geamuseerd vandaag in mijn achtertuin. Prachtig weer en idd. enkele leuke onbekende paadjes weer tegen gekomen.

Ik was wat aan de late kant vertrokken, 10.30 uur, en toen ik bij de 1e p-plaats aan kwam waren de bananen al op en hadden ze nog maar 5 sinaasappels. Het bronwater was niet te drinken echt een vieze smaak aan, enigste minpunt.

En ja, als je hier in de buurt een tocht organiseert ontkom je er niet aan om saaie stukken erin te doen. Er liggen genoeg leuke bosjes maar die moet je wel in een beetje logische route aan elkaar breien.
Nog ff...............................en dan zijn we op de helft.


http://www.mtbclub-discovery.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vierkantje prik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:37
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29-3

Het was een leuke tocht ook in mijn achtertuin met ook voor mij toch onbekende paadjes.
Tuurlijk is er altijd meer uit te halen hier mbt parkoer maar van mij niets te klagen. Pijltjes ben ik met jullie eens dat die beter geplaatst en eenduidiger hadden gekund.

Qua pauze was er op de post in de 50 km ook een maxim energy bar, maar wellicht alleeen voor de vroege vogel....
Dat water tja, je kunt altijd zelf genoeg drinken meenemen op een tochtje van 50 km. Ik heb zo'n pauze plek in ieder geval niet perse nodig.
En die 4,50 euro daar moet je niet over zeuren. Je steunt een vereniging die een tocht als deze toch maar mogelijk maken en vergunningen krijg je in nederland helaas niet voor niets.
Vandaar ook dat er waarschijnlijk "saaie" brede paden tussen zaten. Andere kant is wel dat je hier flink op kunt gasgeven wat voor sommigen ook een uitdaging is.

Btw, fietsers die vallen en brokken oplopen werden ook door de organisatie netjes doorverwezen naar EHBO of gevraagd zelf even een ambulance bellen bij veel lichamelijk letsel het materiaal en medefietsers werden netjes gerepatrieerd. Materiaal word nog netjes nagekeken op goed en veilig functioneren ook!!

Zelf rij ik in deze regio 2-3 keer per week ritjes tussen de 60 en 90 km. Ik vond geen saaie tocht, heb me erg geamusseerd Faciliteiten en stalling waren top!
Mannen volgend jaar weer!!!
NOTUUBKE
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 6 september 2010, 15:51
Mijn mountainbike: specialized epic sworks 29 2014 en specialized stumpjumper expert 29

Prima tocht, route was lekker stevig. 1410 hm. Veel plekken gezien waar ik nog nooit geweest was. Bevoorrading was wel ok op de 80km. En dan het weer.... Super!!! Kortom een heerlijk ochtendje biken.
No pain no gain....
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Pijltjes was inderdaad een minpunt.
Daar kwamen we gisteravond laat pas achter.
Dit doordat we zo laat mogelijk zijn gaan uitpijlen om vandalisme te voorkomen.
Daarom snel andere pijlen moeten regelen.
Bij de inschrijving wel uitleg gegeven dat we twee verschillende pijlen hadden opgehangen.
Zoals gezegd was dit voor velen van ons de eerste ervaring met het organiseren van een tt.
Dan kan ook niet alles perfect zijn.
Heb nu zelf ook eens ondervonden dat het erg veel moeite tijd en geld kost om dit alles op te zetten.
We hebben ons best gedaan om een leuke tocht te behouden voor mtb-ers in de omgeving (en daarbuiten).
Nu was het mooi weer maar met regen hadden we misschien al het werk voor misschien 150 man/ vrouw
gedaan en dan had er waarschijnlijk een hoop geld uit eigen zak moeten komen.
misschien is er nu wat over om volgend jaar wat punten te verbeteren.
Dus graag gefundeerde kritiek dan kunnen we de tocht volgend jaar beter maken.
Het parcours is wat moeilijker want je moet met alle soorten bikers rekening houden en dan ook nog voor ieder
een mooie tocht uitzetten.
Gelukkig veel goede en tevreden bikers gesproken.
Grote ongelukken zijn voorkomen/ uitgebleven.
Helaas één gebroken sleutelbeen en een wat ongelukkige valpartij met wat licht letsel maar verder een veilig verlopen tocht.
hopenlijk tot volgend jaar.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vanochtend om 6:45 vertrokken vanuit Nootdorp voor een lekkere voorbereiding op de Langenberg marathon volgende week; 8:45 gearriveerd, ingeschreven (alles netjes geregeld, ruim aantal parkeerplaatsen voor de sporthal) en vertrokken voor de 80 km om 9:15. Na 30 minuten was ik al 3 keer afgestapt in steile klimpassages met wortels (op mijn fietscomputer stond aan het einde een maximale helling van 28%), deels omdat er opstoppingen waren en je niet vrij kon fietsen; deels omdat het stomweg te steil was voor me (weer moeten vaststellen dat 24x36 voor mij net iets te groot is; als de 24'er kettingring versleten is zal ik voor een 22'er kiezen); dus tegen me gezegd dat het anders moet. Het werd ook anders, mede omdat het later wat minder druk was op het parcours (alhoewel het aantal deelnemers zeker heel groot was; niet verbazend gezien het weer en het mooie parcours) en je je beter kon concentreren; aangehaakt bij een groep van mtb'ers en samen met hen met behoorlijk tempo een groot deel van het parcours afgelegd. Helaas zat ik altijd aan het einde van de groep en besefte met niet dat deze groep misschien de 50 km gaat fietsen. Dat bleek helaas het geval te zijn en zo stond ik na precies 50 km op de teller weer bij de start. Gevraagd wat nu te doen valt en op advies nog de 30 km ronde gereden. Hier kon ik weer aansluiten bij een groep van 3 man, die behoorlijk snel onderweg waren. De 30 km ronde kende ook verrassend vele, pittige stijgingen en technische afdalingen (liet me soms denken aan de Herder, alhoewel de Herder in het totaal toch nog 1-2 niveaus technischer is). In het totaal aan het einde 83.5 km @ 1350 hm op de teller met een gemiddelde van 21.0 km/uur. Prima vermaakt en ik kan iedereen de toertocht adviseren!
Het parcours vond ik prachtig. Ondergrond was verrassend droog; toch een behoorlijk aantal pittige stukken (zowel klimmen en afdalingen vooral in de bossen), waar je echte stuurkunst moest tonen; op gevaarlijke plekken stond altijd voldoende personeel met rode vesten om je te waarschuwen en/of te helpen. Alleen tussen km 30 en 45 een langere passage zonder veel uitdagingen, maar desalniettemin leuk; hier kon je behoorlijk gas geven. Bevoorrading vond ik prima. Ik heb er geen probleem mee als drankjes alleen in de vorm van water worden gereikt (ander spul is vaak te zoet of smaakt niet). Diverse soorten koeken, energy bars (bijv. op de 30 km een hele bak vol), bananen, sinaasappels, etc, meer dan voldoende.
Een klein kritiekpunt: de bewegwijzering (relatief kleine wit-blauwe pijltjes en vaak achteraan nog lintjes in zwaart-geel (niet echt goed te zien in het bos); beter kiezen voor een signaal kleur (bijv oranje :wink: ). Soms waren de pijltjes om een paal gewikkeld en daardoor bijna niet te zien. Ook in technische passages waren de wit-blauwe pijltjes moeilijk te herkennen, omdat je je goed moest concentreren om geen fout te maken. Als je dan plotseling links of rechts af moet in plaats van recht door komt dit te verrassend; op deze plekken zou het helpen als er een vooraankondiging wordt geplaatst. Geschatte 10-15 keer te laat gezien, dus weer omdraaien (en ik was niet de enige). De gemiste splitsing tussen 50 km en 80 km was mijn fout, omdat ik het kijken heb overgelaten aan andere :wink: . Was de route echt slecht aangegeven? Nee, definitief niet, maar het kan hier en daar beter. Bovendien is omdraaien nadat je het pijltje te laat hebt gezien, niet echt een probleem, want het is toch geen wedstrijd. Verkeerd gereden en daardoor het parcours kwijt is niet gebeurd.
Resume: de 430 km in de auto waren de moeite waard. Helaas net iets korter op de fiets gezeten dan in de auto :tong . Tot slot: mijn dank aan en mijn bewondering voor de organisatoren! Top gedaan :-q :-q :-q
Laatst gewijzigd door rokl op zo 30 september 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 856
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Eens met Rokl, Was een heerlijk tochtje over veel mooie paden waar ik nog nooit geweest ben. Tov meer zuidelijk Limburg wat kortere maar wel steilere klimmen. Met mijn 29er allen fietsend kunnen bedwingen.

Was vrij laat gestart, dus nergens last van opstoppingen gehad.

Aardige mensen van de organisatie ook.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ook was ik alleen op het parcours had ik niet alle klimmen kunnen fietsen. Respect! Wat is het kleinste verzet op je 29'er?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 856
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

rokl schreef:Ook was ik alleen op het parcours had ik niet alle klimmen kunnen fietsen. Respect! Wat is het kleinste verzet op je 29'er?
voortandwiel 24 Cassette 11-36

Voorband Rocket Ron 2.25 druk 1.3 bar
Achterband Racing Ralph 2.25 druk 1.4 bar

Zit je ook op Strava? Leuk om segmenten te bekijken van de toertocht.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie