Brabantse Wal Gravel Challenge

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Grensrijders
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 9 september 2021, 15:28

Op Zondag 10 Oktober 2021 organiseert TC de Grensrijders uit Ossendrecht voor de 1e keer haar Brabantse Wal Gravel Challenge.
2 schitterende en uitdagende routes (60 en 95km) zijn uitgezet in de Brabantse wal, de Kalmthoutse heide en de polders van de Zuidwesthoek.

Inschrijving verloopt via: https://inschrijven.nl/form/2021101051197-nl

Starten kan tussen 08:30 en 10:00 bij zwembad "Laco" in Hoogerheide. Er zijn pauzelocaties aanwezig waar de innerlijke mens met sportdrank en koeken/bananen wordt voorzien.

Wij hopen dat veel gravel bikers en MTB’ers deelnemen en komen ontdekken wat een mooi en uniek gebied de Brabantse wal is.

Voor meer informatie zie: http://www.tcdegrensrijders.nl/index.ph ... -Challenge
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Lijkt me een hele mooie tocht!
Hoeveel offroad kilometers zitten er in de 60 en 95 km?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zo op het eerste zicht is dit toch gewoon de verbindingsroute met wat extra (algemeen) bospad ?
Wat maakt dit "Gravel" ipv de standaard atb tocht ?
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

RobBoZ schreef: ma 4 oktober 2021, 21:43 Zo op het eerste zicht is dit toch gewoon de verbindingsroute met wat extra (algemeen) bospad ?
Wat maakt dit "Gravel" ipv de standaard atb tocht ?
Ik ken alleen rondje BoZ, maar is het een aaneenschakeling van alle MTB routes daar in die hoek?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Op de website van het evenement staat een "verkenningsroute" en daarvan lijkt best een deel over de MTB verbindingsroute te lopen.
Dat is wat eenvoudig bospad dat de technische MTB lussen (die niet in die route zitten) met elkaar verbind.

Er staat wel op de website dat deze verkenningsroutes zullen afwijken van de werkelijke route maar wat het maar in hoeverre dus geen idee.

Voor mij is "gravel" simpel gezegd onverharde/grint wegen met een straatnaam, waar je normaal niet kom.
Dit lijkt mij meer een ATB tocht, onder de noemer "gravel" om het eenvoudige karakter wat in te dekken.
Ook niets mis mee (al lang leuk dat er iets georganiseerd wordt) maar echt gravel specifiek zou wel een leuke afwisseling zijn.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Dit is het netwerk Grenspark Kalmthoutse heide waar het allemaal rond afspeelt.
De gele en oranje lijnen zijn vrij toegankelijk, de rest van de routes is vignet.
Er buiten is verboden, blijft dus helaas verder weinig meer van over om toertochten op te rijden.

GROOT
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RobBoZ op wo 6 oktober 2021, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Ik ben bang dat er geen kilometer MTB route in zal zitten afgezien van de openbare brede verbindingspaden. Daarom heet het ook een gravel tocht.

Ik ben echt ziek van dit klote beleid van Staatsbosbeheer en Het Grenspark die alle reguliere MTB toertochten hebben verboden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ben er idd ook bang voor.
En om nou alleen op de gedeeld paden te rijden in de zondag drukje...

Daarom ook de hoop op een echte gravel tocht, zijn best wat leuke onverharde wegen in de omgeving die aan elkaar geknoopt kunnen worden.
Al zal je daarvoor misschien toch wat verder noord van Hoogerheide moeten gaan en snap dat dat als "grensrijders" niet echt de bedoeling is.

Zat nog wel te denken, kunnen natuurlijk ook gewoon een tourtocht organiseren waar de boetes van deelnemers uit het inschrijf geld worden betaald.
Ze kunnen ons nooit allemaal staande houden. :tong
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik ben bang dat het alleen leuk is op een echte gravel bike, ook gezien de afstanden, en die heb ik (nog) niet.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Goed om te zien dat na een update op de site het "1,5 meter afstand" en "gegevens doorspelen aan de GGD" geneuzel is opgeheven. :-q
Dit was voor mij echt een no-deal voor eventuele deelname.

Alleen het complete adres gegevens opgeven bij de voorinschrijving snap ik niet zo.
Waarom niet alleen naam en e-mail adres zoals bij het grenspark vignet ??

**
Overigens: Ondanks de negatieve toon wel alle lof naar de organisatoren die er in deze situatie het beste van proberen te maken.
Deze negativiteit is richting de corona maatregelen en de recente maatregelen van de grenspark bobo's.
Absoluut niet richting jullie. :-q :-q :-q
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Als de route echt alleen bospaden gaan lijkt me de crosser meer dan voldoende…

Maar de verdeling on road en off road lijkt dus ca 50/50..
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Geen idee hoe de gele (verbindings-) route er nu blij ligt, al een tijd niet meer gereden.
Rijd die stukken meestal zo kort mogelijk over de weg, vind de verbindingsroute niet echt meerwaarden hebben.
Maar natuurlijk het hele tourtocht idee is wel weer leuk, bijna nostalgisch. :tong
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

RobBoZ schreef: wo 6 oktober 2021, 22:06 Maar natuurlijk het hele tourtocht idee is wel weer leuk, bijna nostalgisch. :tong
De toertocht van de Grensrijders was altijd van zeer hoge kwaliteit, de mooiste stukjes van de Brabantse wal zaten er in. Ik twijfel er niet aan dat ook de gravel tocht echt wel een mooie tocht wordt en ik hoop dat het een succes wordt voor de organisatie.
Zo’n succes dat iedereen zijn mountainbike inruilt voor een gravelbike en het verdienmodel van het Grenspark onderuit wordt gehaald :winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb een tijd terug een oude 26" MTB omgebouwd tot gravelbike en moet zeggen dat hij steeds beter tot zijn recht komt.
Leuk om te doen ook.

Heb mij inmiddels ook maar ingeschreven (weer eens wat anders als iedere zondag hetzelfde rondje), startnummer <350.
Ben benieuwd of het een beetje druk gaat worden...
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Ik ga 'm ook rijden, weer eens leuk om een toertocht te doen. Wordt lekker weer :-D
Plaats reactie