Mtb toertocht gulpen

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
MaFoDes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 9 november 2019, 20:17
Mijn mountainbike: Haibike Allmtn 5.0 SDuro

walters schreef: za 16 november 2019, 18:48 Weet iemand hoe het 80 km parcours erbij ligt. Op zandgrond is alles droog, op klei hier om mij heen is het nog glibberen, dus ben benieuwd hoe het in Zuid-Limburg erbij ligt!
Hoe de exacte route erbij ligt weet ik niet. Maar het is wel om de hoek bij mij en de bossen zijn uitdagend glibberig. In de ochtenden gaat het wel, daar de eerste lichte nachtvorst de grond wat verhard.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Vandaag nog in het bos geweest en alles ligt er naar mijn idee prachtig bij!

Ja, je zult her en der een strook modder tegenkomen wat een beetje glibberig kan zijn, maar eigenlijk maakt dat het alleen maar mooier en uitdagender. Voor de tijd van jaar krijgen we morgen haast perfecte omstandigheden. 8)
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

Dank jullie voor de info. Morgen van de partij, moet er twee uur voor rijden, vandaar dat de info welkom was.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Het parcours lag er prachtig bij. Mijn broer en ik zochten een uitdaging. Nou die hebben we gekregen vandaag :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag Glulpen 2.0 gedaan, de eerste x vanuit de Bierbrouwerij, nieuwe opzet.
Top weer, droog, zonnetje, en voor lokale begrippen viel het reuze mee met de modder. Ik heb genoten vandaag!
Helemaal top dat de Specialized Gulpen tocht is doorgestart, maar... ik heb toch wat goed bedoelde puntjes van kritiek.
1. De routes van Jef Abels kenmerkten zich vaak door verrassende kleine paadjes door gebieden waar je niet zomaar kwam, vandaag vond ik het wat tegenvallen, en dan zeg ik het netjes. Geen echte reclame voor de naamgevende sponsor :wink: ? Relatief veel asfalt, brede paden, technisch simpel. Wel mooi, maar... als je met een echte MTB-blik kijkt en je kent de omgeving een beetje dan zijn er teveel kansen gemist. Dat kan makkelijk beter de volgende keer, zeker voor hen die 2 uur met de auto komen afzakken vanuit het Noorden moet je wat mooiers voorschotelen, lijkt me.
2. De routebordjes waren erg klein en hingen niet optimaal. Het geel-rood was soms slecht te zien tegen alle geel-rode herfstkleurenpracht... Het zou fijner zijn met die onopvallende pijlen (ook met opvallende pijlen overigens) tenminste 2 pijlen voor ieder afslag op te hangen, en dan een bevestigingspijl meteen erna. Er sjeesden op meerdere afdalingen aardig wat rijders rechtdoor, tgv bordje/afslag gemist, die kwamen allemaal weer omhoog gepeddeld.
3. De lokatie is hartstikke leuk. Maar de inschrijvingsplek was onhandig gekozen, ingericht. Het liep dood en het was erg druk: alle inschrijvers stonden in de file richting inschrijftafel en moesten dezelfde weg terug tegen de stroom in om weer buiten te komen. Dat was de grootste uitdaging van de dag, en ook het traject waar de gemiddelde snelheid het laagst lag, geloof ik :winkie: . Er waren ook weinig tafels waar je je gegevens op die formuliertjes kon invullen. Ook de voorinschrijvers moesten zich door de massa naar voren wurmen.
4. De pauzeplekken waren prima gekozen, het assortiment was gewoon netjes. En de munten voor een versnapering bij terugkomst waren prima. De BBQ en de vuurkorven die brandden maakten het ook erg gezellig! Afspuitplek, prima.

Nog 1 dingetje wat jullie zelf misschien niet helemaal in de hand hebben gehad: tussen Eyserheide en Trintelen kwam op de afdaling een heel lint jeeps, defenders etc naar boven getuft. Stuk of 30? Als voor beide evenementen een vergunning werd aangevraagd en afgegeven (?) dan heeft er iemand niet goed opgelet, een MTB toch en een 4 Wheel drive safari tegen elkaar in laten rijden, da's geen gelukkige combi. Als ze jullie hadden geinformeerd had je nog routes kunnen verleggen etc.

Samengevaat:
Wat MTB-waardigere routes uitzetten, een logistiek handigere en snellere inschrijving regelen, de pijlen wat scherper ophangen, en klaar ben je.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag Glulpen 2.0 gedaan, de eerste x vanuit de Bierbrouwerij, nieuwe opzet.
Top weer, droog, zonnetje, en voor lokale begrippen viel het reuze mee met de modder. Ik heb genoten vandaag!
Helemaal top dat de Specialized Gulpen tocht is doorgestart, maar... ik heb toch wat goed bedoelde puntjes van kritiek.
1. De routes van Jef Abels kenmerkten zich vaak door verrassende kleine paadjes door gebieden waar je niet zomaar kwam, vandaag vond ik het wat tegenvallen, en dan zeg ik het netjes. Geen echte reclame voor de naamgevende sponsor :wink: ? Relatief veel asfalt, brede paden, technisch simpel. Wel mooi, maar... als je met een echte MTB-blik kijkt en je kent de omgeving een beetje dan zijn er teveel kansen gemist. Dat kan makkelijk beter de volgende keer, zeker voor hen die 2 uur met de auto komen afzakken vanuit het Noorden moet je wat mooiers voorschotelen, lijkt me.
2. De routebordjes waren erg klein en hingen niet optimaal. Het geel-rood was soms slecht te zien tegen alle geel-rode herfstkleurenpracht... Het zou fijner zijn met die onopvallende pijlen (ook met opvallende pijlen overigens) tenminste 2 pijlen voor ieder afslag op te hangen, en dan een bevestigingspijl meteen erna. Er sjeesden op meerdere afdalingen aardig wat rijders rechtdoor, tgv bordje/afslag gemist, die kwamen allemaal weer omhoog gepeddeld.
3. De lokatie is hartstikke leuk. Maar de inschrijvingsplek was onhandig gekozen, ingericht. Het liep dood en het was erg druk: alle inschrijvers stonden in de file richting inschrijftafel en moesten dezelfde weg terug tegen de stroom in om weer buiten te komen. Dat was de grootste uitdaging van de dag, en ook het traject waar de gemiddelde snelheid het laagst lag, geloof ik :winkie: . Er waren ook weinig tafels waar je je gegevens op die formuliertjes kon invullen. Ook de voorinschrijvers moesten zich door de massa naar voren wurmen.
4. De pauzeplekken waren prima gekozen, het assortiment was gewoon netjes. En de munten voor een versnapering bij terugkomst waren prima. De BBQ en de vuurkorven die brandden maakten het ook erg gezellig! Afspuitplek, prima.

Nog 1 dingetje wat jullie zelf misschien niet helemaal in de hand hebben gehad: tussen Eyserheide en Trintelen kwam op de afdaling een heel lint jeeps, defenders etc naar boven getuft. Stuk of 30? Als voor beide evenementen een vergunning werd aangevraagd en afgegeven (?) dan heeft er iemand niet goed opgelet, een MTB toch en een 4 Wheel drive safari tegen elkaar in laten rijden, da's geen gelukkige combi. Als ze jullie hadden geinformeerd had je nog routes kunnen verleggen etc.

Samengevaat:
Wat MTB-waardigere routes uitzetten, een logistiek handigere en snellere inschrijving regelen, de pijlen wat scherper ophangen, en klaar ben je.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Aurelius slaat de spijker op de kop. Heb hem ook gereden en ben het totaal met hem eens. Het was jammer dat de jeeps de paden aardig tot snot hadden gereden en ja ik had wat meer technische passages verwacht. Voor de rest was het een super tocht met lekker wat hm
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Sluit mij ook helemaal aan bij Aurelius. :-D

Wel top dagje gehad op de bike, mede dankzij de weersomstandigheden, al was het de eerste twee uur goed koud!
De Gulpener Herfstbock na de finish smaakte echt naar meer, hetgeen waar ik uiteindelijk voor ging natuurlijk... :bier: :winkie:

Tot een volgende editie, hopelijk vanaf dezelfde start/finish locatie.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

nou de 50 km gereden. wat een !@## tocht zeg. nagenoeg geen singletrack. tocht leek wel met een jeep uitgezet. 75% asfalt afdaling na een off road klim.

bos....ja langs gereden en aan de andere kant van het pad een weiland.

mij zien ze er dus nooit meer had imho niets met mtb te maken.
Pedal damn it!!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Bij de 30 km was juist 75% onverhard en grotendeels over een bestaande mtb route. Ben ook geen jeeps tegengekomen. Route was ook goed aangegeven.

Onderweg ook erg gelachen om een ventje van 14 die berg op even een bunnyhop over een een dikke boomstam deed en vervolgens op zijn achterwiel naast zijn vader ging fietsen :winkie:
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Vond zelf de 30km lus een stuk aantrekkelijker dan de 50.
Als ik dat eerder had geweten had ik twee keer de 30 gedaan... :lol:
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Wou vragen: heeft iemand een gps track van de langste afstand.... maar na het lezen van de recensies.... laat maar zitten. :lol:
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

De 50 KM was knap waardeloos. Een gemiddelde toertocht op de weg is spannender. Jammer gemiste kans.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

biking1 schreef: ma 18 november 2019, 12:02 De 50 KM was knap waardeloos. Een gemiddelde toertocht op de weg is spannender. Jammer gemiste kans.
Begon al te denken of ik gek aan het worden was. Gelukkig niet :D
Pedal damn it!!
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Ja de 30k was een stuk leuker! Met de Belgische tochten/marathons zijn vaak de langere afstanden mooier en technischer maar in het mooie Limburg is het net andersom ;) De Jeep stukken en de klei tracks op de 50k was meer veldrijden.
Plaats reactie