08-12-2013 AXA - veldtoertocht

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Fiets weer schoon, ketting gesmeerd - volgende week kan-ie weer. De 30 bleek bijna 38 kilometer te zijn maar dat is inclusief de Slaperdijk. De afstand was zeker gemeten in het bos zelf :-)

Leuke paadjes gezien in de achtertuin, wat meer stukken vaste route dan 0,1% (dixit Bert L.) maar zeker niet storend. De blub was wel alomtegenwoordig, maar ja je kunt niet alles hebben. Is er al een idee over de opkomst? Het industrieterrein stond goed vol met auto's en er kwam veel 'treintjes' langszeilen dus er moet heel wat volk naar Veenendaal zijn gekomen.
Laatst gewijzigd door dubbelop op ma 9 december 2013, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Namreh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 21:27
Mijn mountainbike: Litespeed Obed 29er, 1x10

Was leuk en goed uitgepijld. Heb de 45km gedaan, maar geen idee hoeveel echte km. Rijden zonder km teller bevalt me goed. 2 1/2 uur genoten. Volgend jaar weer.
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

bert l. schreef:ik heb net nog even samen met de honden Snuf en Snuitje de laatste controle van de ondergrond gedaan. Geen modder.
Nou ik weet niet waar je gelopen hebt, maar er lag genoeg modder. De fiets inclusief mezelf zat aardig onder de modder.

Maar wat was het een mooie tocht, pittig dankzij de modder en de nodige beklimmingen.
Goed uitgepijld maar waar waren de versnaperingen, ja je kon bij de voetbalclub terecht tegen betaling.
Ik had overigens maar 44 km en 504 hm op de teller.
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
OpdeWageningseberg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:30
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 7.9 2016

Was een mooie tocht. Soms een beetje blubber, maar nooit echt diep er in zakken. Wel was het dus een beetje vies. Strava gaf 43,4 voor de 45 km, dus een beetje kort. Met 2,5 uur was ik weer in Veenendaal. Daarna een halfuur staan wachten om de fiets schoon te maken. Tip voor de organisatie: Een of twee extra spuitmogelijkheden hadden het een stuk aangenamer gemaakt.
darkdepth
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 18:41

Ben weer lekker warm thuis aangekomen.
Ik vond het een leuke tocht met een aantal mooie klimmetjes, maar vond de organisatie beter kunnen.
Vond dat er weinig verkeersbrigadiers waren, toch een hoop onbemande wegen tegen gekomen.
Ook heb ik het afspuiten maar thuis gedaan, had geen zin in een rij van 20 man te staan.
Ik was binnen 2 uurtjes rond en weer om een mooie tijd thuis.
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Het was leuk om weer eens ouderwets op de leuke paden te rijden, die stukjes die samenvielen met de vaste route vond ik niet storend en zeker niet teveel

De fiets afspuiten doe ik van de week wel. de rij die er stond was inderdaad belachelijk lang en wat meer aandacht hiervoor zou de organisatie sieren. Valt in de catagorie je doet het goed of je doet het niet :-) Gelukkig zit er vlak bij de start een wasplaats voor auto's welke op zondag open is. een goed altenatief als je je fiets in de auto nog een eind moet meenemen. Wel voorzichtig vet en lagers vinden die hogedruk niet heel erg leuk.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

bert l. schreef:Er ligt echt geen dikke modder. Het is niet fangoso, behalve op de vaste mtb-route, want die is helemaal naar de klote gereden. Heb nog een uur met de honden in het bos gelopen. En ben schoon terug gekomen.

Je kan weer netjes terug in treno dopo il giro en eventueel kun je je fiets wel bij mij schoonmaken. Woon tussen Veenendaal-W en Veenendaal-CS.
Let wel op de treinenloop, want er zijn werkzaamheden op het spoor op de lijn Utrecht-Arnhem.

(Check deze site nog even: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... rnhem.html).
A domani!
Stamattina era piovoso , dunque sono stato a casa. Peccato.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ik reed gisteren (op de weg) over de Amerongse berg en zag toen al links en rechts dat het alles behalve droog was, dus geen modder :lol: ..............
Daarom helaas van de tocht afgezien (gladheid icm drukte durf ik nog even niet aan) want anders mooi ritje vanuit Soest geweest. Had er zin in, want toch weer gaaf dat er na zoveel jaar weer eens een tocht verreden mocht worden. Hopen dat het niet 1-malig is, maar weer standaard op de kalender zal komen.

Misschien een beetje OT, maar ik lees regelmatig het probleem mbt afspuiten en wachttijden.
Tip van deze ouwe: Overweeg eens sterk de aanschaf van een mobiele reiniger.
Afbeelding
Neemt niet al te veel ruimte in, fiets krijg je schoon genoeg. Misschien bij vette klei icm gras door elkaar wat lastiger.
Daarnaast ook het voordeel op het moment dat je thuis je buitenkraan moet afsluiten, dat je toch je fiets nog vlot kan afspuiten.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

RWEEDA schreef:
bert l. schreef:ik heb net nog even samen met de honden Snuf en Snuitje de laatste controle van de ondergrond gedaan. Geen modder.
Nou ik weet niet waar je gelopen hebt, maar er lag genoeg modder. De fiets inclusief mezelf zat aardig onder de modder.

Maar wat was het een mooie tocht, pittig dankzij de modder en de nodige beklimmingen.
Goed uitgepijld maar waar waren de versnaperingen, ja je kon bij de voetbalclub terecht tegen betaling.
Ik had overigens maar 44 km en 504 hm op de teller.
Bij toertochten is het heel gewoon dat je bij een pauze/stempelpost betaalt voor eventuele consumpties. Omdat bij de meeste veldtoertochten het niet gemakkelijk was bij een horeca/kantine o.i.d. de controlepost in te richten werd er op een provisorische plek iets aangeboden. Dat is zodanig uit de hand gelopen dat er al wordt gezeurd als daar alleen thee en een koekje wordt verstrekt.
Gewoon blij zijn dat zo'n wielerclub de moeite neemt een mooie route uit te pijlen voor een paar euro inschrijfgeld met ook de bedoeling dat de clubkas er wat beter van wordt.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

darkdepth schreef:Ben weer lekker warm thuis aangekomen.
Ik vond het een leuke tocht met een aantal mooie klimmetjes, maar vond de organisatie beter kunnen.
Vond dat er weinig verkeersbrigadiers waren, toch een hoop onbemande wegen tegen gekomen.
Ook heb ik het afspuiten maar thuis gedaan, had geen zin in een rij van 20 man te staan.
Ik was binnen 2 uurtjes rond en weer om een mooie tijd thuis.
Ik heb al vaker gesteld dat het over toertochten gaat en bij het woord toeren denk je eerder aan op het gemak een ritje maken dan aan zo snel mogelijk rijden. Dit in tegenstelling tot een prestatietocht , cyclo , marathon of hoe dat allemaal mag heten.
M.a.w. die zogenaamde verkeersbrigadiers zijn in een toertocht volledig overbodig. Als men toertocht met de juiste insteek rijdt is het prima mogelijk zelf uit zijn doppen te kijken.
Ook afspuitservice is m.i. nergens voor nodig. Als men vindt de fiets flink onder de bagger te moeten rijden neemt men die bagger ook maar mee naar huis. (Men kan ook proberen om de modderpoelen en plassen heen te sturen en als dat onmogelijk is even afstappen en er om heen lopen).
Het is maar een stap verder of er wordt geklaagd dat de organsatie niet geregeld heeft dat na afloop vuile kleding gewassen en gedroogd mee naar huis kan worden genomen.
Laatst gewijzigd door Tsjibiti op zo 8 december 2013, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Toertocht: Gewoon lekker stukkie rijden in andere omgeving (en ook zelf uitkijken, want is geen afgezet terrein/wegen) waar je normaal niet mag rijden (zoals vandaag het geval). Paar euro'tjes aftikken om de benodigde vergunning en gemaakte kosten door de organisatie met z'n allen te betalen. Zit er wat eten voor onderweg bij, dan heb je mazzel.
En als het allemaal mee zit dan is het ook leuk voor de club(klas).
Mbt verzorging: Voor stukje van 45 km kan je makkelijk zelf je 2 bidons vullen en met een reepje/banaan mag het geen probleem zijn.
Meeste (lees bijna alle) toertochten zijn geen compleet verzorgd dagje uit daarvoor zijn er "professionele" organisaties die iets organiseren met een andere doelstelling.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
bert l. schreef:Er ligt echt geen dikke modder. Het is niet fangoso, behalve op de vaste mtb-route, want die is helemaal naar de klote gereden. Heb nog een uur met de honden in het bos gelopen. En ben schoon terug gekomen.

Je kan weer netjes terug in treno dopo il giro en eventueel kun je je fiets wel bij mij schoonmaken. Woon tussen Veenendaal-W en Veenendaal-CS.
Let wel op de treinenloop, want er zijn werkzaamheden op het spoor op de lijn Utrecht-Arnhem.

(Check deze site nog even: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... rnhem.html).
A domani!
Stamattina era piovoso , dunque sono stato a casa. Peccato.
Je doet gewoon wat je in je sig schrijft. Doordat het vannacht was gaan regenen, lag er beduidend meer modder dan gisteren. Volgende keer beter. Er komen nog een paar kansen bij in deze omgeving.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Tsjibiti schreef:
rweeda schreef:Maar wat was het een mooie tocht, pittig dankzij de modder en de nodige beklimmingen.
Goed uitgepijld maar waar waren de versnaperingen, ja je kon bij de voetbalclub terecht tegen betaling.
Ik had overigens maar 44 km en 504 hm op de teller.
Bij toertochten is het heel gewoon dat je bij een pauze/stempelpost betaalt voor eventuele consumpties. Omdat bij de meeste veldtoertochten het niet gemakkelijk was bij een horeca/kantine o.i.d. de controlepost in te richten werd er op een provisorische plek iets aangeboden. Dat is zodanig uit de hand gelopen dat er al wordt gezeurd als daar alleen thee en een koekje wordt verstrekt.
Gewoon blij zijn dat zo'n wielerclub de moeite neemt een mooie route uit te pijlen voor een paar euro inschrijfgeld met ook de bedoeling dat de clubkas er wat beter van wordt.
Over de organisatie en de uitpijling niets te klagen maar dit was de eerste toertocht van de vele die ik gereden heb dat er geen verzorging werd aangeboden.
Niet dat dit heel erg is maar had zelf geen eten meegenomen dus die heb ik dan maar gekocht bij de voetbalclub.
Nogmaals voor de rest een zeer geslaagde tocht.
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
Robert Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 december 2010, 22:34

Klassieker Veenendaal AXA = standaard moddertochtje, kan me niet anders herinneren

Prachtige route over toch weer onbekende stukken. Prima uitgepijld maar wel wat kort met 44km.
Achterbrug beschermen tegen chainsuck?

WWW.CHAINSUCKPROTECTOR.COM
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Woon zelf in Veenendaal, en met de regen van zaterdag en de daaropvolgende nacht, was ik al bang voor de staat van de route (althans, grote delen). Niet dat het baggeren was, slechts enkele echt slechte stukken, maar gewoon veel stukken met een natte en flink spetterende bovenlaag. Maar ja, je fiets niet op de weg, en het is winter, dus het hoort erbij.
Route (45km) was mooi, behoorlijk wat nieuwe paadjes gefietst, die van de vaste route afweken. Ik vond de route iig best pittig, vooral die laatste lange klim over dat smalle paadje hakte er wel in. Een post met wat versnaperingen (Snelle Jelles, of halve bananen, of met bouillon) was leuk geweest, maar aangezien ik altijd zelf wat mee neem, vond ik het geen probleem. Zou wel handig zijn dat het bekend was, nu was ik toch van de fiets, en kantine in, anders door gefietst. Maar is maar detail.
Wat me wel stoort bij zo'n tocht zijn de hardrijders die niet waarschuwend op de meest onhandige momenten voorbij komen. Door mn eigen stuurkunsten voorkwam ik bijv een botsing met een veldrijder op leeftijd (jaartje of 45-50 denk ik), die me in een afdaling in de buurt van Leersum rechts inhaalde, op het moment dat ik moest insturen voor een haakse bocht naar rechts. Blijkbaar was hij zo druk met inhalen, dat hij de bordjes niet in de gaten had.... En als je er wat van zegt (iets in de trend van: niet handig, zo vlak voor een bocht inhalen), komt er een zeer verbolgen reactie. Natuurlijk willen we allemaal veel singletracks, en natuurlijk fietsen er zowel gesoigneerde veldrijders als bierbuiken op een mtb mee, maar iets meer respect voor elkaar is wel handig. Bijv. even "LINKS" roepen, als je links gaat inhalen, is al voldoende. Owja, niet te vergeten iedereen die niet kan of durft af te dalen, kijk even of je de weg niet verspert met je remmeninknijpende downhilltechniek (de lange afdaling in Amerongen waar het bordje 40% bij staat ging nu met net 30 km/h ipv de gebruikelijk 50, als voorbeeld).

Kortom: volgend jaar weer, en alle snelle fietsers verplicht een bel!
Plaats reactie