Moddervlekken blijven

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik rijd normaal in donkere fietskleding, maar heb nu een oranje baggy. Laatst in het bos overvallen door een regenbui met als gevolg de bekende modderstreep op bilnaad locatie. Probleem is dat die na wassen door de lichte kleur zichtbaar blijft. Gewassen op een normaal programma bij 40 graden. Daarna vlekken ingesmeerd met ossengalzeep en nogmaals gewassen zonder resultaat. Welke huisman (of -vrouw) heeft een tip?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn enige tip:
Altijd zwarte broeken :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vanish :-q
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Alle fietskleding in het zwart eventueel aangevuld met een spatbord.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Is er een signallement van de daders/overvallers? :bier:
Maar+1 voor Vannish en donkere broeken hoewel de bruine vlekken van buitenaf (en binnenuit bij te stijle afdalingen) wel altijd uit mijn rood+blauw gekleurde ION broeken gaan. :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Je gaat het bos in met modder, zand en smeer.
Meeste mensen doen in zulke condities een overall aan.
Donkere kleding is dus een pré.
Verwacht niet dat je alles weer schoon krijgt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

en het helpt ook wel om zsm te wassen, dus niet een paar dagen in de wasmand laten zitten en ook niet eerst laten drogen. Gewoon uittrekken en direct de machine in. En dan nog zul je het niet 100% schoon krijgen. Gewoon accepteren, het zal er niet minder om fietsen en ik verwacht niet dat je er opmerkingen over zult krijgen in het bos :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik zou zeggen vlekken erin laten zitten en nog meer vlekken maken. Een leuke zijwaartse schuiver op een kleiroute als Kraggenburg of zo doet wonderen. Kleding zonder vlekken is tandartsuitrusting voor rookies. In dienst gingen baretten door de afwasmachine om ze wat sneller te later verouderen.

Bovendien: Kleding met vlekken heeft ook waarde: https://www.ad.nl/wielrennen/vies-shirt ... ~ab8f7466/
Laatst gewijzigd door Willem Altes op wo 7 december 2022, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had een speciekuip in de tuin, daar ging meteen bij thuiskomst mn modderige fietskleding in. Beetje zeep en water en dat was meteen de voorwas. Dan uitspoelen en nat de wasmachine in.
Ook beter voor je wasmachine, minder zand in de machine.
Maar sommige klei met sommige kleding is erg lastig schoonmaken.

Een beetje opletten bij het kopen helpt ook.
Altijd zwarte broeken en liefst ook donkere ondershirts.
Overshirts met een zwart of donker rugpand, of op zn minst een donkere onderkant.
Als je dat allemaal te somber vindt, moet je rekening houden met blijvende vlekken.
Wit is altijd af te raden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Haha echte mannen, druk maken om vlekken! :lol:

Ik fiets gewoon met mijn oranje clubshirtje en een enkele wat lichtere broek dan zwart over alle tracks. Ja, er zitten permanente goed zichtbare vlekken in (zelfs in de zwarte broeken als je net het licht goed hebt) Swah! Dan hadden deze kledingstukken maar geen fietskleding moeten worden.

Nee daar ga ik geen tijd aan besteden, heb wel wat interessanters te doen :winkie:
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ja maar als het gaat om een modderstreep op bilnaad locatie lijkt het net of je (van schrik?) in je broek gepoept hebt !
Dat is natuurlijk niet stoer en lastig uit te leggen, behalve als je net de grote boze wolf bent tegengekomen misschien (dus niet die tamme).. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, zo'n sproeipoepvlek in een witte fietsbroek, dat is wel het allerergste :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Daarom dat je nog meer vlekken moet maken. Dit is een fase waar je doorheen moet.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

De reactie van "zwarte kleding" is voorspelbaar, maar ik wil er toch even een kanttekening bij plaatsen. Heb nu al meerdere keren meegemaakt dat ik in sombere weersomstandigheden, later op de dag bij invallende schemering of met laag staand waterig winterzonnetje tegenlicht MTBers tegen kom op fiets, volledig in het zwart, zwarte helm, donkere schoenen, zwarte fiets, geen streepje reflectiemateriaal, met geen (of zeer matige) verlichting en deze tegen donkere achtergrond volledig wegvallen. Zeker in het bos ben je dan soms echt HEEL slecht te zien met volledig zwart tenue. Zeker ook link bij kruisingen van MTB routes en normale fietspaden (kruisingen van de route Waalre met de "normale" oude spoorbaan fietspaden bijvoorbeeld.

Mijn advies? Kies toch voor lichtere (boven)kleding zodat je zichtbaar bent op de rit van en naar huis, accepteer dat je kleding wat vlekken kan vertonen (de achterkant zie je zelf toch niet) en ga lekker fietsen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bij slecht weer donkere kleding.
Bij droog weer fleurige, kleurige kleding.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie