Ervaring water dichte sokken.

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Klinkt wellicht vreemd maar late herfst en winter gooi ik de SPD’s eraf en stap over op platformpedalen.
Grappig nevenverschijnsel is dan dat je warmere achterpoten hebt door de minder stijve meestal dunnere zool en meer beweeglijkheid.
(Daarnaast ga je ingeval je een voetje aan de grond moet zetten minder snel op je bek omdat platformschoeisel meestal meer grip heeft.)
Als je dan (zoals ik doe) bij de Decathlon een paar halfhoge waterproof wandelschoenen koopt voor weinig (doe ik twee seizoenen mee voordat de zolen door de pennen aan gort zijn) dan heb je en warme voetjes en droge voetjes en als je ze net ruim genoeg pakt ruimte genoeg voor lekkere warme sokken.
Een nadeel voor de jongens die “mooi gaan” belangrijk vinden … het ziet niet uit. (Ohwja en je cranks vinden het wat minder leuk)

https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... 44&c=BLAUW
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lekker grof profiel, dat past nooit met mijn pinnen dus geen optie.
Ik doe het wel met m'n 5ten's in de winter, hartstikke warm en geen probleem met positionering.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mjelnir schreef: wo 30 november 2022, 09:40 Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
Ik ben dan weer dol op mijn sealskins! Lekker warm, lekker droog, en zweterig wordt het als het er koud genoeg voor is toch pas na een heel eind rijden, en dan ben ik al bijna terug bij de auto.

Afgelopen vrijdag nog 3 uur blij geweest dat ik ze aanhad, qua temperatuur dan.

Maar ik fiets ook niet vaak als het nat is, dus zijn bij mij meer superkoudweer sokken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Elvander schreef: ma 5 december 2022, 11:02 Lekker grof profiel, dat past nooit met mijn pinnen dus geen optie.
Ik doe het wel met m'n 5ten's in de winter, hartstikke warm en geen probleem met positionering.
Je zal nog versteld staan hoeveel grip je daadwerkelijk nog hebt met wandelschoenen. Ik draag ze ook in het hele uitzonderlijke geval als het echt koud is. Zal er nooit een technische afdaling in het buitenland mee rijden maar hier in Nederland is het eigenlijk best prima.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Elvander schreef: ma 5 december 2022, 11:02 Lekker grof profiel, dat past nooit met mijn pinnen dus geen optie.
Ik doe het wel met m'n 5ten's in de winter, hartstikke warm en geen probleem met positionering.
Ik rij met Hope F20 pedalen en dat zijn niet eens zo’n stekelige jongens maar ben er met de wandelschoenen nog nooit afgeschoten.
Als die rijtjes pennen maar net op de juiste plek zitten, dan werkt het gewoon net alsof je een 5/10 gebruikt.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dice Oldskool schreef: ma 5 december 2022, 18:43
Elvander schreef: ma 5 december 2022, 11:02 Lekker grof profiel, dat past nooit met mijn pinnen dus geen optie.
Ik doe het wel met m'n 5ten's in de winter, hartstikke warm en geen probleem met positionering.
Je zal nog versteld staan hoeveel grip je daadwerkelijk nog hebt met wandelschoenen. Ik draag ze ook in het hele uitzonderlijke geval als het echt koud is. Zal er nooit een technische afdaling in het buitenland mee rijden maar hier in Nederland is het eigenlijk best prima.
Ohw die grip geloof ik direct, maar met dat profiel worden je schoenen in een positie geplaatst die je zelf niet kunt kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat kan mee of tegenvallen.
Laatst heb ik een rondje gefietst met mn werkschoenen.
Grof profiel, stalen neuzen en een stalen plaat in de zool.
Ging heel goed, zowel omhoog als omlaag.
Maar als de pinnen en het profiel net iets anders uitkomen, dan verdraai je je knieën.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb zo'n stel eens bekeken toen ik effectief schoenen wilde om te wandelen maar zelfs daarvoor leek de zool me al veel te slap om comfortabel te zijn op stenen e.d., of ik dat geweldig zou vinden om langdurig mee te mountainbiken. Ervaringen uit het verleden mogen dan geen garantie zijn, maar betwijfel het ten zeerste...


Ik heb overigens met m'n SPD schoenen (met MICHELIN OCX3 zool) vergelijkbare (stenen e.d.) of betere grip (modder) dan met Five-Ten Karvers.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

I_do schreef: ma 5 december 2022, 16:28
Mjelnir schreef: wo 30 november 2022, 09:40 Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
Ik ben dan weer dol op mijn sealskins! Lekker warm, lekker droog, en zweterig wordt het als het er koud genoeg voor is toch pas na een heel eind rijden, en dan ben ik al bijna terug bij de auto.

Afgelopen vrijdag nog 3 uur blij geweest dat ik ze aanhad, qua temperatuur dan.

Maar ik fiets ook niet vaak als het nat is, dus zijn bij mij meer superkoudweer sokken.
Zaterdag was het ook koud en reed ik met dunne zomersokken in zomer 5-10s; 6 uur zonder koude voeten. Wel twee warme lagen aan over mijn benen. Het was dan ook droog.
Maar ook als het nat is heb je verschillende kledingopties die kunnen werken. 1 Kleding die je droog moeten houden, maar als het lekt, is het koud. 2 Kleding waarin je misschien wel nat wordt, maar nog redelijk warm blijft. Om een of andere redenen kies ik meestal voor 2 en zit ik zelden met kaplaarzen met geitenwollensokken onder mijn regenbroek (of een wat modernere variant daarop) op de fiets.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Elvander schreef: ma 5 december 2022, 19:11
Dice Oldskool schreef: ma 5 december 2022, 18:43

Je zal nog versteld staan hoeveel grip je daadwerkelijk nog hebt met wandelschoenen. Ik draag ze ook in het hele uitzonderlijke geval als het echt koud is. Zal er nooit een technische afdaling in het buitenland mee rijden maar hier in Nederland is het eigenlijk best prima.
Ohw die grip geloof ik direct, maar met dat profiel worden je schoenen in een positie geplaatst die je zelf niet kunt kiezen.
Ja dat is zeker zo, wellicht dat ik toevalig de juiste maat en vorm voeten icm specifieke pedaal en schoen heb.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik heb al jaren de dikke sealskinz sokken hier in de kast liggen. Echte miskoop als je t mij vraagt.
Idd waterdicht, maar zweet kan er ook niet uit. Vooral als t vriest komt de klamme kou nog naar binnen. En t zijn net van die ongevoelige zakken die je aantrekt. Alle gevoel op de pedalen is dan weg.

Ik rijd tegenwoordig met Northwave Artic XC. Die zijn waterdicht met Goretex. Nu in de aanbieding bij futurum trouwens. En Gripgrap artic schoenhoezen. En dan gewoon dunnere sokken.
Werkt op zich best.

En als t straks echt 10 graden vriest ga ik af en toe een stukje lopen tussen t fietsen en gooi ik de schoenen zo los mogelijk. Dan stroomt er weer bloed door de voeten. Dat werkt t beste tegen de kou.
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Eerst sealskinz geprobeerd, maar die vind ik verre van fijn zitten. Daarnaast vond ik ze ook met de huidige temperaturen niet warm genoeg.

Dit jaar een paar Northwave Kingrock GTX schoenen gekocht. Deze zijn in combinatie met merino wintersokken heerlijk comfortabel zelfs bij temperaturen wat verder onder 0.

Water wordt ook goed buiten gehouden door de neopreen sok die strak aansluit en hoog genoeg is om onder ja broek te blijven zitten
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Uiteindelijk voor 510 trailcross goretex waterdichte schoenen gegaan. Werkt inderdaad super. Geen last meer van plassen water en stukken warmer als de normale 510s
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Winterslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 januari 2023, 08:24

Waterdichte sokken van Sealskinz e.d. werken in mijn ervaring voor geen meter. Fatsoenlijke winterschoenen daarentegen, gtx-spul van Northwave, oh my word, wat maakt dat een verschil. Heerlijk warm en droog.
Plaats reactie