Ervaring water dichte sokken.

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Nu het weer wat natter wordt buiten ben ik toch benieuwd naar de ervaringen van forumleden met waterdichte sokken. Zelf rij ik met Merino wollen sokken en 510's en dat is zelfs met rond de 0 graden nog warm genoeg. Maar echt waterdicht zijn de schoenen vanaf de bovenkant niet waardoor er toch soms wat water inkomt en ik koude voeten krijg.

Nu lijken waterdichte sokken zoals sealskinz de ideale oplossing maar lees er veel verschillende verhalen over.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Heb paar Sealskinz MTB Mid Knee. Vind ze niet prettig zitten en zijn stuk dikker dan mijn normale sokken. Schoen past ook niet lekker.

Uiteindelijk een paar Five Ten Trailcross GORE-TEX aangeschaft. Ook in stortbui of door plas lopen droge warme voeten.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Koban schreef: di 29 november 2022, 17:27 Heb paar Sealskinz MTB Mid Knee. Vind ze niet prettig zitten en zijn stuk dikker dan mijn normale sokken. Schoen past ook niet lekker.

Zelfde ervaring hier. Je moet wel genoeg ruimte in je schoen hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Sealskinz bestaan uit 3 lagen. Daar moet wel plek voor zijn, das logisch.
En de warme versie is behoorlijk dik.

Nadeel van waterdichte schoenen en sokken is dat er langs je been altijd nog water in kan kruipen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier ook, ooit getest en afgekeurd. Te dik, zweetvoeten en alsnog koud
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Koban schreef: di 29 november 2022, 17:27 Heb paar Sealskinz MTB Mid Knee. Vind ze niet prettig zitten en zijn stuk dikker dan mijn normale sokken. Schoen past ook niet lekker.

Uiteindelijk een paar Five Ten Trailcross GORE-TEX aangeschaft. Ook in stortbui of door plas lopen droge warme voeten.
Same! Top schoenen voor de nattere (winter) ritten, i.c.m. Dirtsuit ook in de sneeuw en nattigheid gereden op Enduro tochten en altijd droge voetjes.

Sealzskinn werkt opzich ook prima als t niet te hard regent maar als er eenmaal water in zit is het er ook niet zo maar uit 🙄 en het moet in je schoen passen.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mjelnir schreef: wo 30 november 2022, 09:40 Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
zeker, gewoon goede winterschoenen met Merino sokken, als het echt gek wordt kun je nog aan Gamaschen denken
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Mjelnir schreef: wo 30 november 2022, 09:40 Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
Nee, mijn ervaring is dat je beter beide kunt hebben. Waterdichte MTB schoenen bestaan niet. Probleem is namelijk dat er water van bovenaf in kan sijpelen (bijvoorbeeld als je landurig in de regen rijdt).
Met waterdichte sokken loopt dat water dan dus ook in die sokken en met goede warme schoenen warmt dat water tijdens het fietsen ook op. Dus wel natte voeten, maar wel in lauwwarm water :-D
Ik heb wel goede ervaringen met de Sealskinz sokken icm winterschoenen. Naast waterdicht zijn ze ook winddicht en dat helpt ook goed tegen koude voeten. Ze voelen een beetje raar aan qua pasvorm (het is net alsof je een zak om je voeten steekt in plaats van een sok) maar ik heb er verder geen last van. En of ik dunne zomer sokken of deze Sealskinz in mijn Shimano winterschoenen heb maakt verder ook niet uit, beide zitten goed.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Bij de 5ten nog geen last van gehad. Dit is een hoge schoen die strak aansluit. (neoprene sok)
https://www.adidas.nl/five-ten-trailcro ... 29146.html


Sealskinz Sokken waren mijn voeten wel droog. En als de schoenen zeiknat waren. Voelde dit net of je in plas water stond en voeten werden bij mij ook steeds kouder.

Het is en blijft persoonlijke voorkeur :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvo schreef: do 1 december 2022, 02:09
Mjelnir schreef: wo 30 november 2022, 09:40 Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
Nee, mijn ervaring is dat je beter beide kunt hebben. Waterdichte MTB schoenen bestaan niet. Probleem is namelijk dat er water van bovenaf in kan sijpelen (bijvoorbeeld als je landurig in de regen rijdt).
Met waterdichte sokken loopt dat water dan dus ook in die sokken en met goede warme schoenen warmt dat water tijdens het fietsen ook op. Dus wel natte voeten, maar wel in lauwwarm water :-D
Ik heb wel goede ervaringen met de Sealskinz sokken icm winterschoenen. Naast waterdicht zijn ze ook winddicht en dat helpt ook goed tegen koude voeten. Ze voelen een beetje raar aan qua pasvorm (het is net alsof je een zak om je voeten steekt in plaats van een sok) maar ik heb er verder geen last van. En of ik dunne zomer sokken of deze Sealskinz in mijn Shimano winterschoenen heb maakt verder ook niet uit, beide zitten goed.
.......... de uitzondering die de regel bevestigt :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Mij bevallen de sealskinz sokken ook goed, ik heb ze al jaren.
Wel de hoge variant.
Het voordeel is ook dat ik weinig merk van water wat tegen mijn benen aan spat, behalve als het tot kniehoogte komt.
De sokken zijn geen garantie voor warme voeten, als ik veel door plassen heen fiets dan wordt het koude water steeds ververst en krijg ik koude voeten.
Maar meestal heb ik ze aan als extra laag en hou ik zo warme voeten. Ze zitten wat raar, met het fietsen heb ik geen last van.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

modderfietser schreef: do 1 december 2022, 19:03 Mij bevallen de sealskinz sokken ook goed, ik heb ze al jaren.
Wel de hoge variant.
Het voordeel is ook dat ik weinig merk van water wat tegen mijn benen aan spat, behalve als het tot kniehoogte komt.
De sokken zijn geen garantie voor warme voeten, als ik veel door plassen heen fiets dan wordt het koude water steeds ververst en krijg ik koude voeten.
Maar meestal heb ik ze aan als extra laag en hou ik zo warme voeten. Ze zitten wat raar, met het fietsen heb ik geen last van.
Aan je forumnaam te zien ben je behoorlijk ervarings deskundige!

Dank alleen voor de feedback keep it coming
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik vond een interessant artikel over waterdichte (wandel) schoenen. Dat zal zeker ook van toepassing zijn op waterdichte MTB schoenen en misschien ook op waterdichte sokken, jacks en broeken: https://ecktiv.nl/hoe-waterdicht-is-wat ... lschoenen/. Conclusie is, dat echte waterdichtheid, gecombineerd met goede uitwaseming (nog?) niet bestaat.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

nielsvo schreef: do 1 december 2022, 02:09
Mjelnir schreef: wo 30 november 2022, 09:40 Thnx allen! Consensus is dat je beter waterdichte MTB schoenen kan kopen dan sokken :lol:
Nee, mijn ervaring is dat je beter beide kunt hebben. Waterdichte MTB schoenen bestaan niet. Probleem is namelijk dat er water van bovenaf in kan sijpelen (bijvoorbeeld als je landurig in de regen rijdt).
Met waterdichte sokken loopt dat water dan dus ook in die sokken en met goede warme schoenen warmt dat water tijdens het fietsen ook op. Dus wel natte voeten, maar wel in lauwwarm water :-D
Ik heb wel goede ervaringen met de Sealskinz sokken icm winterschoenen. Naast waterdicht zijn ze ook winddicht en dat helpt ook goed tegen koude voeten. Ze voelen een beetje raar aan qua pasvorm (het is net alsof je een zak om je voeten steekt in plaats van een sok) maar ik heb er verder geen last van. En of ik dunne zomer sokken of deze Sealskinz in mijn Shimano winterschoenen heb maakt verder ook niet uit, beide zitten goed.
Hier exact de zelfde ervaring: Winterschoenen en Sealskinz sokken is de way to go. Ik gebruik mid weight/mid height sokken i.c.m. Northwave Raptor Arctic GTX schoenen. Zelf tijdens strand ritten, waarbij toch regelmatig een zwinnetje of mui gekruist wordt, hou ik warme voeten.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie