Northwave Celsius of Arctic

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik ben aan het kijken naar een paar winterschoenen.

Ik twijfel tussen de Northwave Celsius XC GTX (isolatie 3/5) of de Northwave Celsius XC Arctic GTX(isolatie 3/5). Het prijsverschil is nogal groot voor bijna dezelfde specs, op de isolatie na. Eigenlijk nooit last van koude voeten, heb overigens wel een smalle voet.

Iemand ervaring met beide modellen?
Karren maar!!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Heb beide, weliswaar twee verschillende types en jaargangen. Maakt bij mij wel wat uit. Ik had eerst alleen de Celcius, die met de minste isolatie, en bij 0 en 0- graden toch nog koude voeten. De Arctics zijn duidelijk warmer. Hangt ook van je voorkeur af.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Ik heb de Celsius al een jaar of wat. Bevalt mij prima (ook waterdicht) en ik heb dus ook bij temperaturen onder nul warme voeten.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik heb de Northwave Celsius XC Arctic GTX aangeschaft. en ben er super tevreden mee. Ze zitten heerlijk.
Heb alleen een klein probleem en dat is dat mn broek te kort is. ik krijg de pijpen niet over de sokjes van de schoenen :~ .
Is er ook een soort van enkelband te koop om dit probleem te tackelen?
Karren maar!!
rebelede
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 22:04
Mijn mountainbike: centurion backfire 29er

Dennis75 schreef: ma 21 november 2022, 12:16 Ik heb de Northwave Celsius XC Arctic GTX aangeschaft. en ben er super tevreden mee. Ze zitten heerlijk.
Heb alleen een klein probleem en dat is dat mn broek te kort is. ik krijg de pijpen niet over de sokjes van de schoenen :~ .
Is er ook een soort van enkelband te koop om dit probleem te tackelen?
https://www.futurumshop.nl/gripgrab-cyc ... wart.phtml
bij mijn scheelde het aardig wat plassen in mijn schoenen......
gang is niet remmen!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd de Celcius tot +13a 15gr, daarboven te warm. Dus ook droge voeten in bv de herfst.
En bij vriestemp doe ik er mijn neopreen overschoenen overheen. Zo fiets ik tot ongeveer -10 ermee. Icm wat dikkere sokken prima. Heb evt ook nog die pakjes die je onder je voorvoet ‘plakt’ met gel erin die warm wordt zodra je ze uit de verpakking haalt, voor bij de extreme min-temperaturen.
En die neopreen gribgrab manchetten voor bij flinke regen inderdaad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Dennis75 schreef: ma 21 november 2022, 12:16 Ik heb de Northwave Celsius XC Arctic GTX aangeschaft. en ben er super tevreden mee. Ze zitten heerlijk.
Heb alleen een klein probleem en dat is dat mn broek te kort is. ik krijg de pijpen niet over de sokjes van de schoenen :~ .
Is er ook een soort van enkelband te koop om dit probleem te tackelen?

ja, gripgrab heeft ze
https://www.gripgrab.com/collections/sh ... over-cuffs
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

aurelius schreef: di 22 november 2022, 08:38 Ik rijd de Celcius tot +13a 15gr, daarboven te warm. Dus ook droge voeten in bv de herfst.
En bij vriestemp doe ik er mijn neopreen overschoenen overheen. Zo fiets ik tot ongeveer -10 ermee. Icm wat dikkere sokken prima. Heb evt ook nog die pakjes die je onder je voorvoet ‘plakt’ met gel erin die warm wordt zodra je ze uit de verpakking haalt, voor bij de extreme min-temperaturen.
En die neopreen gribgrab manchetten voor bij flinke regen inderdaad.
zijn dat van die decathlon pakjes?
Daar zat ik nml aan te denken omdat ik ondet de +10°c ijskoude voeten heb warme sokken dubbele sokken winter schoenen (northwave extreme winter gtx) niks helpt
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

HB_Eagle schreef: di 22 november 2022, 15:57
aurelius schreef: di 22 november 2022, 08:38 Ik rijd de Celcius tot +13a 15gr, daarboven te warm. Dus ook droge voeten in bv de herfst.
En bij vriestemp doe ik er mijn neopreen overschoenen overheen. Zo fiets ik tot ongeveer -10 ermee. Icm wat dikkere sokken prima. Heb evt ook nog die pakjes die je onder je voorvoet ‘plakt’ met gel erin die warm wordt zodra je ze uit de verpakking haalt, voor bij de extreme min-temperaturen.
En die neopreen gribgrab manchetten voor bij flinke regen inderdaad.
zijn dat van die decathlon pakjes?
Daar zat ik nml aan te denken omdat ik ondet de +10°c ijskoude voeten heb warme sokken dubbele sokken winter schoenen (northwave extreme winter gtx) niks helpt
Ja, van de Decathlon. Eerder ook bij Bever gekocht, wat prijziger. Maar uiteindelijk helpen die bij hele lange ritten ook maar even, of een beetje. Dus bij een 3-4 uur rit wachtte ik ook wel eens tot bij de koffie en vlaai pauze... 'dan deed ik ze aan' met de pauze en gebruikte ik ze alleen gedurende de tweede helft van de rit. Genoeg om na het MTB-en pijnlijke tenen onder de warme douche te voorkomen :winkie: ....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

aurelius schreef: di 22 november 2022, 16:02 Genoeg om na het MTB-en pijnlijke tenen onder de warme douche te voorkomen :winkie: ....
precies dat dus

Mijn ritjes zijn max 3 uurtjes, houden ze dat niet vol dan
In de beschrijving staat 4 tot 5
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb precies dezelfde klachten, niet enkel tijdens het fietsen maar ook soms bij lang staan in koude jaargetijden....heel vervelend. Die decathlon voetwarmers werken redelijk...neem er soms een paar extra mee als het echt koud is. LET OP ! decathlon verkoopt ook soortgelijke handwarmers...verpakking lijkt er sterk op,maar die moet je dus NIET hebben... geen kleeflaag en worden veel minder warm. TIP ! Fabrikant adviseert om ze uit te pakken en dan door de huiskamer temperatuur vanzelf warm te laten worden in 10 minuten.
Ik leg ze vaak even op de verwarming of als ik haast heb even opwarmen met haardroger...in magnetron is slecht plan...vraag me niet waarom ik dat weet 🤐
Laatst gewijzigd door gijsje op di 22 november 2022, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

---- kan weg --
Laatst gewijzigd door bert l. op wo 30 november 2022, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het is gewoon heel persoonlijk. Ik heb de Arctic en vind het verschil met zomerschoenen niet eens gigantisch. M’n voeten hebben het onder de 10 graden koud, welke schoenen ik ook draag. Ik denk dat zo’n decathlon ding wel veel beter werkt in een geïsoleerde winterschoen.
Waar woke is, is vuur
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Top :-q

rebelede schreef: ma 21 november 2022, 22:46
Dennis75 schreef: ma 21 november 2022, 12:16 Ik heb de Northwave Celsius XC Arctic GTX aangeschaft. en ben er super tevreden mee. Ze zitten heerlijk.
Heb alleen een klein probleem en dat is dat mn broek te kort is. ik krijg de pijpen niet over de sokjes van de schoenen :~ .
Is er ook een soort van enkelband te koop om dit probleem te tackelen?
https://www.futurumshop.nl/gripgrab-cyc ... wart.phtml
bij mijn scheelde het aardig wat plassen in mijn schoenen......
Karren maar!!
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Dennis75 schreef: wo 30 november 2022, 15:25 Top :-q

rebelede schreef: ma 21 november 2022, 22:46 https://www.futurumshop.nl/gripgrab-cyc ... wart.phtml
bij mijn scheelde het aardig wat plassen in mijn schoenen......
bij mij bleven ze niet om mijn schoen
Heb volgens mij nog ergens liggen, als dat zo is mag je ze zo hebben

Ik heb zoiets https://www.bol.com/be/nl/p/tatonka-gai ... 020653570/ aangeschaft, minder charmant maar blijft teminste zitten
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Plaats reactie