Ervaring winterjacks Castelli vs Futurum

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik heb afgelopen week een Futurum 4 seasons gekocht. Ik heb het jack nog niet gedragen tijdens een rit, maar ik ben bang dat het jack te warm is. Het is en waterdicht en winddicht. Wie heeft er ervaring met dit jack? ik kan er weinig over terugvinden.

Ik zit te denken om het te retour te sturen en eventueel te gaan voor een Castelli perfetto ros of de Castelli finestre.Beide niet waterdicht , dus nog een regenjack bij nodig.

Ik weet dat ik het zelf moet ervaren, maar een beetje hulp in de juiste richting zou prettig zijn :-q

XC ritten, ongeacht het weer. Gemiddelde afstanden 40 tot 100km

Alvast bedankt voor jullie reacties
Karren maar!!
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb ze allebei , de futurum draag ik bijna nooit. Te zwaar en te dik.
Perfetto is veel lichter en ook zeker bestand tegen behoorlijk wat regen.
Misschien dat ik de futurum jas zou dragen bij min 10 graden, anders niet

Ik zou de futurum jas terugsturen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik draag al jaren dat Futurum jack (heb er twee). Persoonlijk vind ik het niet zwaar, maar ik heb geen ervaring met andere jacks. Wel is het wat aan de warme kant als je het boven de 12-15 graden draagt. Waterdicht is het niet, wel waterafstotend, maar na ruim een jaar houd dat wel op als het vaak nat is geweest. Ik heb het wel opnieuw behandeld volgens de voorschriften (speciaal wasmiddel, spuitbus), maar dat hielp niet echt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alle jacks en zelfs windstopper bodywarmers met een (wind)dichte achterkant die ik gehad heb waren me al snel te warm. Dus ik kies altijd een jack met "gewoon stoffen" rugpand, dat ademt altijd beter dan een dichtere laag.

Nu is warmtebeleving erg persoonlijk, je hebt mensen die al bij 15 graden met jacks en lange broeken rijden en anderen die met vorst nog een korte broek dragen (bij dat laatste heb ik mijn twijfels over hoe gezond dat is maar da's een andere discussie :)).

Ook tussen gelijksoortige jacks zit nog verschil in warmte/zweterigheid. Ik had ooit een Gore winterjack, windstopper op voorzijde romp en armen en stoffen achterkant. De opvolger was een vergelijkbaar opgebouwd Campagnolo jack maar dat was in dezelfde omstandigheden zweteriger (en daarmee uiteindelijk minder warm).

Specifiek die Futurum en Castelli kan ik niet vergelijken, maar afgaande op jouw omschrijving zou voor mij die Futurumjas vermoedelijk te warm zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb het futurum 4 seasons pro jack. Het is inderdaad aan de warme kant. Ik gebruik het alleen voor op de racefiets in de wintermaanden. Voor op de mtb zou ik het te warm vinden en ook qua beweeglijkheid past het meer bij de statische houding die je op de racefiets hebt. Maar dan heb je ook een wind en waterdicht jack waarmee je het met alleen een thermoshirt lekker warm hebt in de vrieskou
Laatst gewijzigd door Freediamond87 op di 4 oktober 2022, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Sowieso, een 4-seizoenen jack is natuurlijk nooit ideaal. Misschien in de lente en herfst, maar ‘t verschil tussen -10 en +30 graden is gewoonweg te groot voor 1 jas.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik heb inmiddels de Castelli Perfetto ROS ook besteld. De Futurum lijkt me ook echt te warm.Een ander voordeel van de CAstelli is de mogelijkheid tot ventileren dmv 2 ritssluitingen. Nu nog even een cheap 100% waterdicht regenjack erbij en karren maar!
Karren maar!!
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

kermit schreef: di 27 september 2022, 17:39 Alle jacks en zelfs windstopper bodywarmers met een (wind)dichte achterkant die ik gehad heb waren me al snel te warm. Dus ik kies altijd een jack met "gewoon stoffen" rugpand, dat ademt altijd beter dan een dichtere laag.
Ik heb sinds kort een windstopper van de Decathlon https://www.decathlon.nl/p/wielren-wind ... mc=8517064 , die heeft een mesh rug. Zelf heb ik het ook nogal snel te warm, maar in dit jack zeker nog niet ervaren, het houd net ff de koude wind buiten (regen nog niet ervaren), maar ook echt niet meer dan dat.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Nu de Castelli een paar keer tijdens een rit gedragen, en ik moet zeggen dat het een aanrader is.
Karren maar!!
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Deze week het Futurum 4 seasons jack ontvangen. Beetje argwanend door de actieve zelf promoting op de site. Wel heel veel goede reviews.
Daarom toch genomen, maatje XXL voor 1:72 en 90 kilo :)
Zit als gegoten. Gisteren lange rit 8:00 - 12:30 bij 1-5 graden met alleen een mouwloze merino baselayer. Werkelijk waar fantastisch.
Prima zakken AZ, grote flap gladde stof valt heel lekker als je in fietshouding zit.
eerste indruk heerlijk. Wel strakke mouwen dat is even trekken bij aankleden.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Futurum-jack vind ik (erg) lekker op de racefiets bij temperaturen van een graad of 5 (of kouder). Ritten op de mtb met vergelijkbare temperaturen fiets ik met een merino-ondershirt met lange mouwen, koerstrui met korte mouwen en een windvangertje. Na een kwartiertje kom ik dan vanzelf op temperatuur.........

4-Seasons (of hoe andere merken het ook mogen noemen) is naar mijn smaak marketing-gel#l. Ongeacht of je het snel koud hebt of niet, bij een temperatuur van +15 graden drijf je je jack uit.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Plaats reactie