Frametas, rugtas, voor 4-5 uur ritten

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Allen,

Tot nu toe fiets ik op de racefiets max 100 km, wat krap 4 uur is.
Repen, 2 bidons, energy drinks etc meenemen gaat prima in een jersey.
Nu heb ik sinds 3 maand een MTB en worden de ritten steeds langer. Je jersey volproppen werkt in praktijk niet zo goed heb ik al gemerkt.

Binnen korte de BBC, dat wordt met ca 65 km meteen mijn langste (mtb) rit. Wat is een makkelijke manier mijn voedsel, biba (liever 2st) etc mee te nemen?

Frametas/stuurtas?
Liever geen rugtas, of moet ik toch maar aan de rugtas de Camelbak Chase, Thule rail 8L?
En dan eentje waar ik toch nog bij mijn jersey pockets kan?
Laatst gewijzigd door martinus83 op ma 26 september 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er zal toch wel iets van bevoorrading zijn bij de BBC? Water en eten vul je dus onderweg aan. Ik neem meestal maar één biba mee, eventueel kun je een latex exemplaar of andere lichtere/kleinere variant nemen. Ik gebruik zelf een burrito pack. Vergelijkbaar met een kleine zadeltas maar het rammelt niet. Daarin een tooltje, biba (latex, een 29er butyll is eigenlijk te groot), 2 CO2 cartridges ed. Imho hoef je niet zoveel mee, pompje kan aan je frame, extra biba tape je ergens aan vast etc.

Eten ed. doe ik in zakken, wil ik meer mee dan neem ik een camelback mee. Dan heb je altijd meer dan voldoende ruimte, hoef je niet perse te stoppen onderweg en drink je meer en makkelijker dan uit een bidon.
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

George schreef: ma 26 september 2022, 13:15 Er zal toch wel iets van bevoorrading zijn bij de BBC? Water en eten vul je dus onderweg aan. Ik neem meestal maar één biba mee, eventueel kun je een latex exemplaar of andere lichtere/kleinere variant nemen. Ik gebruik zelf een burrito pack. Vergelijkbaar met een kleine zadeltas maar het rammelt niet. Daarin een tooltje, biba (latex, een 29er butyll is eigenlijk te groot), 2 CO2 cartridges ed. Imho hoef je niet zoveel mee, pompje kan aan je frame, extra biba tape je ergens aan vast etc.

Eten ed. doe ik in zakken, wil ik meer mee dan neem ik een camelback mee. Dan heb je altijd meer dan voldoende ruimte, hoef je niet perse te stoppen onderweg en drink je meer en makkelijker dan uit een bidon.
Er zijn zeker posten, voor de 65 km 2 stuks op de route (en 1 aan de start). Op 25 en op 45 km.
Vertrouw toch graag op mijn eigen voeding maar bidon bijvullen lijkt me daar wel te kunnen.

Zadeltasje gaat ook wel, burrito is een leuk alternatief!
Latex biba is een idee, vraag me wel af hoe lang die het uithoudt op een mtb..

Een tas gaat me meer om de voeding (3 repen, 3 gel, 1 drink, 2 shots)
Camelback is altijd goed natuurlijk, mocht je door willen knallen of 20 km stevige singletrack rijden. Goed punt.
Frame tas, ben je snelbij, zit immers niet op je rug vast. Heb daar nog niet echt een goed idee van wat nou handig is.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Wow.. op 65km 3 repen en 3 gelletjes. Jij gaat in ieder geval geen hongerklop krijgen (eerder obesitas;) )

Maar normaal voor die paar dingetjes zou een kleine Camelbak met een vakje erin al voldoende moeten zijn.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Valt wel mee toch, SIS raadt 3 gelletjes a 20g koolhydraten per uur aan, dus als je in plaats van de derde gel wat koolhydraten drinkt zit je goed. Ik neem aan dat je BBC niet gaat rijden om nog een paar gram af te vallen.

De meeste mensen eten echt veeeeeel te weinig.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

3 gelletjes per uur, 4 uur rijden, 12 gelletjes.

Hmmm… dan raad ik toch een iets grotere tas aan. (Waar ook een rolletje toiletpapier in past)
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Dat is nog even los van het kostenplaatje.. €2 voor een sjiek gelletje keer 12 stuks kost het je €24. Kun je ook een rondje koffie met gebak voor indoen bij je fietsmaten.

Toch is er wel consensus in de bewegingswetenschap dat inname van 60 tot 90 gram koolhydraten per uur (sommigen zeggen zelfs nog meer) prestatiebevorderend werkt
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Wildfire schreef: ma 26 september 2022, 15:17 Wow.. op 65km 3 repen en 3 gelletjes. Jij gaat in ieder geval geen hongerklop krijgen (eerder obesitas;) )

Maar normaal voor die paar dingetjes zou een kleine Camelbak met een vakje erin al voldoende moeten zijn.
Jij hebt er verstand van hoor ik?
Bekijk het per uur, niet per km. Ik las bij lange inspanning 60-90 Koolhy/u
Ik zit, denk ik, bij de BBC 4,5 a 5 uur op de fiets, reepje bavat ca 45 gr, gelletje 26 gr (SIS beveelt zelf 2 per uur aan, als je op vloeibaar overstapt..)
Ik neem 240gr aan koolhydraten mee....

Als jij 1 ontbijtkoek als 1 reep beschouwd heb je minder repen nodig ja.
Heb de hongerklop al eens meegemaakt tijdens 70 km gravelrijden.
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Wildfire schreef: ma 26 september 2022, 16:56 3 gelletjes per uur, 4 uur rijden, 12 gelletjes.

Hmmm… dan raad ik toch een iets grotere tas aan. (Waar ook een rolletje toiletpapier in past)
Niemand gaat elk uur 2 gel slikken, ik niet althans :~ . Ik heb SIS gelletjes, die neem ik max 2 mee, of de sportvoedingwebshop gels, hier zit meer voeding in. Kun je 60-90 min mee vooruit.

Marathon rit 65 km / 4,5 a 5 uur kwam ik op (grammen= koolhydraten) Energy bar 1x 40gr, Energy long bar 2x 45gr, Long Energy drink 1x 60gr, Gel drink 2x 26gr, Mag shot 2x 10gr, Guarana shot 1x 10gr

Maar, kortom, geen tas, gewoon minder meenemen?
Beter even een voedingstopic starten :-q

Wat ik eigelijk zocht zijn compacte tassen en/of MTB frametassen waar je makkelijk voeding uit pakt onderweg.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik gebruik zelf een hippack (Evoc) maar ik weet niet hoe dat te combineren is met een jersey met zakjes. Ik weet wel dat er een hoop in kan en dat je makkelijk iets kan pakken tijdens het rijden. Er kunnen in ieder geval makkelijk 2 biba's in en een aantal repen/gelletjes etc.

Daarbij moet je het fijn vinden en dat is persoonlijk, ik vind het zelf fijner dan een rugzak omdat ik met een rugzak altijd erg snel zweet omdat het een groot deel van de rug bedekt.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

martinus83 schreef: ma 26 september 2022, 14:18Latex biba is een idee, vraag me wel af hoe lang die het uithoudt op een mtb..
Lang, ik heb er jaren permanent mee gereden. Het grootste nadeel is dat ze poreuzer zijn dan gewone biba's en je dus iedere paar dagen bij moet pompen maar dat maakt voor een reserve bandje niet uit.

Wat betreft frametassen, de keuze is reuze, kies gewoon iets dat je aanspreekt zou ik zeggen. Ik rijd ook liever zonder rugzak maar een drinkrugzak heeft dan weer zoveel voordelen dat ik daar ook regelmatig voor kies en dan heb je meteen ruimte zat voor alle andere items die je mee wilt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een trailrunning rugzak is ook zeker een optie.
Je kunt dan nog bij je jersy zakken en je hebt op je borst ook vakjes waar je eten in kwijt kunt.
Binnenbandje kan dan mooi op je rug.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ik ben ook geen fan van rugtassen. Zelf gebruik ik een FOX hippack waar 2 bidons, 2 binnenbanden en genoeg gereedschap/spullen in passen zonder dat je er echt last van hebt.
Sinds vorige week ook een frametasje voor de front triangle gekocht. Past 1 binnenband en wat klein gereedschap in.

https://nl.foxracing.com/product/heupta ... irect=true

https://bbbcycling.com/nl_nl/bsb-144-cornercaddy
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Vulpes schreef: ma 26 september 2022, 15:31 Valt wel mee toch, SIS raadt 3 gelletjes a 20g koolhydraten per uur aan, dus als je in plaats van de derde gel wat koolhydraten drinkt zit je goed. Ik neem aan dat je BBC niet gaat rijden om nog een paar gram af te vallen.

De meeste mensen eten echt veeeeeel te weinig.
Wij van WC-eend adviseren…. Met 12 gelletjes in 4 uur zou ik ook een kroonkurk en toiletpapier meenemen…. En veeeeel water om dit weg te spoelen…

OT: voor een tocht van 4 uur zou ik twee bidons met sportdrank meenemen, 1 gelletje en 1 goede reep (Cliffbar oid; vult ook een beetje). Dan bij de verzorging ook iets kleins eten.

Bij langere tochten een kleine CamelBak (1,5L model) en wat meer eten meenemen.

Eea hangt zeker ook af van de soort tocht (hoeveel HM), de buitentemperatuur én van je verbranding: ben je een V8 of een kleine diesel
StAlTiCa
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Goeie tips, thanks. Heuptas is een goede optie ook ja, had ik nog niet aan gedacht.
IK heb een goede warmte afgifte, wat wil zeggen dat ik best zweet en daarom liever geen rugtas draag.

@George , heb op mijn racefiets latex biba's, dus ben er bekend mee, maar dus niet op de MTB..

@owwwwk, is ook heel persoonlijk natuurlijk. Reed 2 weken terug 2xRhenen, Amerongen, en als toetje Kwintelooyen waar ik stond te draaien en te duizelen ondanks (sportontbijt +) 1,5 bidon, reep en gel die ik in die 2,5 uur achter de kiezen had. Dat was dus ondermaatse voeding voor mij .. :-) Elk uur iets eten, waarvan de 1e helft vaste voeding is een prima stelregel denk ik.

Terug naar de tassen, zal eea eens naast elkaar zetten.
Plaats reactie