afritsbroek / afritsbare broek, wie heeft daar ervaring mee?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Het seizoen van de grotere temperatuurverschillen is weer aangebroken. Nu valt het nog mee, maar zo richting oktober/november kan het toch 's ochtends wel te koud zijn om in een korte broek te beginnen, waar het dan later op de dag weer prima van temperatuur kan zijn. Ik heb echter best wel wat warmte ontwikkeling en een lange broek is dan bij inspanning toch wel snel te warm.

Nu kan je gaan fietsen met de combinatie short en beenstukken, maar in hoeverre is er ook ervaring met het fietsen met een afristbroek (zoiets: https://www.decathlon.nl/p/afritsbroek- ... 35&c=ZWART) ? Licht, ademend, makkelijk afritsbaar, stevige stof, practische zakken en goed betaalbaar. Lijkt mij een prima optie, of zie ik iets over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Geen ervaring met afritsbroeken (ANWB al gevraagd? :bier: )
Stelregel is hier; onder de 10gr komt de lange broek uit de kast.
Enige discussiepuntje is dan; 9u: 8gr, 10u: 12gr ==> korte broek en even lijden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor wandelen okay (betreft ook een wandelbroek in je linkje).

Voor fietsen: doe mij maar beenstukken. Of een lange (aan de voorkant winddichte) broek zonder zeem, over een korte met Bib heen, als het nog kouder wordt.

Beenstukken zijn warmer, je blijft er minder snel mee ergens aan hangen, je bergt ze makkelijk klein op.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Ik heb inderdaad een dunne wandel afritsbroek die ik over een fietsbroek aan doe.
Het is wel aan de wijde kant en zonder afritsen blijven de pijpen dan wel erg makkelijk hangen.
In de praktijk doe ik ook nooit onderweg afritsen eigenlijk.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wel met een afritsbroek, maar niet met "zoiets"... Persoonlijke ervaring:
1) Afritsen onderweg nooit gedaan, vind de broekspijpen die je ergens moet laten lastiger dan gewoon met een lange broek doorfietsen. Zelfde eigenlijk met mouwen...
2) Liever een lange broek (jas) met mogelijkheid ritsen open te doen voor de ventiliatie als het te warm wordt dan afritsen; kun je ook - vaak gewoon fietsend - makkelijk weer dicht doen wanneer de zon achter de wolken verdwijnt, je weer in het open veld rijdt vol in de wind, etc... en hoef je niet op te bergen.
3) Voor de momenten dat je niet weet of je een extra lange of korte broek moet meenemen voor een weekend, is het wel makkelijk wanneer 1 voor meerdere scenario volstaat (maar dan beslis je wel voor je op de fiets stapt).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Toen ik nog in full lycra reed gebruikte ik meestal beenstukken, maar tegenwoordig heb ik een Endura Hummvee Zip-Off broek en die bevalt mij uitstekend. Ik draag deze over een bibshort (met bretels). Mooie van deze broek is ook dat er aan de broekspijpen een velcro band zit zodat je de broekpijpen smaller kunt maken en ze dus niet in de ketting verstrikt raken enzo. Da's wel een voordeel ten opzichte van de meeste wandelbroeken.

https://www.endurasport.com/hummvee-zip ... 23875.html

Ik rits doorgaans niet onderweg de broekspijpen er nog af maar zou wel kunnen. Moet je natuurlijk wel een rugzak oid mee hebben om ze in te kunnen stoppen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Mark_EL schreef: di 13 september 2022, 22:06 Toen ik nog in full lycra reed gebruikte ik meestal beenstukken, maar tegenwoordig heb ik een Endura Hummvee Zip-Off broek en die bevalt mij uitstekend. Ik draag deze over een bibshort (met bretels). Mooie van deze broek is ook dat er aan de broekspijpen een velcro band zit zodat je de broekpijpen smaller kunt maken en ze dus niet in de ketting verstrikt raken enzo. Da's wel een voordeel ten opzichte van de meeste wandelbroeken.

https://www.endurasport.com/hummvee-zip ... 23875.html

Ik rits doorgaans niet onderweg de broekspijpen er nog af maar zou wel kunnen. Moet je natuurlijk wel een rugzak oid mee hebben om ze in te kunnen stoppen.
Deze is wel heel gaaf!
Ik heb de "lange broek versie" maar merk dat ik hem bijna niet gebruik omdat hij al snel te warm is. Ik zou de broekspijpen wel afritsen en gewoon om mijn stuur heen knopen (doe ik ook met been- of armstukken die ik kwijt moet) of idd in mijn rugtas stoppen als ik die bij me zou hebben.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hier ook een hummvee zip-off in gebruik.
In de praktijk heb ik welgeteld 1 keer gebruik gemaakt van die rits. Verder bepaal ik voor de rit wat ik aandoe en blijf daar wel bij.
Voordeel is wel dat je schoenen overigens niet uit hoeven, zelfs relatief brede flatpedal schoenen kun je de pijpen overheen krijgen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Toevallig net besteld bij Bikster, voor €60,-, die Hummvee II afritsbroek. Ben benieuwd.

Na 20 jaar lycra afgelopen najaar overgestapt op baggy en bevalt boven verwachting.

Rijd ook marathons en dan weer in lycra, vanwege de betere zeem en opbergmogelijkheden in het shirt. Maar ritjes onder de 60km in baggy.

Blij om de horen dat anderen tevreden zijn over deze broek. Ben het nog een beetje aan het uitvinden allemaal.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:-q ervaring met afritsbroek; gaat kapot op steen, kniebeschermers zijn beter.
En daarover kan je afhankelijk van t seizoen iets draperen, gaat ook stuk op steen maar doet minder pijn.
Tegen kou (en flatpedals) zijn lange sokken ook best lekker.
Ervaring met baggy; niet handig bij over prikkeldraad stappen.

Maar misschien zijn dit slechts mijn beperkte ervaringen en hebben anderen nog veel illustratievere wetenswaardigheden.
Lekker fietsen!
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Vandaag eerste ritje mee gereden, zonder de pijpen. Fijne broek. Steviger en warmer als de Stoic - SälenSt. Bike Short with Inner Shorts die ik ook heb. Geen last van de rits, fijn binnenkant en veel zakken, die ook nog eens alles goed op zijn plaats houden. Geen last van een rondstuiterende telefoon in mijn broekzak.

Nog te warm om met pijpen te testen, maar tot nu toe 👍. Ik geef 5 sterren.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Ook ik heb de Humvee ondertussen in huis. Zit lekker (al heb ik een kleine twijfel of ik niet de M had moeten nemen ipv de L) en ziet er goed/degelijk uit.
Afgelopen dinsdagavond een eerste ritje met deze broek aan gedaan, maar na een km of 8 tot de conclusie gekomen dat het voor mij toen nog te warm was voor een lange broek (zweet liep van mn benen) en heb de pijpen afgeritst. Door de rits aan de onderkant ging dat makkelijk want de schoenen hoefden niet uit. Meteen gebruikt dus waarvoor bedoeld en als het een graad of 5 kouder is nog maar weer eens proberen met aangeritste broekspijpen. :)
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik gebruik die Hummvee afritsbroek ook al jaren, tot groot vermaak bij m'n fietsmaten, maar ben er toch zeer content mee en ik gebruik de rits ook regelmatig. Vooral ritten die vroeg beginnen maar waar het na een paar klimmen te warm wordt.
Eigenlijk nooit andersom gebruikt, (dus kort vertrekken en vervolgens die pijpjes weer aanritsen).
Die rits voel je niet zitten want die zit netjes tussen twee overlappende stukjes/naadjes in. Dus hij is ook prima te gebruiken als extra korte broek.
Enige nadeel vind ik dat die Hummvee een beetje een hobbezak is.
Plaats reactie