Veiligheidsschoenen voor flat-pedals

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb hier nog geen topic gevonden waar iemand veiligheidsschoenen gebruikte bij het MTB-en.

Wel dat sommige schoenen van Five-Ten (tegenwoordig Adidas) er soms op lijken zoals de Impact Pro of de Freerider DLX.

Nu mijn gympen waar ik normaal in de zomer mee fiets zowat uit elkaar vallen wilde ik ook flat-pedal schoenen kopen voor de zomer.
Vorige week kreeg ik reclame in de bus van Engelbert Strauss workwear waar zij e.e.a. in de uitverkoop hadden incl. werkschoenen voor een interessante prijs waarvan mijn eerste indruk was ... dat lijken wel flat-pedal schoenen ... :-D

Kon de verleiding niet weerstaan en zonet kwam GLS mijn bestelling afleveren en meteen even gepast ... wat vinden jullie ervan ?

Zijn zoals te verwachten zeer stevig en hoef niet bang te zijn om mijn tenen te stoten tegen een wortel of rots.

Ze lijken redelijk geventileerd maar de praktijk zal leren of het geen zweetbad wordt ... mijn echte werkschoenen zijn ook redelijk op leeftijd dus heb altijd nog een plan B :winkie:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Alles valt of staat met de zool natuurlijk. Hoeveel grip heb je en hoe is het met de slijtage op fatsoenlijke flatpedals.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik niet zie zijn de zolen... ;-)

Want een ding dat in mijn ervaring niet (goed) werkt is veel profiel. Dan zoeken de pinnen steeds een groef op, maar soms staan je voeten dan net niet precies zoals je zou willen. Dit naar aanleiding van mijn eigen ervaringen met het fietsen met (lage) wandelschoenen.

Daarnaast speelt de rubbersoort nog een rol, de voornaamste reden dat Five Ten z'n imago als benchmark flatpedal-schoen heeft verworven.

Maar een tamelijk fijn profieltje is wel prettig, sommige FT's hebben zelfs een volledig gladde zool op het stuk waarmee je op het pedaal staat.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tsja, ze staan niet verkeerd. Maar hoe zijn ze op de pedalen, hoe is het profiel, hoe sticky het rubber en hoe stijf de zool..?

We verwachten morgen een serieuze review :bier:

Edit: Kermit sprong er alweer voor! Overigens zijn die gladde stukken op de fivetens ook een drama als je ergens aan het fietsen bent en je moet eraf, omdat je in een kleiige klim aan het spinnen bent. Dan zijn het net ski's.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, dan zijn ze iets minder prettig... :o :D

Maar over die werkschoenen, aangezien je ze hebt staat niets in de weg om ze gewoon te proberen. Daarna weet je meer en kun je ons geklets negeren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Voor een review even wachten tot zondag ....

Ik heb ook nog even de onderkant gefotografeerd.

Ik heb ondertussen 3 paar gympen gehad in de ruim 10 jaar op de MTB en had altijd super grip op de spikes dus profiel op de zool werkt bij mij blijkbaar erg goed.
Nu zijn deze werkschoenen een stuk stugger en het rubber is ook wel wat harder dan normale gympen maar niet opvallen hard ... gemiddeld zou ik zeggen waar gympen dan zacht zijn.
Maar ook mijn echte wandelschoenen van Karrimor welke op zich ook redelijk stugge zolen hebben ging ook prima op de MTB tijdens de wat koudere dagen. Gripvrees is voor mij een onbekend woord :winkie:

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, afgaand op dat profiel zou het best kunnen werken.Het is in elk geval een vrij "vlak" profiel. We horen het wel!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Zondag een update !! :-q
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Heb je geen last van het gewicht van de schoenen? Als ik bijvoorbeeld een stukje ren met mijn veiligheids gympen kan ik goed voelen dat ze toch wel wat zwaarder zijn vanwege alle veiligheids-voorzieningen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je moet er ook mee fietsen, niet mee rennen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Okee, okee!
Maargoed, er zijn mensen die grof geld betalen voor een XTR Cassette met 50 gram gewichtsbesparing. Terwijl zulke schoenen toch zomaar een paar 100 gram zwaarder kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb de weegschaal er even bij gepakt en kom op deze gewichten uit:

Deze werkschoenen: 562 gram
Oude gympen: 405 gram
Northwave Celcius XC GTX: 518 gr
Wandelschoenen halfhoog: 486 gr
Shimano MTB laag model (M081 ?): 427 gr

Bij de werkschoenen voel je wel dat ze "nose-heavy" zijn als je ze in je handen hebt maar aan je voeten voel je daar niks van.
Ze zijn inderdaad iets zwaarder maar wellicht dat ik daar na een lange rit iets meer over kan vertellen.
Zelf ben ik ook niet de lichtste en met een stalen MTB kom ik incl. mijn rugzak al snel op een totaalgewicht van ca. 110 kg.
Laatst gewijzigd door Oystein op do 14 juli 2022, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

aart93 schreef: do 14 juli 2022, 11:24 Okee, okee!
Maargoed, er zijn mensen die grof geld betalen voor een XTR Cassette met 50 gram gewichtsbesparing. Terwijl zulke schoenen toch zomaar een paar 100 gram zwaarder kunnen zijn.
Voor 52 Euro voor deze schoenen heb ik zoveel geld bespaard t.o.v. Five-Ten dat ik daarvoor wellichts weer iets lichts kan kopen voor op mijn fiets ... dan is de balans (ook op mijn rekening :winkie: ) weer hersteld :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Voor een gemiddeld Nederlandse rondje zullen ze wel genoeg grip genereren, gaat het qua rijden wat uitdagender worden zou ik ze lekker op de werkvloer aantrekken waarvoor ze ontworpen zijn. Een rockgarden in zuid Frankrijk daal ik iig liever af met dedicated flat pedal schoenen dan met werkschoenen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oystein schreef: do 14 juli 2022, 10:52 Voor een review even wachten tot zondag ....

Ik heb ook nog even de onderkant gefotografeerd.

Afbeelding
Ziet er wel bruikbaar uit.
Maar voor de echt lastige stukken is de rubber compound erg belangrijk/doorslaggevend.

Gewoon proberen.
Als ze beter werken dan je gympen heb je al wat gewonnen.
En als je ten alle tijden rotsvaste grip hebt, dan is het een schot in de roos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie