Algemeen drinkrugzakken en -heuptassen topic

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Voor kortere ritten pak ik ook enkel de bidons (2x 800ml), voor wat verder of als ik wat meer mee wil nemen de drinkrugzak.
Ik heb er 1 van USWE, heeft het zogenaamde "no dancing monkey" systeem en ik moet zeggen dat die perfect zit. Levert op warme dagen wel een extra natte rug op, maar dat zal evident zijn aan het gebruik van een rugzak.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

In de zoektocht naar evengoede pack, ben ik eerst maar eens gaan broeden op wat ik er eigenlijk van verwacht. Ik rijd meestal ritten van zo'n 50 km. Dat wil ik toch graag 1,5l aan water bij me hebben. Verder een multitool, quicklinks, binnenband, luchtpatronen, telefoon, portemonnee, energiereep. Eventueel moet er nog een dun jasje worden ingepropt mocht het in de loop van de rit warmer worden. Wat ik verder belangrijk vind, is dat de pack stevig zit en niet hobbelt bij iedere drop of jump.

Kwam uiteindelijk uit bij de Camelbak Chase vest. Die gebruik ik nu ruim een jaar en bevalt me uitstekend. Het vest laat voldoende ruimte op mijn rug vrij om te ventileren. Als het erg warm is, dan leg ik nog een koelelement achter de waterzak :bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Zijn er mensen die ervaring hebben met het wisselen van bepaalde merk drinkzakken in de rugtas.

Wat is een dan een degelijke drinkzak en wel kan ik beter overslaan, of maakt het allemaal niks uit?
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Wat bedoel je met wisselen?
Thuis,onderweg of in een wedstrijd?
Ik denk dat iedereen de zak er na elke rit uithaalt.

Bij mijn Decathlon hangt de zak aan een clip. Rits open, clip los en zak met slang omhoog eruit. 10 seconden.

Bij mijn Camelbak heb ik bij het rugpand een rits. De zak hangt met een platic deel in een houder.
Rits open, zak er een stukje uithalen. Slang losklikken en zak eruit. Ook misschien 10 seconden?
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Excuses voor mijn slechte uitleg. Bedoel eigenlijk een waterzak van een anders merk in je tas. Dus een Camelbak zak in je Evoc rugzak of andersom.

Er zijn tassen zat waarbij standaard geen drinkzak zit en dat het dan misschien verstandiger is een zak van een ander merk aan te schaffen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik stop overal Decathlon drinkzakken in.
Zal alleen bij bepaalde speciale vormen een probleem zijn.
Veel pech gehad met Camelbak drinkzakken.
Wel telkens garantie, maar dan zit je een paar weken zonder.
Dus een keer zo'n Decathlon ding van €9 geprobeert voor tijdelijk, en daarbij gebleven.
Lijkt erg op de Source van Deuter, maar wat dunner en goedkoper.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Volgens mij zijn er hier op het forum een paar gebruikers van de EVOC hip pack pro. Nu lees ik in sommige reviews dat je maatje potlood moet hebben wil die lekker zitten qua heup/middel is dat echt zo ?
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Mjelnir schreef: di 27 september 2022, 10:04 Volgens mij zijn er hier op het forum een paar gebruikers van de EVOC hip pack pro. Nu lees ik in sommige reviews dat je maatje potlood moet hebben wil die lekker zitten qua heup/middel is dat echt zo ?
185cm en 90kg hier en hij zit prima :-q
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik heb broekmaat 31-32” en heb al veel overlappend klitteband bij de sluiting. Genoeg ruimte voor de wat bredere mens zou ik zeggen.
Maar een passende tas zit niet per se lekker :wink:
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Thnx heren hij is besteld inmiddels!
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik had vanmorgen na het fietsen weer een kletsnatte rug door mijn rugzak. In de zomer heb ik daar nooit zo'n last van. Nu draag ik echter een jas en dan wordt het toch wel erg broeierig op mijn rug. Ik heb daarom bij de Decathlon maar eens een heuptasje gescoord. Gewoon een van het eigen merk Rockrider. Ga 'm de komende week eens goed aan de tand voelen.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Ik gebruik sinds een jaar een Camelbak Podium Flow 4 Hydration belt. Op zich vind ik de kwaliteit erg goed, maar ik denk dat ik een rugzakje comfortabeler vind.
Wat zijn aanraders voor compacte rugzakjes met drinkzak? Ik kom wat ruimte betreft wel toe met het heuptasje dat ik nu heb. Dus ik hou het graag compact.
Een rugzak met drinkzak lijkt me ook gewoon handiger dan meerdere drinkflessen mee te nemen (ik kan er met moeite 1tje kwijt op de fiets).
Ik maak geen echt lange ritten, dus ook wat het volume van de drinkzak kan ik het beperkt houden.
Omdat ik van de kwaliteit van de Camelbak wel tevreden ben was ik naar de Rogue light aan het kijken. Is dit een aanrader? Zou ik ietsje groter gaan of volstaat dit wel als vervanging voor de heuptas die ik nu gebruik?
Welke alternatieven zouden jullie aanbevelen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat mij betreft moet er zeker een heupriempje aan zitten, met alleen schouderbanden stuitert dat ding alle kanten op.

Bij een kleine rugzak komt het draagsysteem wat minder kritisch dan bij een grote waar je meer gewicht in mee kunt nemen. Maar ik heb toch verschillende ervaringen opgedaan.

Een goedkoop Decathlon rugzakje vond ik erg zweterig aanvoelen, meer dan andere (uiteraard zul je altijd wat meer zweten dan zonder). Die is vervangen door een Thule Rail 8 die me beter beviel.
Later heb ik een USWE Hydro 12 besteld, die was fiks afgeprijsd en ik was benieuwd naar hun tamelijk unieke draagsysteem. De fancy benaming daarvan is "no dancing monkey", zou zeer stabiel op de rug moeten zitten.

Inmiddels heb ik daar ook wat ritten mee gemaakt. Het draagsysteem doet wat het beloofd, rugzakje zit mooi stabiel op je rug. Doordat het iets strakker aansluit dan veel andere rugzakjes is het marginaal zweteriger, maar niet storend wat mij betreft.

Als je het heel belangrijk vind een zo min mogelijk zweterig gevoel op je rug te hebben kun je ook eens kijken naar een Deuter met dit rugpand:
Afbeelding

Ik heb de Race (volgens mij niet meer in het assortiment) en die is licht en draagt erg luchtig. Ook nog eens flink bergruimte voor een relatief kleine rugzak. Licht en ruim tegelijk is mede mogelijk door niet teveel vakken en de gaas-schouderbanden.

De USWE is mijn rugzak voor de NL rondjes geworden.
Als je prijzen gaat vergelijken, hou er rekening mee dat sommige rugzakken met en ander zonder reservoir komen. Als je nog een reservoir moet kopen, die van Decathlon zijn goedkoop en voldoen goed (ik heb er ook een in gebruik). Hooguit het mondstuk is niet super maar er past ook een Camelbak mondstukje op.

Andere tip: kies een rugzakje met ruim de capaciteit die je nodig denkt te hebben. Een volgepropte rugzak zit niet prettig, het rugpand komt bol te staan en maakt het oncomfortabel. Beter wat ruimte teveel.
Een rugzak met wat lege ruimte trek je gewoon wat strakker met de compressieriempjes, daar heb je verder geen last van.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

rho schreef: wo 26 juli 2023, 14:54
Welke alternatieven zouden jullie aanbevelen?
Als je minimalistisch wil kijk dan eens naar de Camelbak Chase vest. Zijn er in 2 formaten.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

kermit schreef: do 27 juli 2023, 11:59 Andere tip: kies een rugzakje met ruim de capaciteit die je nodig denkt te hebben. Een volgepropte rugzak zit niet prettig, het rugpand komt bol te staan en maakt het oncomfortabel. Beter wat ruimte teveel.
Een rugzak met wat lege ruimte trek je gewoon wat strakker met de compressieriempjes, daar heb je verder geen last van.
Dit is een goeie tip. Daar ga ik rekening mee houden. Dus best een beetje groter dan nodig. Ik heb nu 4 liter, dan kom ik normaal wel toe met iets van 8 a 10 liter denk ik.
Dice Oldskool schreef: do 27 juli 2023, 12:43
rho schreef: wo 26 juli 2023, 14:54
Welke alternatieven zouden jullie aanbevelen?
Als je minimalistisch wil kijk dan eens naar de Camelbak Chase vest. Zijn er in 2 formaten.
Die was ik al aan het bekijken. Is een interessant ding.
Plaats reactie