Body protector met/zonder elleboog beschermers

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Ik heb al kniebeschermers en een FF helm voor de wat uitdagender trails net over de grens. Maar voor deze zomer staat Sölden gepland en daarom leek het mij verstandig om wat extra bescherming aan te gaan schaffen (sommige bikeparks ook verplicht).
Maar nu is de vraag of ik een body protector met korte mouwen of lange mouwen en dus ingebouwde elleboog beschermers moet nemen.

De 2 kans hebbers op het moment zijn de Kenny Reflex voor ca. €135,- of de IXS Carve ca. €145,- , maar heb ik dan nog losse elleboog beschermers nodig?

Wat is jullie mening op dit dilemma?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik vind los fijner, scheelt warmte van de mouwen.
En je kan dan de elleboog dan ook gebruiken in omstandigheden dat je de borst niet gebruikt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik zou de korte nemen. Hoe meer er geintegreerd is, hoe kleiner de kans dat het goed/op de juiste plek (blijft) zit(ten).
En wat Jamis zegt, hitte is ook een dingetje
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

2 goeie punten! Hoe dan ook dat ik ga passen en proberen op de fiets of het goed zit. Warmte verander je alleen niks aan...

De O'Neal STV was mij ook opgevallen, alleen zie ik dat de rug protector enkel schuim is. Zal dit voldoende bescherming zijn? Houd ik ook weer geld over voor fijne elleboog beschermers :lol:
Ik doe geen lijpe sprongen ofzo. Hier en daar een drop of "sprongetje" vind ik wel nice, maar ben vooral van de natuurlijke trails met rotsblokken en boomwortels etc.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Meer lucht is fijner als je in de zomer rijdt, maar dat was al gezegd.
Als je valt zijn het vooral de uitstekende delen die wat extra bescherming wel waarderen heb ik gemerkt :tong Een bij impact verhardend schuim dat meebeweegt is ook een optie en daar geldt hetzelfde voor, als het niet ruim ademt krijg je het heel warm in de zomer.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is afhankelijk van hoe flexibel je in de configuratie wilt zijn... Persoonlijk vind ik geintegreerde elleboogbeschermers fijner mits ze op de goede plaats zitten, maar soms wil je ook gewoon in een T-shirt rijden maar wel een backprotector... ... dan is een iets zonder elleboogbeschermers (en aan de voorzijde) wel fijn.

Ik zou trouwens a) als je geduld hebt MX24 volgen wat er aan aanbiedingen voorbij komt en b) als je met alles erop en eraan wilt voor d3o--of-equivalent gaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

https://www.bikester.nl/leatt-3df-airfi ... gJK4PD_BwE

Deze is wel iets duurder maar is het zeker waard. Zit perfect en je voelt na 5 minuten niet eens meer dat je het aan hebt. Zit niet warm en je kan er goed mee fietsen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wietze.V schreef: do 10 februari 2022, 20:43 2 goeie punten! Hoe dan ook dat ik ga passen en proberen op de fiets of het goed zit. Warmte verander je alleen niks aan...

De O'Neal STV was mij ook opgevallen, alleen zie ik dat de rug protector enkel schuim is. Zal dit voldoende bescherming zijn? Houd ik ook weer geld over voor fijne elleboog beschermers :lol:
Ik doe geen lijpe sprongen ofzo. Hier en daar een drop of "sprongetje" vind ik wel nice, maar ben vooral van de natuurlijke trails met rotsblokken en boomwortels etc.
Ik heb die STV shortsleeve ook. Heb `m destijds (in de aanbieding) gekocht met de gedachte dat minder bescherming nog altijd beter is dan geen bescherming. Het materiaal zelf is stretch, de pads uiteraard niet.
En eerlijk gezegd vind ik `m best fijn, het ding ademt best redelijk en door de rits krijg je `m makkelijk aan en uit. Het rugpand is bij mij ietsiepietsie te lang voor het mooie maar ik sla `m gewoon om en dat werkt prima.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hier ook een short sleeve met losse elleboog protectors. Ik gebruik de verschillende levels van protectie voor verschillende trails en schat de risico’s in. En geduld hebben loont, voor 4 tientjes een setje top of the line Leatt protectors gevonden. Met impact hardening schuim, dat werkt prima op de knieeen en ellebogen die buigen moeten.

Mijn rug protector was van gewoon EVA schuim en dat voelt niet minder beschermd, al heb ik het gelukkig niet getest. Het is wel voelbaar minder soepel, toch een soort plank op de rug. Shirt moet dan goed strak aan zitten anders rijdt hij bij mij omhoog. Ik heb intussen ook ervaring met een impact hardening versie in hetzelfde shirt gestoken en dat is een echte verbetering. Ook deze gelukkig nog niet getest overigens.

Ik heb trouwens ook EVA plaatjes op de heupen en daar merk ik geen beperking. En die heb ik wel eens getest met simpele schuivers, geen zware crashes. Ook een keer uitgeschoven dat die short in de was zat en daar heb ik nu de littekens van. Impact hardening is fijner dan EVA maar EVA is heel veel fijner dan géén protectie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Ik houd zeker alle sites in de gaten voor aanbiedingen, maar €40 voor een setje Leatt's kom je niet snel tegen hoor :o
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Heb de Leatt airfit, zonder schouder en elleboog. En losse elleboog. Deze bevalt. Eventueel kan je het schuim nog bijknipoen als rug te lang is. Ook kan je alle pass eruit halen. Bijvoorbeeld geen rugpad als je rugzak draagt met protectie.

Wel is het vest op warmere dagen, of als je stukkie omhoog moet fietsen, snel warm. Helemaal als je ook met rugzakje fietst.

Weet nog dat bij shuttelen in Finale, in september, het echt goed zweten was in de bus naar boven. Nadeel is dat je m niet snel uittrekt, want onder je shirt.

Daarom zou ik wel graag zo'n vest willen hebben dat je over je shirt draagt. Zo'n motorvestje. Doe je gewoon uit in shuttle of lift om te luchten.

Andere daar ervaring mee of dat ook zo werkt in praktijk?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb steeds gereden met backprotector (POC) en losse elleboog beschermers (ixs), maar die elleboog dingen zitten voor geen meter, en wat bescherming op schouders en borst is ook wel fijn, dus voor het komende seizoen toch ook maar een suit aangeschaft (ixs). De losse rugbeschermer kan dan mooi voor als het wat rustiger gaat, of in de winter met skiën.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

Ik ben afgelopen jaar ook voor het eerst in Oostenrijk wezen downhillen en had enkel kniebeschermers aan.
Na de vakantie direct volledig pakket aangeschaft, ik was namelijk ook aardig hard ten val gekomen waarbij ik m.n. ribben gekneust heb (merkt ik pas bij thuiskomst) en mn schouder en elleboog goed open had liggen.
Doet geen overdreven pijn maar een grote schaafwond op je ellebogen en schouders blijft toch best lang zitten weet ik nu uit ervaring. :roll:
Plaats reactie