Erg koude handen

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

bijkerk0318 schreef: di 28 december 2021, 23:27 Ik volg. Ook ik heb last van koude handen.

Ik zit te denken om verwarmde handschoenen te kopen zoals die van agu. Alleen ik wil dat ze ook de vingertoppen warm maken want daar zit het probleem. Benieuwd naar de tips die de tolk starter krijgt en of die voor mij ook helpend zijn.
Zorg dat je vingertoppen de top van handschoenen niet raken, dan heb je namelijk een koude-brug.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Jurf schreef: zo 26 december 2021, 20:02 Ik ben een enorme koukleun en heb van alles geprobeerd incl handschoenen met electrische verwarming, Craft Siberian bla bla waarmee volgens anderen een sneeuwpop het nog warm krijgt, maar niks hielp tot ik de voor mij magische tip kreeg om MAMMUT handschoenen die NIET voor fietsen zijn gemaakt te proberen.
Ik weet niet wat er in zit of ze ermee heb gedaan, maar zelfs vorige winter met de dikke sneeuw/ijsperiode (en gisteren) weer heerlijk gefietst met warme handen.
Sinds ik die dingen heb zijn mijn handen ongeveer het laatste wat afkoelt en de grip is nog zeer acceptabel/beter als met gevoelloze handen.
Kosten +/- 55,-

https://www.bever.nl/p/mammut-passion-h ... olour=4172

https://www.mammut.com/eu/en/products/1 ... 90-00110_1
Klinkt goed. Zijn ze niet te stug?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Minder stug als de winter fietshandschoenen die ik heb.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Ook hier werkt het laagjes systeem. Hem een paar heel dunne en goedkope (Decathtlon) handschoentjes onder mijn normale winterhandschoen. Veel minder last van koude handen (met Raynaud :(( ). Koude tenen blijft wel een probleem....
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Heb laatst nog even getest met mijn ski handschoenen; ging prima en alleen de middelvingers waren een beetje koud.
Ze zweten alleen wel wat, dat is dan weer minder.
Ik zorg er dan ook voor dat ik met goed warme handen op pad ga.
Jeannette schreef: ma 10 januari 2022, 12:13 Ook hier werkt het laagjes systeem. Hem een paar heel dunne en goedkope (Decathtlon) handschoentjes onder mijn normale winterhandschoen. Veel minder last van koude handen (met Raynaud :(( ). Koude tenen blijft wel een probleem....
Inderdaad zeg, de tenen is een ander verhaal. :-?
Dan zou je ook een soort winddichte, gevoerde schoenen moeten hebben.
Maar zelfs als ik 2 paar sokken en mijn gevoerde leren laarzen aan heb worden de tenen alsnog koud.
Wol helpt wel heel goed trouwens, maar dunne ondersokken en dikke wollen sokken er overheen passen niet in schoenen. :P
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Hiltsje schreef: ma 10 januari 2022, 14:57 Inderdaad zeg, de tenen is een ander verhaal. :-?
Dan zou je ook een soort winddichte, gevoerde schoenen moeten hebben.
Maar zelfs als ik 2 paar sokken en mijn gevoerde leren laarzen aan heb worden de tenen alsnog koud.
Wol helpt wel heel goed trouwens, maar dunne ondersokken en dikke wollen sokken er overheen passen niet in schoenen. :P
MTB schoen 1 maat groter, wollen inlegzooltjes met aluminium onderkant in de schoen, laagje aluminiumfolie onder het inlegzooltje, wollen sokken (die in het begin echt lekker warm zijn), overschoenen.... en nog koude voeten.....
Ik heb er mee leren leven :-)
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Wat bij mij voor de tenen goed werkt: skisokken icm (winter)wandelschoenen/bergschoenen. Overgehouden aan een tripje naar Canada 10+ jaar geleden en die dingen trek ik echt alleen aan als de gevoelstemperatuur ruim onder 0 is.
Oh, ik rij dan overigens wel met flats. Meestal normale FiveTen Freerider schoenen. Tot het vriespunt werkt de combinatie skisokken + FiveTen ook nog redelijk goed.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Singletrack Sundays schreef:
Als het koud is heb ik geen last van zweethanden (als het warm is eigenlijk ook niet)
Latex handschoenen helpen vooral tegen de wind die door normale handschoenen heen komt.
Goede (winter)handschoenen zijn sowieso winddicht.
Dus wat versta jij onder “normale handschoenen”.

Gebruik zelf Roeckl winterhandschoenen (model weet ik zo niet meer). Die zijn dun, niet extra gewatteerd, maar aangenaam warm. Alleen bij erg koud weer liners er onder om de warmte beter vast te houden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Enrico schreef: di 11 januari 2022, 10:10
Singletrack Sundays schreef:
Als het koud is heb ik geen last van zweethanden (als het warm is eigenlijk ook niet)
Latex handschoenen helpen vooral tegen de wind die door normale handschoenen heen komt.
Goede (winter)handschoenen zijn sowieso winddicht.
Dus wat versta jij onder “normale handschoenen”.

Gebruik zelf Roeckl winterhandschoenen (model weet ik zo niet meer). Die zijn dun, niet extra gewatteerd, maar aangenaam warm. Alleen bij erg koud weer liners er onder om de warmte beter vast te houden.
Handschoenen die je ook de rest van het jaar draagt.
ik rij meestal met Endura MT500, meestal zijn die warm genoeg alleen op dagen onder vriespunt doe ik er latex handschoenen onder.
Have fun!
Rinse.
kroontje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 30 september 2006, 10:40
Mijn mountainbike: Sensa Fiori Evo SLE 2021

Hi! Heb zelf helaas enorm last van Reynaud. Dus met dit weer hoeft er maar iets te gebeuren of ik heb gevoelloze witte vingers die na een half uur veranderen in donkerblauwe en zo'n pijn doen dat het lijkt of iemand er met 1000 naalden in zit te prikken. Toch wil ik met dit weer blijven fietsen. Om die reden heb ik elektrische onderhandschoenen gekocht.

https://www.comfort-producten.nl/nl/ber ... 7kEALw_wcB

Deze handschoen heeft 3 warmte standen. Al eerder gelezen, ook deze handschoen heeft de verwarming aan de bovenzijde (logisch ivm grip en beschadiging), maar doordat je er een handschoen overheen aantrek (in mijn geval een iets groter dan normale Fox handschoen) blijft de warmte wel in de handschoen en straalt deze uit. De verwarming loopt wel over de gehele vingerlengte.

Een paar weken geleden met -4 gereden en de koude handen vielen reuze mee. Op een gegeven moment de verwarming gewoon uitgezet.....had helaas wel koude voeten :o

Succes!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

nomad030 schreef: wo 29 december 2021, 09:59 Een niet-ademende laag latex is in potentie een van de onverstandiger dingen die je doen kan. Zweet kan niet weg en zal op termijn als extra koelsysteem gaan werken.
Niet helemaal, het werkt als een wetsuite; vocht blijft er in en op lichaamstemperatuur.
Om te koelen moet zweet verdampen. In winterhandschoenen die niet ademen werkt het zweet al gauw als thermische geleider, door de voering droog te houden isoleert de handschoen beter.

Vroeger met elektrische handschoenen gereden. Voor warme handen heb je iets van 5W tot 25W warmte nodig en goed isolerende buitenkant, wanten zijn het meest geschikt maar fietsen beroerd. Uiteindelijk bleek meerdere laagjes zoals al genoemd beter te werken, het gaat om de hoeveelheid stilstaande lucht en dat je droog blijft. Zelfde voor de voeten, dikkere sokken leveren weinig op zonder grotere schoenen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Zouden vinyl en/of nitril handschoenen het zelfde effect hebben als latex??
Die heb ik nml er nog genoeg liggen
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Hier ook last van Raynaud, ook bij 10 boven nul kan ik met de verkeerde windrichting al naar handschoenen grijpen.
Echter dit seizoen ook erg veel plezier van de handschoenen van GribGrab.
Zowel de "waterproof knitted" en de "Cloudburst"
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Ook Peter schreef: di 11 januari 2022, 20:03
nomad030 schreef: wo 29 december 2021, 09:59 Een niet-ademende laag latex is in potentie een van de onverstandiger dingen die je doen kan. Zweet kan niet weg en zal op termijn als extra koelsysteem gaan werken.
Niet helemaal, het werkt als een wetsuite; vocht blijft er in en op lichaamstemperatuur.
Om te koelen moet zweet verdampen. In winterhandschoenen die niet ademen werkt het zweet al gauw als thermische geleider, door de voering droog te houden isoleert de handschoen beter.

Vroeger met elektrische handschoenen gereden. Voor warme handen heb je iets van 5W tot 25W warmte nodig en goed isolerende buitenkant, wanten zijn het meest geschikt maar fietsen beroerd. Uiteindelijk bleek meerdere laagjes zoals al genoemd beter te werken, het gaat om de hoeveelheid stilstaande lucht en dat je droog blijft. Zelfde voor de voeten, dikkere sokken leveren weinig op zonder grotere schoenen.
Het probleem bij Raynaud is alleen dat zodra je met kou (en dit is nogal relatief, want kou kan bij Raynaud gevallen bijvoorbeeld al bij 18 graden zijn) in aanraking komt, de bloedtoevoer gewoon stopt in de uiteinden van je vingers en tenen.
En zodra dat gebeurt worden ze gewoon niet weer warm.
Je bent dus helaas niet direct geholpen met droog, winddicht en laagjes.
Misschien binnen alvast een flinke warming up doen, dan snel goed isolerende handschoenen aan en op de MTB springen. :P

Laatst trouwens weer mijn Sinner winterhandschoenen aan gehad en het was toch echt flink koud in het bos.
Geen last gehad! Het gaat wat zweten maar dat lijkt juist wel te verwarmen, zoals hier ergens al werd gezegd.
Mijn tenen stierven wel af, maargoed. :lol:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als de bloedtoevoer stopt wordt het wel lastig, maar zou elektrische verwarming dan wel kunnen helpen?
Lekker fietsen!
Plaats reactie