Erg koude handen

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ook Peter schreef: wo 12 januari 2022, 21:01 Als de bloedtoevoer stopt wordt het wel lastig, maar zou elektrische verwarming dan wel kunnen helpen?
Ja ! Warmte verwijdt de bloedvaten waardoor de bloedtoevoer toeneemt.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Ook Peter schreef: wo 12 januari 2022, 21:01 Als de bloedtoevoer stopt wordt het wel lastig, maar zou elektrische verwarming dan wel kunnen helpen?
Het klinkt iig wel logisch.
Je moet de handen óf constant boven een bepaalde temperatuur kunnen houden óf ze op 1 of andere manier opwarmen.

Hoe werken zulke handschoenen eigenlijk?
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Ik lees hier trouwens iets over zilverdraad handschoenen als onderhandschoen, dat zou de bloeddoorstroming moeten verbeteren: https://reumanederland.nl/reuma/vormen- ... omeen-van/
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Hiltsje schreef: wo 12 januari 2022, 22:02
Ook Peter schreef: wo 12 januari 2022, 21:01 Als de bloedtoevoer stopt wordt het wel lastig, maar zou elektrische verwarming dan wel kunnen helpen?
Het klinkt iig wel logisch.
Je moet de handen óf constant boven een bepaalde temperatuur kunnen houden óf ze op 1 of andere manier opwarmen.

Hoe werken zulke handschoenen eigenlijk?
Ik had eenvoudige binnenhandschoenen met daarin een weerstandsdraad die onder en over de vingers liep. De handschoenen werden gevoed door een accu. Een alternatief is om de handvaten te verwarmen en handkappen te gebruiken.
Lekker fietsen!
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Even uit nieuwsgierigheid, want ik ben onbekend met de aandoening. Gebeurd het spontaan samentrekken van aderen en dus slechte doorbloeding als de handen zelf koude ervaren of ook al als het lichaam elders koude ervaart?

Passief "verwarmen" lijkt me persoonlijk snel minder efficiënt worden als er geen aanvoer van warmte is vanuit het lichaam. Dan ben je toch al snel overgegeven aan actief verwarmen dmv verwarmde handschoenen. Of je zou om de zoveel minuten even een minuut flink met je armen moeten gaan zwaaien om bloed naar de periferieën heen te stuwen.

Wellicht ook een overweging om te kijken naar de mogelijkheid voor verwarmde handvatten.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Heb al jaren last van het syndroom van Raynaud.
De klachten die daarmee gepaard gaan worden overigens niet alleen veroorzaakt door kou. Ook emotie kan een rol spelen. Oefeningen om de doorbloeding te bevorderen hebben zeker baat.

Na jaren lang te hebben geëxperimenteerd met sokken, over- en winterschoenen, aluminiumfolie etc. de moed opgegeven en een setje verwarmde inlegzolen gekocht. Eindelijk geen halfdode voeten meer na een half uur fietsen in de kou !

Merkwaardig genoeg heb ik voornamelijk bij autorijden last van de handen. Dan is de stuurverwarming een uitkomst :tong
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Duidelijk, best heftig en lastig om mee om te gaan zeg! Maar in het geval dat de reactie komt door koude. Is het dan bijvoorbeeld bij aanraking van koude met de handen/voeten, dus lokaal. Of gebeurd het ook als je bijvoorbeeld wel warme kledij aanhebt maar toch ineens koude op je hoofd ervaart en je lichaam daarop begint te reageren.

Grappig detail m.b.t. de stuurverwarming in de auto. Als ik die gebruik, dan denkt mijn brein dat ik geen warmte meer hoef te produceren in de handen en kom ik bij aankomst aan met warme handpalmen en is de rest van mijn handen ijskoud. Hetzelfde bij stoelverwarming, wel op de plekken die verwarmd worden warm, maar de rest niet.
Ik beoefen zelf ook open-water zwemmen en heb ook soms de neiging om te winterdippen, maar bij mij moet het lichaam de warmte toch echt zelf creëren. Dus vaak na de tijd zwaaien met armen/benen of iets van jumping jacks om de warmte naar de uiteinden van de ledematen te krijgen. Gebruik ik dan stoelverwarming of iets dergelijks dan ben ik een paar uur later nog een ijsklontje.

Wij willen nog wel eens naar Noorwegen gaan in de winter en daar ervaar je soms echt de wat koudere temperaturen. Goede wollen of vilten(wol en vilt blijft ook als het natter wordt isoleren) kleding/accessoires zijn dan echt fantastisch. En met de juiste lagen kan je dan echt veel hebben, zonder dat je mega dikke kleding nodig hebt. Ik heb zelf ook handschoenen van Mammut, maar die gebruik ik eigenlijk alleen als het echt koud is <-10.
Overigens kan je een merk als Swix(Noorse sportkledij, niet goedkoop, wel goed) bijvoorbeeld eens benaderen, wellicht hebben zij nog goede suggesties. Of zoek het ook eens in de hoek van werkkleding. Er zijn genoeg bouwvakkers/werknemers die in weer en wind moeten werken en daar is ook kleding op gemaakt(incl. verwarmde kledij). Vaak nog iets goedkoper dan sportkledij.
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Heb zelf ook sinds enige tijd regelmatig last van koude vingers en tenen (die wit worden). Omdat ik toch graag wil fietsen heb ik maar winterschoenen en winterhandschoenen gekocht. De Roeck Vaduz GTX met PRIMALOFT handschoenen. Ben benieuwd of dat gaat werken, anders maar eens nadenken over elektrische verwarming! Ik denk trouwens ook dat latex handschoenen niet zo'n goed idee is omdat ze niet ademend zijn.
Heeft er iemand trouwens ervaring met de andere Freezing Point producten (dan handschoenen) van Endura?
Plaats reactie