Erg koude handen

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Pamscalpel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 20 september 2004, 12:37
Mijn mountainbike: Specialized Epic SWorks, Stumpy FSR 29, BMC Fourstroke 01

Hallo vraagje over mijn erg koude handen,
Sinds ik wat problemen aan mijn hart heb, heb ik enorm koude handen (denk door Betablokkers) wat het fietsen niet meer leuk maakt. Heb inmiddels allerlei zaken geprobeerd ook verwarmde fietshandschoenen.
Maar niets helpt nu hoorde ik dat je beter verwarmde motorhandschoenen zou kunnen kopen.
Mijn vragen zijn.
Is er iemand die dit probleem herkent en met mij wil delen hoe hij/zij dit opgelost heeft.
Is er iemand die ervaring heeft met verwarmde motor handschoenen en hoe dit bevalt.

Tips en andere trucs zijn welkom zou mij flink kunnen helpen.
Hartelijk dank alvast voor reactie!
P
PamScalpel:
Io non esisto senza la mia passione
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Vervelend probleem is het, ik heb ook(fenomeen van Raynaud door betablokkers idd) in handen en voeten.

Het belangrijkste is dat er geen wind doorheen komt.
Motorhandschoenen heb ik geen ervaring mee maar klinkt wel logisch. Handschoenen voor skiën(van Sinner bijv) helpt al wel een heel eind.
Wellicht daar nog dunne onderhandschoentjes onder doen.
Sowieso helpt goede wintersportkleding een stuk beter, het is wind en waterdicht en isoleert goed.
Punt is alleen dat de boel langzaamaan afkoelt en niet weer opwarmt.. ik weet ook nog niet zo goed wat nu het beste is. :-?

Je zou ook nog kunnen proberen een laagje uiercreme of vaseline op je handen te smeren voordat je weggaat.
We deden dat vroeger op onze benen als het vroor bij een voetbalwedstrijd en je in je korte broekje het veld op moest. :lol:

Hopelijk zijn er mensen die de oplossing weten, ik ben erg benieuwd en lees mee!
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Hier ook last van Raynaud...
Wat mij het beste helpt is niet fietsen bij temperaturen van rond het vriespunt of kouder, maar dat is niet bepaald een oplossing. :roll:
Om doorbloeding in mijn vingers te stimuleren slik ik bij lage temperaturen Nifedipine (doktersrecept) en gevoelsmatig helpt het wel iets, maar ook dat is uiteindelijk "slechts" een lapmiddel. Zelf heb ik ook een paar keer een soort 'pads' gebruikt die warmte afgaven. Die verwarmden de rug van de hand wel, maar niet de vingertoppen waar juist het probleem zit. Voor verwarmde handschoenen is dat ook denk ik de beperkende factor: het probleem zit echt in de vingertoppen, terwijl die verwarmde handschoenen vooral de rug en palmen van de hand verwarmen. (ik heb zelf geen ervaring met verwarmde handschoenen)
Of motorhandschoenen een oplossing zijn voor fietsen, weet ik niet. In mijn ervaring zijn die in ieder geval een stuk stugger waardoor je minder grip en gevoel hebt voor sturen/remmen, laat staan schakelen. Op de motor gaat dat nog wel, maar ook daar komt uiteindelijk de kou wel doorheen. Op de motor helpt de combinatie van goede handschoenen met handvatverwarming (dus niet handschoenverwarming) wel aardig, maar dat zie ik op de MTB ook niet snel lukken.

Wat Hiltsje zegt klopt wel: het is vooral de wind waardoor je vingers afkoelen. Dus als je die goed buiten kunt houden, ben je al een heel eind. Dat in combinatie met verwarmde handschoenen zou denk ik de beste oplossing moeten zijn. Maar er zijn gewoon grenzen waarbij niets meer helpt...
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik zou denken aan acceptabel dikke handschoenen samen met pogies. Ziet er stom uit, maar té dikke handschoenen kosten je controle.

Ik heb een tijdje in Scandinavië gewoond en dagen van -15 tot -20ºC gingen meestal prima met dunne freeski handschoenen, omdat alles erg technisch omhoog of omlaag ging. Nul snelheid en nul rijwind, dus. Voor de traverses op de weg of op grind deed ik er een set dikke fleece handschoenen overheen. Alleen in het bos was dat weer drama, omdat je nauwelijks je rem(hendels) kon voelen en doseren. :wink:
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Als het heel koud is die ik wel eens latex handschoenen onder mijn normale aan, werkt heel goed tegen kou.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben een enorme koukleun en heb van alles geprobeerd incl handschoenen met electrische verwarming, Craft Siberian bla bla waarmee volgens anderen een sneeuwpop het nog warm krijgt, maar niks hielp tot ik de voor mij magische tip kreeg om MAMMUT handschoenen die NIET voor fietsen zijn gemaakt te proberen.
Ik weet niet wat er in zit of ze ermee heb gedaan, maar zelfs vorige winter met de dikke sneeuw/ijsperiode (en gisteren) weer heerlijk gefietst met warme handen.
Sinds ik die dingen heb zijn mijn handen ongeveer het laatste wat afkoelt en de grip is nog zeer acceptabel/beter als met gevoelloze handen.
Kosten +/- 55,-

https://www.bever.nl/p/mammut-passion-h ... olour=4172

https://www.mammut.com/eu/en/products/1 ... 90-00110_1
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Jurf schreef: zo 26 december 2021, 20:02 Ik ben een enorme koukleun en heb van alles geprobeerd incl handschoenen met electrische verwarming, Craft Siberian bla bla waarmee volgens anderen een sneeuwpop het nog warm krijgt, maar niks hielp tot ik de voor mij magische tip kreeg om MAMMUT handschoenen die NIET voor fietsen zijn gemaakt te proberen.
Ik weet niet wat er in zit of ze ermee heb gedaan, maar zelfs vorige winter met de dikke sneeuw/ijsperiode (en gisteren) weer heerlijk gefietst met warme handen.
Sinds ik die dingen heb zijn mijn handen ongeveer het laatste wat afkoelt en de grip is nog zeer acceptabel/beter als met gevoelloze handen.
Kosten +/- 55,-

https://www.bever.nl/p/mammut-passion-h ... olour=4172

https://www.mammut.com/eu/en/products/1 ... 90-00110_1
Interessant. Zit net te zoeken op nieuwe handschoenen. Zie wel wat van GribGrab en die 2-finger-gevallen.
Maar dit lijkt me ook wel wat. Hoe erg is het met de grip? Wat noem je acceptabel?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou met de Mammut geen dikke rockgarden in een bikepark mee rijden, maar grip vind ik vergelijkbaar met de meeste winterghandschoenen die ik heb geprobeerd en voor Nederland zat.
Gribgrab winterhandschoenen heb ik ook nog ergens liggen, maar die worden al snel zweterig doordat ze niet/nauwelijks ademen en drogen heel slecht (=volgende dag beginnen met een vochtige niet al te fris ruikende handschoen).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Te dik/stug gaat inderdaad niet werken, dan mis je totaal alle gevoel met schakelen en -nog belangrijker- remmen. Ik heb een paar Roeckl motorhandschoenen liggen waar je never nooit geen koude handen in krijgt, maar die dingen op de fiets aan hebben staat gelijk aan je remhendels vervangen door een aan/uitknop :D

Ik slik wel bètablokkers, maar heb gelukkig niet zo'n erg probleem als ts. Het eerste kwartier heb ik wel altijd behoorlijk koude handen als het rond het vriespunt is, maar daarna beginnen mijn handen langzaamaan op te warmen. Meestal neem ik een setje dunnere handschoenen mee in de rugzak en trek die aan als mijn handen opgewarmd zijn. Dat rijdt een stuk prettiger als met die dikke winterhandschoenen.

Bij latex handschoenen krijg je toch zweethanden? En aangezien de functie van zweten is het lichaam te laten afkoelen...
Ik merk in gewone winter-fietshandschoenen ook dat ik koude handen krijg als ze gaan zweten. Voordat het zover is wissel ik dan ook naar de dunnere handschoenen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een singlespeed is ook hier weer de oplossing :D
Want dan hoef je niet te schakelen, alleen remmen en sturen (en trappen!).
En dan komt het niet zo nauw met de handschoenen.
Lekker dik (en dus warm) is dan geen probleem.
Ik reed met snowboard of ski handschoenen.
En op de singlespeed krijg je het warmer.
Dus 's winters iedereen op de singlespeed :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

kermit schreef: ma 27 december 2021, 14:00 Te dik/stug gaat inderdaad niet werken, dan mis je totaal alle gevoel met schakelen en -nog belangrijker- remmen. Ik heb een paar Roeckl motorhandschoenen liggen waar je never nooit geen koude handen in krijgt, maar die dingen op de fiets aan hebben staat gelijk aan je remhendels vervangen door een aan/uitknop :D

Ik slik wel bètablokkers, maar heb gelukkig niet zo'n erg probleem als ts. Het eerste kwartier heb ik wel altijd behoorlijk koude handen als het rond het vriespunt is, maar daarna beginnen mijn handen langzaamaan op te warmen. Meestal neem ik een setje dunnere handschoenen mee in de rugzak en trek die aan als mijn handen opgewarmd zijn. Dat rijdt een stuk prettiger als met die dikke winterhandschoenen.

Bij latex handschoenen krijg je toch zweethanden? En aangezien de functie van zweten is het lichaam te laten afkoelen...
Ik merk in gewone winter-fietshandschoenen ook dat ik koude handen krijg als ze gaan zweten. Voordat het zover is wissel ik dan ook naar de dunnere handschoenen.
Als het koud is heb ik geen last van zweethanden (als het warm is eigenlijk ook niet)
Latex handschoenen helpen vooral tegen de wind die door normale handschoenen heen komt.
Have fun!
Rinse.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Bij Decathlon koop je voor de lieve som van € 2,99 een set fleece onderhandschoenen..... ook bij handen geldt dat meerdere dunne laagjes effectiever zijn dan 1 dikke laag.


https://www.decathlon.nl/p/fleece-onder ... R-p-146051
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eigen ervaring: met gripshifter(s) geen laagjes nemen. Zelfs een handschoen met "losse" voering is al niet prettig.
Wat er gebeurd is namelijk dat je eerst de voering (of de binnenhandschoen) verdraait, en pas daarna komt de shifter mee. Het kan wel, maar ik vind het erg onprettig rijden. Je moet veel harder knijpen dan anders om de shifter meteen mee te krijgen.

Maar met triggershifters zul je daar minder (geen) last van hebben en laagjes werkt vaak wel goed tegen de kou.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik volg. Ook ik heb last van koude handen.

Ik zit te denken om verwarmde handschoenen te kopen zoals die van agu. Alleen ik wil dat ze ook de vingertoppen warm maken want daar zit het probleem. Benieuwd naar de tips die de tolk starter krijgt en of die voor mij ook helpend zijn.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Een niet-ademende laag latex is in potentie een van de onverstandiger dingen die je doen kan. Zweet kan niet weg en zal op termijn als extra koelsysteem gaan werken.
Handen zijn lastig warm te houden als je er gevoelig voor bent. Het 3lagen-principe van je bovenkleding (zweetshirt-warme laag-shell) zou op je handen voor een redelijk onwerkbaar pakket qua schakelen zorgen. Toch is dat de enige optie. Merino onderhandschoen, fleece tussenhandschoen, dan een xxxl-handschoen met windbreker of waterdichte laag. Ik gebruik zelf in barre omstandigheden een waterdichte want. Wanten zijn altijd warmer. Remmen gaat prima. Schakelen niet, maar ja, als ik die handschoenen aantrek is het geen schakelweer zeg maar :)
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie