Nieuwe helm, Road/Aero of is dat no-go?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Hallo Allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe helm, als ik puur op mijn 'het oog wil ook wat' gevoel af ga dan gaat mijn voorkeur uit naar een aerodynamische helm die meer bedoeld zijn voor de weg (bv. MET Manta MIPS). Het lijkt mij eigenlijk meer een beetje verkoop praat dat er heel veel verschil zit tussen de een en de ander (Fullface etc. uitgezonderd natuurlijk). Wat is jullie kijk hierop? Ik fiets trouwens voornamelijk in zuid holland/brabant dus het is nooit echt "hoog/steil".
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen probleem om een racehelm op de mtb te dragen imo.
Tussen een xc-helm en een road helm zit weinig tot geen verschil.

Ik vind zelf een helm met klep mooier, en ook wel praktisch als de zon schijnt. Ga je ruigere dingen doen komen de allmountainhelmen in beeld, die wat lager doorlopen aan de achterkant en nog een stap ruiger uiteraard de full face helmen.

Maar voor de gewone NL rondjes zie ik geen reden om geen racehelm te nemen als je die toevallig mooier vind.
Belangrijkste is een goede pasvorm en goed afstellen (niet te ver naar achteren op je hoofd en het riempje niet te los, om maar de twee meest gemaakte fouten daarin te noemen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Alles beter,voor jezelf, dan geen helm. En idd. Maat en afstelling zijn belangrijker dan type,binnen het juiste gebruik dan. En weg/tijdrit- XC gebruikt maakt mijns inziens niet zo'n verschil. En of het wel of not-done is, qua 'mode', als jij je er prettig bij voelt;ho cares! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Ik fiets met twee helmen. Een aero helm of een normale racefiets helm. Let op dat een aero helm een stuk warmer is in de Zomer. Dan fiets ik dus ook met mijn normale helm die veel beter ventileert.
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga vanmiddag ff bij Mantel het een en ander passen!
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Grootste verschil is denk de ventilatie. Zo'n dichte helm is behoorlijk warm als je flink aan de bak gaat. In het bos. Dat is lastig te meten in de winkel maar wel iets om goed in de gaten te houden.
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Nogmaals bedankt allemaal, ik heb mijn keuze laten vallen op de Bontrager Velocis. Deze zat het lekkerst en zag er ook het best uit op mijn hoofd.
Plaats reactie