Ademende bovenkleding

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wij hebben niet eens een droger, onnodig ding als je de was ook kunt ophangen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: do 14 oktober 2021, 18:23 Wij hebben niet eens een droger, onnodig ding als je de was ook kunt ophangen :)
Nee ik ook niet.

Maar die Brynje is dat nou echt de holy grail of moet je daar een beetje doorheen kijken - if you catch my drift… ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik geloof niet zo in de holy grail.
Het is gewoon een goed ondershirt, maar de wereld gaat er niet door veranderen ;-)

Met andere woorden, verwacht geen wonderen.
Maar zoals gezegd, het is een shirt dat heel weinig vocht vasthoudt, wat precies het doel van een ondershirt is. Het isoleert door de gaatjesstructuur iets, omdat het een luchtlaagje geeft tussen je huid en de volgende laag. Het gaat heel lang mee, mijn oudste is 20 jaar oud denk ik.

Nadelen? Twee:
- je wilt er niet mee gezien worden zonder een ander shirt er overheen ;-)
- bij heel warm zomerweer wellicht wat te warm (maar dat is ook weer persoonlijk, sommige mensen dragen in de zomer helemaal geen ondershirt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

:D …wat betreft dat eerste nadeel werd die Brynje hier ergens al eerder door iemand het Right Said Fred shirt genoemd dus ik snap wat je bedoelt.

Verder ook een helder verhaal en voor wat die warmte betreft: dat is voor mij dan geen punt want ik zou hem juist voor herfst- en wintergebruik aanschaffen want voor de zomer heb ik al prima craft en grip grab onder shirts.

Toch maar es die +/- 48 euries er tegenaan gooien dan binnenkort en es gaan proberen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zoals al eerder gezegd, als je echt intensief rijdt dan heb je gewoon tijdens inspanning en terugweg andere kleren aan, dit combineren is niet mogelijk.

Oplossing is ook gegeven, een dun (regen)jasje meenemen of een windstopper.

Tijdens het rusten koel je enorm af, (ongeacht of je bezweet bent of niet) dit ervaar je tijdens de rust wellicht niet zo, maar wel wanneer je weer op de fiets stapt.
Een jasje houdt de wind buiten en zorgt dat het lichaam warm blijft, bezweet of niet.

De brynje is sowieso goed omdat dan de huid droog blijft. Overigens heb ik vorig seizoen 2 Futurum onderhemden gekocht die ook gewoon goed zijn.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja men heeft het hier al vaker over de terugweg, maar die maak ik altijd met de auto en niet op de fiets omdat ik eigenlijk altijd trails rij die niet bij mij in de buurt zijn …dus dan in principe geen droog shirt nodig.

Als ik dan in de auto stap trek ik overigens wel al m’n lagen uit en doe een droog ‘gewoon’ t-shirt aan, maar dat is meer voor het comfort en om m’n rugleuning van de stoel droog te houden. ;)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heeft iemand nog echt goede Black Friday aanbiedingen van ademende Jacks gezien?

BC en chain reaction bijvoorbeeld faken vooral aanbiedingen, 1 maat in 1 kleur afprijzen en de rest volle mep of alleen maat XS leverbaar.

Zoek een echt Hoog ademend trail regenjack, maat XL als toplaag voor 3 seizoenen dus geen geïsoleerd winterjack. Normaal veels te duur maar zouden nu toch ergens wel afgeprijsd kunnen zijn ook in mijn maat .

Hot Tips?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heckler40 schreef: za 27 november 2021, 12:13 Heeft iemand nog echt goede Black Friday aanbiedingen van ademende Jacks gezien?

BC en chain reaction bijvoorbeeld faken vooral aanbiedingen, 1 maat in 1 kleur afprijzen en de rest volle mep of alleen maat XS leverbaar.

Zoek een echt Hoog ademend trail regenjack, maat XL als toplaag voor 3 seizoenen dus geen geïsoleerd winterjack. Normaal veels te duur maar zouden nu toch ergens wel afgeprijsd kunnen zijn ook in mijn maat .

Hot Tips?
Echt hoog ademend zijn de Shakedry van Gore ..... maar wel kwetsbaar als je veel met rugzakje fietst, zelf heb ik 1 versie degelijker van Gore

XXl https://www.bike-discount.de/en/gore-we ... ain-jacket
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijdt bijna altijd met de ruzak, dus Shakedry is hem niet dan

DIt is wel een kanshebber, maar XXL is misschien te groot, ik ben 1m87 en de XXL C5 broek al eens gepast, die is te wijd.
Een Jack heeft wel iets meer marge maar veel losse stof is niet echt fijn.

Thanks! maar ik zoek nog wel verder
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wiel-Maat schreef: do 14 oktober 2021, 17:24 Aha, de brynje lobby is ook hier weer goed aanwezig. Iemand die mij definitief kan overtuigen om er 1 aan te schaffen? ;) …want ik wil eerst écht zeker weten of ik het de 48€ wel waard vind.


Oh en trouwens @ Kermit, voor dergelijke shirts is het toch beter om ze niet in de droger te doen? Te warm, stof slijt sneller etc… dat soort shirts zijn toch sowieso al snel droog, binnen een nacht?
Edit : o wacht ik lees het verkeerd, na centrifugeren staat er. :winkie:
Je moet de super thermo hebben, niet de wool-versie (scheelt €20,-) :wink:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Iemand ervaring met het Dirtlej Weathershield jack ?

https://www.bike-discount.de/en/dirtlej ... ain-jacket

En anders zou het toch de MT500 van Endura kunnen worden. Die komt goed uit reviews en de rating voor ademend zijn is de hoogste van alle technische stoffen. Maar ik heb een Endura half waterproof short en de tape die de naden moet afdichten is niet bestand gebleken tegen de wekelijkse wasbeurt in de winter.

TIps blijven welkom
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heckler40 schreef: za 27 november 2021, 18:59 Iemand ervaring met het Dirtlej Weathershield jack ?

https://www.bike-discount.de/en/dirtlej ... ain-jacket

En anders zou het toch de MT500 van Endura kunnen worden. Die komt goed uit reviews en de rating voor ademend zijn is de hoogste van alle technische stoffen. Maar ik heb een Endura half waterproof short en de tape die de naden moet afdichten is niet bestand gebleken tegen de wekelijkse wasbeurt in de winter.

TIps blijven welkom
MT500 was voor mij te wijd met te korte mouwen, blijft lastig dat je nooit dichtbij huis een goede selectie kunt passen
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Code: Selecteer alles

Zoek een echt Hoog ademend trail regenjack, maat XL
ik heb ook een tijdje gezocht naar dit. en volgens mij ga je ook niet vinden wat je precies zoekt

ik heb zelf besloten een fox ranger regenjack te halen, als het te warm word, dan maar de jersey uit.
dat liever dan nat regenen
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

yo-eddy schreef: za 27 november 2021, 19:29MT500 was voor mij te wijd met te korte mouwen, blijft lastig dat je nooit dichtbij huis een goede selectie kunt passen
Ik heb dat ook gelezen maar dan vooral over het oudere model. Hoe lang geleden heb je gepast?

De nieuwe is anders van snit en ik heb ook wel minder lange armen denk ik. Maar passen is bij dit soort niche producten nergens meer te doen vrees ik.

De Dirtlej is ook 60 EUR minder duur, maar geen reviews of ervaring gevonden.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Persoonlijk doe ik niet aan jasjes, of het moet regenen, dan wordt het een regenjasje.

Ik draag in de winter een Brynje of Futurum ondershirt met daar overheen een Craft schaatsjack.
Goed warm, en als het echt te koud is dan doe ik er een windstopper overheen.
Meer dan dit heb ik nooit nodig gehad, maar dat is voor een ieder persoonlijk.
Plaats reactie