Ademende bovenkleding

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Hi allen,

Nu de winter er weer aankomt , is er een grote ergernis waar ik vaak mee te maken heb bij lagere temperaturen.

Mijn bovenlichaam wordt nat van het zweet waardoor ik op een gegeven koud wordt.
Oftewel mijn kleding kan het zweet niet goed kwijt.

Ik denk dat ik goede spullen heb. Een Castelli perfetto jasje van een jaar of 5 oud , en als onderlaag een merino shirt van futurum. Dit merino shirtje blijft nat omdat het vocht niet weg kan.

Nu zag ik op de futurum site een 4 seasons jacket pro . Recensies zijn heel positief, maar gaat dit jasje mij ook helpen? Ik wil best geld uitgeven aan goede spullen, maar zal dit jasje mijn probleem oplossen. If bestaan er nog andere jassen die nog beter ademen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Begin met een Brynje ‘super thermo’ ondershirt, wordt niet/veel minder nat, dus je huid koelt lang niet zo af.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5446
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

inderdaad, goed ondershirt, ademend bovenshirt, zonder windtoppers etc!
Beter een dunne windstopper bodywarmer of jasje meenemen voor de "open" stuken of om rustig naar huis te rijden.

"4 seizoenen shirt" is in alle 4 seizoenen sub optimaal. Iets als een Hybride fiets .......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Check, ik heb net een Brynje ondershirt besteld.
En nu nog een jasje dat zeer goed zweet afvoert.

Ik rij meestal 45 minuten naar de route toe.
Op de route flink hoge hartslag waardoor flinke zweetproductie.
Bij einde route een bakkie koffie en terug naar huis, en dan koel ik juist af met dat koude zweet.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bij bakkie koffie koel je al af. Mijn ervaring is pauzes bij TT's, niet te lang blijven staan igg en voldoende dik aankleden. Soms zie ik mensen bij vrieskou nog in korte benen rijden en dun shirtje, open handschoenen. Dan heb ik 3 lagen aan, lange benen, overschoenen enz.

Dun windstopperje, oprollen en meenemen? Op terugweg aan doen, dit houdt uiteraard de koude rijwind tegen. Ik heb n regenjackje, dun ding maar houdt toch goed wind en afkoeling tegen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Thuis koffie drinken ?

Of op de terugweg een goedkoop regenjasje aan.
Dat houdt de rijwind buiten.
Van de route naar huis heb je meer rijwind en relatief minder inspanning dan in het bos, dus je koelt af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5446
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

worstkaas schreef: zo 10 oktober 2021, 00:34 Check, ik heb net een Brynje ondershirt besteld.
En nu nog een jasje dat zeer goed zweet afvoert.

Ik rij meestal 45 minuten naar de route toe.
Op de route flink hoge hartslag waardoor flinke zweetproductie.
Bij einde route een bakkie koffie en terug naar huis, en dan koel ik juist af met dat koude zweet.
Naar de route dun windjasje jasje aan, op de route dun windjasje uit en in je achterzak of rugzak, na de koffie jasje weer aan ....... het leven is soms zo simpel :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook een jasje kopen met alleen een windstopper voor. Als je op de weg rijdt, komt de rijwind alleen van voren. De rest van de jas kan dan beter ademen. En als er voor ook een rits zit, kan je het daar ook open zetten als het moet.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: zo 10 oktober 2021, 22:00 Je kan ook een jasje kopen met alleen een windstopper voor. Als je op de weg rijdt, komt de rijwind alleen van voren. De rest van de jas kan dan beter ademen. En als er voor ook een rits zit, kan je het daar ook open zetten als het moet.
Ik heb deze https://www.futurumshop.nl/futurum-prof ... lack.phtml
Prima ding en heel klein op te rollen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In elk geval een jasje of windstoppertje nemen met een achterkant van "gewone" stof, dus niet winddicht.
Bij een volledig winddicht jasje of bodywarmer kan de boel niet snel genoeg verdampen, in elk geval bij mij niet.

Dit geldt voor een dun ding voor de tussenseizoenen maar ook voor een echt winterjack. Ik heb eens een winterjack gehad dat helemaal winddicht was, dat heb ik na de eerste rit alweer verkocht...

Een Brynje ondershirt is echt goed, maar werkt ook alleen maar goed als het het zweet kan doorgeven naar een volgende laag. Ben je helemaal winddicht ingepakt blijft het vocht gewoon binnen je jack en kan ook een Brynje je niet droog houden.

In sommige seizoenen is het lastig kiezen wat je precies aan moet doen, ik neem dan vaak gewoon meerdere opties mee. Een bodywarmertje voor op de route bijvoorbeeld, en een volledig jack voor de heen- en terugrit over de weg. Of een extra ondershirtje dat je aan kunt doen na de zwaarste inspanningen zodat die natte lap uit kan.
(Een van de redenen om met een rugzak te rijden, en dan niet eentje die al vol zit met alleen de waterzak... ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Dat vest van Futurum heb ik ook. Perfect voor als het nog wat koeler is aan het begin, of aan het einde als je over de weg naar huis rijdt. Past altijd wel in één van m’n broekzakken…Ja rijd altijd baggy :wink:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

aurelius schreef: za 9 oktober 2021, 21:41 Begin met een Brynje ‘super thermo’ ondershirt, wordt niet/veel minder nat, dus je huid koelt lang niet zo af.
Op de fotos ziet dat er uit als een soort netstof. Ik heb daar een ander ondershirt van en vind dat niet prettig dragen, ik heb liever normale geweven stof. Of zit onder die netstof nog een dichtere/gladdere stof?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, het is echt een gaatjesshirt. Maar de stof is anders, Brynje is van polypropyleen waar veel andere merken polyester gebruiken. Ik vermoed dat daar het grote verschil zit.

Ik heb best wat verschillende ondershirts (Craft, Odlo, Decathlon, Ultima, Spiuk, fuck wat een verzameling :oops: :D ) maar de Brynje komt het droogst uit de was van allemaal (na centrifugeren).

Na een rit zie je wel het patroon van de stof op m'n schouders maar het draagcomfort vind ik uitstekend, merk geen wezenlijk verschil met andere shirts. Behalve dat ik er droger in blijf :)

Bij echt hoge zomerse temperaturen heb ik een lichte voorkeur voor het dunne Ultima hemdje dat ik ook heb, omdat Brynje dan wel iets warmer voelt. Het isoleert namelijk ook vrij goed, in de minder warme maanden een voordeel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Behalve dat 'ie het droogst de was uit komt gaat 'ie er ook 't droogst in :wink: !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Aha, de brynje lobby is ook hier weer goed aanwezig. Iemand die mij definitief kan overtuigen om er 1 aan te schaffen? ;) …want ik wil eerst écht zeker weten of ik het de 48€ wel waard vind.


Oh en trouwens @ Kermit, voor dergelijke shirts is het toch beter om ze niet in de droger te doen? Te warm, stof slijt sneller etc… dat soort shirts zijn toch sowieso al snel droog, binnen een nacht?
Edit : o wacht ik lees het verkeerd, na centrifugeren staat er. :winkie:
Plaats reactie