MTB Bril met inzetstukje op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik ben ook een voorstander van lenzen (tijdens het fietsen) in het dagelijkse leven draag ik ze nooit. Ik heb maandlenzen en omdat ik ze niet dagelijks draag gaan ze eigenlijk (veel ) langer mee. Wel laat ik 1x per half jaar mijn ogen controleren door mijn opticien, en gebruik ik een aparte inzet en reinigingsvloeistof,dus geen 2 in een. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je lenzen dichtslibben waardoor de kleine bloedvaten in je ogen je iris ingroeien door zuurstoftekort.Dat is slecht voor je zicht en onomkeerbaar. Nu ik ouder wordt heb ik ook een leesbril nodig. Bij normaal fietsen heb ik die niet nodig,maar bij panne kan ik zonder, niet eens de snelsluiter van mijn ketting vinden😅. Daarvoor heb ik nu een klein leesbrilletje zonder oren die op de neus klemt bij mijn gereedschap. Met een sportbril die goed aansluit op je jukbeenderen is de kans op modder in je ogen nihil.
En het in en uitdoen, ja, dat is wennen, en was in het begin idd. Een drama,maar alles went maar het vereist wat doorzettingsvermogen, en oefening. Maar ik vind t de moeite waard.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb tot 2 keer toe een maand of 2 met lenzen lopen klooien. Het in- en uitdoen was het probleem niet, dat kon ik zelfs gewoon in de auto (oké.. niet onder het rijden :tong ). Maar op de een of andere manier drogen mijn ogen erg uit en gaan het prikken. Ook meerdere vloeistoffen geprobeerd maar het mocht niet baten.

Nu had ik lenzen op sterkte én met een leesdeel (ook daarin verschillende opties geprobeerd.. hielp ook niet).
Ik wilde dat ik lenzen kon dragen, gewoon, altijd. Ik heb zo'n hekel aan die stomme bril!

Oftewel, soms lukt het gewoon echt niet...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 maanden is een aardige proeftijd.
(Sommigen geven het veel eerder op. Mag natuurlijk ook, maar dan moet je ook niet mopperen op je bril.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

sjuutje1969 schreef: do 4 november 2021, 00:02 Ik heb tot 2 keer toe een maand of 2 met lenzen lopen klooien. Het in- en uitdoen was het probleem niet, dat kon ik zelfs gewoon in de auto (oké.. niet onder het rijden :tong ). Maar op de een of andere manier drogen mijn ogen erg uit en gaan het prikken. Ook meerdere vloeistoffen geprobeerd maar het mocht niet baten.

Nu had ik lenzen op sterkte én met een leesdeel (ook daarin verschillende opties geprobeerd.. hielp ook niet).
Ik wilde dat ik lenzen kon dragen, gewoon, altijd. Ik heb zo'n hekel aan die stomme bril!

Oftewel, soms lukt het gewoon echt niet...
Hmmm,dat is vervelend voor je. Ik ken dat wel, maar alleen, als ik mijn lenzen de hele dag in had. En je hebt ook zuurtofsoorlatende lenzen geprobeerd? Want het is waarschijnlijk het zuurstoftekort dat je ogen uitdroogt.
Maar anders is in jou gevaleen bril (of laseren ?) waarschijnlijk de enige optie.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Nou ik heb de knoop doorgehakt en een bril op sterkte besteld. Fingers crossed! :tong
Hij komt pas over een week of 2 binnen maar ik hou jullie wel op de hoogte van mijn ervaringen als ik er een paar keer mee gereden heb!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Skipp schreef: do 4 november 2021, 09:21 Nou ik heb de knoop doorgehakt en een bril op sterkte besteld. Fingers crossed! :tong
Hij komt pas over een week of 2 binnen maar ik hou jullie wel op de hoogte van mijn ervaringen als ik er een paar keer mee gereden heb!
Heel veel plezier ermee,alvast :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 november 2021, 19:27
Zwolly schreef: di 2 november 2021, 15:30
En laat ik nu 90% van mijn tochten veel op de gps rijden :D :wink:
Zo spannend is het niet.
Een lijntje, een pijltje, een dataveld met koeieletters.
Je hoeft de bijsluiter van je medicijnen niet te lezen onderweg ;)
:winkie: voor mij is het behoorlijk spannend hoor...neem van mij aan dat ik echt wel multifocale lenzen nodig heb.....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dat lijntje en pijltje is aardig klein, ik heb zonder bril ook een ogenblik nodig om te zien of ik de goede kant op rij.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

En misschien een sportieve zonnebril met multifocale glazen is natuurlijk ook een optie....
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 november 2021, 12:08 Ik heb het tig paginas terug ook al genoemd, maar hebben jullie overwogen om (eenvoudige) contactlenzen te gebruiken tijdens het fietsen?
Gewoon recht op en neer lenzen zonder leesdeel en zonder cylinder.
(Een lichte cylinder schijnt bij lenzen zelfs te worden "recht getrokken")

Niet ieder z'n ding, maar ik ben van mening dat je het moet proberen voordat je moeilijk gaat doen met brillen.
Lenzen beslaan niet en je kunt ze combineren met iedere sportbril.
Lenzen vervorman ook niet, de wereld blijft zoals ie is.
Zand of modder in je oog is lastig, maar geen groter probleem dan zonder lenzen.
Bovendien combineer je het met een sportbril, dus de kans is klein.

Bij de brillenzaken en bij het Kruidvat kan je dag- of maandlenzen kopen voor weinig. Gewoon je eigen sterkte kiezen.
Ik zou de maandlenzen doen, de daglenzen zijn onhandig dun.
Maandlenzen netjes in de lenzenvloeistof opbergen, kan je zeker een maand gebruiken.
Ik heb gemerkt dat het comfort voor een groot deel afhangt vd vloeistof waarin je de lenzen bewaart.
Eigen merk Specsavers en Kruidvat is stroef.
Acor Express, Bausch&Lomb en eigenmerk vh Huis zijn zacht.
Is zeker een overweging, mijn ogen kunnen erg slecht tegen lenzen (en heb diverse pogingen gedaan met duurdere lenzen van o.a. Bausch en Lomb). Heb het in het verleden wel gedaan met simpel brilletje van de decathlon als fietsbril, als je ogen het trekken niets mis mee.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

photochromatisch lenzen van julbo is dat wat voor in het bos ? Of kleurt dat niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Ik heb de 0-3 photochromatische van Julbo. Tot nu toe geen issues gehad met niet snel genoeg verkleuren.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Bedankt voor je reactie
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Popl schreef: wo 24 november 2021, 21:52 Ik heb de 0-3 photochromatische van Julbo. Tot nu toe geen issues gehad met niet snel genoeg verkleuren.

En welke bril heb je als ik vragen mag .
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

ik heb een Julbo Outline Reactiv Performance 0/3.
Deze heb ik online als laatste model gunstig gekocht (99,-)
Ik had eerst inzet glazen laten aanmeten bij Pearle maar dat keek voor geen meter.

Mijn huidige glazen komen van http://mijnsportbrilshop.nl.
(Toen ik daar was bleek dat hij ook leverancier is van Julbo. :lol: )
De service was top en glazen doen het prima en ze hebben winkels in Alkmaar en in Maarsbergen.
Ik kan deze shop alleen maar aanraden! Voor mijn volgende bril ga ik direct daarheen.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Plaats reactie