Tijd voor een nieuwe wielerbroek met zeem. Prijs/kwaliteit?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heb in het voorjaar een Rapha core bibshort gekocht.
Die bevalt me prima, zit net zo lekker tijdens de langere tochten als mijn Assos, e.d. broeken, die aanzienlijk duurder zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef: do 26 augustus 2021, 16:27 Ik heb onlangs bij Futurumshop de "Joris II" (van hun eigen merk Futurum) aangeschaft. En die bevalt me eigenlijk wel prima. In mijn ervaring is de maattabel wat aan d ekrappe kant. Volgens hen had ik een medium nodig, maar een large past me (naar eigen verwachting) beter.
Ja zijn die goed? Ik vind de prijs voor een eigen merk nogal aan de hoge kant eerlijk gezegd. Maar als het zijn geld waard is…en hebben die inderdaad ook shorts zonder bretels want dat was een criterium van de TS dacht ik?

Zelf rij ik ook altijd met een short zonder bretels en vind ik castelli nog steeds wel echt goed. Ook niet goedkoop maar ze zitten goed en gaan ook wel lang mee. Met een baggy er overheen schuurt het af en toe wel eens bij lange ritten maar dat is volgens mij niet of nauwelijks te voorkomen met 2 lagen stof over elkaar dragen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb bibshorts van Ekoi en Bioracer die ik beide prettig vind.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Wiel-Maat schreef: za 16 oktober 2021, 14:07
Kapitein Iglo schreef: do 26 augustus 2021, 16:27 schuurt het af en toe wel eens bij lange ritten maar dat is volgens mij niet of nauwelijks te voorkomen met 2 lagen stof over elkaar dragen.
Interessante opmerking: ik rijdt de laatste paar jaar altijd met een short over mijn bib heen.
Hoe doen anderen dit? een short met zeem lijkt mij niet prettig omdat de zeem dan niet op zijn plek blijft?


Zit zelf ook met een soortgelijk dilemma: viewtopic.php?p=2636546#p2636546
Laatst gewijzigd door McLambo op zo 17 oktober 2021, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

McLambo schreef: za 16 oktober 2021, 17:12
Wiel-Maat schreef: za 16 oktober 2021, 14:07

Interessante opmerking: ik rijdt de laatste paar jaar altijd met een short over mijn bib heen.
Hoe doen anderen dit? een short met zeem lijkt mij niet prettig omdat de zeem dan niet op zijn plek blijft?
Hmm volgens mij had je de vorige post niet goed gequote want daar stond dat Iglo dat schreef over dat schuren van die 2 lagen terwijl dat mijn tekst was…

edit: en ik zie dat het met deze post ook niet goed gaat met quoten :~ want deze tekst is dus van mij (Wiel—Maat) terwijl de quote aangeeft dat het McLambo’s tekst is…?

Anyway…McLambo heb jij dan dus (ook) een broek met zeem en een shirt daar overheen aan? En daar nooit last van? Ik dus soms maar meestal pas op lange ritten.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ja, bib met mtb short en wijd shirt aan. Waarom Bib? Anders zakt die broek af, en gaat de rand precies onder mijn spekrol zitten :winkie:

En ja, ik heb last van schuurplekken en huidirritaties bij de zitvlakken.

Langer dan 25km, of 2 dagen achter elkaar=problemen
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

McLambo schreef: za 16 oktober 2021, 18:09 Ja, bib met mtb short en wijd shirt aan. Waarom Bib? Anders zakt die broek af, en gaat de rand precies onder mijn spekrol zitten :winkie:

En ja, ik heb last van schuurplekken en huidirritaties bij de zitvlakken.

Langer dan 25km, of 2 dagen achter elkaar=problemen
Wat het laatste deel van je eerste regel betreft: too much info... :D

En verder is die huidirritatie iets wat je vaak hoort. Ik heb dat zelf niet heel erg, hooguit een klein plekje. Dan lees je wel eens over die chamois creme maar ik vraag me af of dat helpt. Ik las hier ook al over uierzalf en dat is wel echt goed spul, gebruik ik ook altijd bij droge handen in de winter en dat helpt wel echt goed dus dat zou bij irritatie ook goed kunnen werken lijkt me. Zelf nog niet geprobeerd, maar dus gezien de ervaringen met droge handen zou het goed moeten helpen lijkt me.

Nou ff een knuppeltje in het hoenderhok....het fenomeen zeembroek met baggy er overheen is naar mijn idee toch ook een beetje ontstaan onder MTB'ers omdat een zeembroek alleen niet cool zou staan (ooit al levendige discussie hier op het forum daarover) wat ik dus eigenlijk onzin vind. Terwijl zo'n enkele laag dus geen schuring en dus geen irritatie veroorzaakt. Die 2 lagen van zeembroek en baggy zou hooguit bv in herfst iets warmer kunnen aanvoelen, maar eigenlijk is toch alleen een (goeie) zeembroek het meest comfortabel. 8) Of je moet een goeie baggy vinden met dito zeem natuurlijk. Maar goed, dat is op zich nog een zijstap in de discussie.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wiel-Maat schreef: ma 18 oktober 2021, 09:49
Nou ff een knuppeltje in het hoenderhok....het fenomeen zeembroek met baggy er overheen is naar mijn idee toch ook een beetje ontstaan onder MTB'ers omdat een zeembroek alleen niet cool zou staan (ooit al levendige discussie hier op het forum daarover) wat ik dus eigenlijk onzin vind. Terwijl zo'n enkele laag dus geen schuring en dus geen irritatie veroorzaakt. Die 2 lagen van zeembroek en baggy zou hooguit bv in herfst iets warmer kunnen aanvoelen, maar eigenlijk is toch alleen een (goeie) zeembroek het meest comfortabel. 8) Of je moet een goeie baggy vinden met dito zeem natuurlijk. Maar goed, dat is op zich nog een zijstap in de discussie.
Wat mij betreft is het inderdaad een stukje looks. Ik fiets normaal met bib en daar overheen redelijk aansluitende baggy's. Te wijd vind ik weer geen gezicht en erg onpraktisch. De enkele keren dat ik zonder baggy fiets vind ik het niet prettig, te veel wrijving tussen bib en zadel. De baggy maakt het gladder zodat ik wat makkelijker kan verschuiven of verzitten.
Daarnaast betere bescherming bij een schuiver en warmer in de winter (maar ook in de zomer :-{ )
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik draag ook baggy's en dat is inderdaad voor de looks. Lijkt mij een prima reden, want veruit de meeste kleding wordt op looks uitgezocht (ik heb het niet alleen over fietskledij ;-)).
Geen enkele last van schuren of andere irritaties als gevolg van twee broeken over elkaar, en ik heb heel wat combinaties van baggy en bibshort (gehad).

Chamois crème helpt wel degelijk tegen irritaties als gevolg van schuren, het verminderd gewoon dat schuren. Nu kan ik niet over alle crèmes oordelen, maar die van Assos doet het prima en heeft als bijkomend voordeel dat hij niet vet is (wat uierzalf-achtige smeerseltjes wel zijn).

Ook de broeken van Assos zijn voor mij de fijnste, gezien de prijzen hou ik het tot nu toe wel bij de "goedkoopste" modellen (de Mille GT, normale prijs rond de €130, soms ietsje goedkoper in een aanbieding te vinden). Als een goede broek zitproblemen kan voorkomen mag die wat mij betreft wat kosten. Zit je ook lekker met een dertig euro broek van de Decathlon ben je een mazzelaar ;-)

Zemen gaan in de loop der tijd achteruit in kwaliteit, ik draag daarom de wat oudere broeken uit mijn kast op de korte ritjes en hou de nieuwe voor de langere ritten en vakanties (waar ik zes dagen achter elkaar fiets).

Wat altijd problemen geeft is een te ruime broek/zeem. Die gaat "vouwen" tijdens het dragen en dan krijg je gegarandeerd last. Dus een broek moet echt strak (maar niet irritant) aansluiten. Daarbij merk ik wel verschil in stofkwaliteit tussen de betere broeken en goedkoper spul, ook hier is Assos gewoon (heel) goed.

In tegenstelling tot sommige anderen heb ik op de racefiets minder snel last van irritaties dan op de mtb. Als ik op de racer rijd zoek ik een "lekkere zit" en blijf lang in die houding, op de mtb sta je zo vaak dat je elke keer dat je gaat zitten weer even moet zoeken naar de "perfecte" zit. Althans, zo werkt het bij mij.

Naast de Assos heb ik nog een Craft, die voldoet bij mij alleen op de racer. Op de mtb krijg ik daar last mee. Geen idee waarom precies, want de Craft is ook gewoon een prima afgewerkte broek met goede pasvorm. Het zal toch de andere zeem zijn in vergelijking met Assos...
En een bretelbroek bevalt mij beter dan een zonder. Geen strakke elastiek om je buik en blijft altijd op z'n plek :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

My 2 cents: na jaaaren zoeken naar een fijne broek met ook nog eens voldoende lengte van de pijpen (ik ben 1m93) uiteindelijk uitgekomen bij LaPassione PSN bibshort. Ook niet goedkoop, maar zit fijn strak en heeft een goede zeem. In het voor/najaar vaak een aanbieding waardoor ze net wat leuker in prijs zijn: https://www.lapassione.cc/collections/m ... orts-black
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: ma 18 oktober 2021, 10:38 Ik draag ook baggy's en dat is inderdaad voor de looks. Lijkt mij een prima reden, want veruit de meeste kleding wordt op looks uitgezocht (ik heb het niet alleen over fietskledij ;-)).
Geen enkele last van schuren of andere irritaties als gevolg van twee broeken over elkaar, en ik heb heel wat combinaties van baggy en bibshort (gehad).

Chamois crème helpt wel degelijk tegen irritaties als gevolg van schuren, het verminderd gewoon dat schuren. Nu kan ik niet over alle crèmes oordelen, maar die van Assos doet het prima en heeft als bijkomend voordeel dat hij niet vet is (wat uierzalf-achtige smeerseltjes wel zijn).

Ja de looks... maar er wordt wel eens een beetje badinerend gedaan over mensen die alleen in bib shorts rijden, dat was althans een tijdje de trend maar wellicht is die houding inmiddels wat overgewaaid. En m.b.t. combi's bib en baggy, dat is wellicht dan een kwestie van goed combineren maar voor mij pakt het niet altijd goed uit (hoewel ik wel goeie castelli's heb) dus daar valt nog wat in te finetunen.

Wat betreft die vettigheid van uierzalf, dat smeer je (met mate) op je huid dus grote vetvlekken op je kleding zullen wel meevallen...en zo'n zeembroek doe je na 1 keer in de was. En verder heeft die vettigheid wel een functie, namelijk het verschralen van de huid tegengaan. Maar als zo'n chamois creme dat ook doet, prima; ik heb er dus geen ervaring mee. Wel is het vaak een relatief duur product dus met uierzalf ben je iig stukken goedkoper uit... :wink:
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Tip voor de mensen die een baggy over hun bib doen.

Een banaantje voor in de bibshort, dan heb je de baggy niet meer nodig! 😉
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wat ik wel nog wil zeggen over (uier) zalf. Als het in een pot zit haal er dan uit wat, je nodig hebt, met een lepel/spatel. Als je er met je handen ingaat loop je kans dat je de zalf 'besmet' en bacteriën er in gaan groeien. Als je dat dan weer op je beschadigde huid smeert.......... ontstekingen gegarandeerd!! :oops:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een bib onder een baggy is gewoon ontstaan om de praktische voordelen van beide te verenigen...

... en is er eindelijk wat empathie met de overige bosbezoekers - of dat nu is om niet te choqueren of in verlegenheid te brengen is niet zo relevant - , is het ook weer niet goed....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

cheeta schreef: ma 18 oktober 2021, 12:28
... en is er eindelijk wat empathie met de overige bosbezoekers - of dat nu is om niet te choqueren of in verlegenheid te brengen is niet zo relevant - , is het ook weer niet goed....
Of te imponeren :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie