advies nieuwe backpack

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
MTBambtenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 16 juli 2011, 18:19

nick22 schreef: wo 23 juni 2021, 17:57 vandaag de evoc enduro fr blackline 16L besteld. bedankt voor jullie reacties/advies
Hoi, ben benieuwd hoe de Evoc bevalt, ik zoek een tas met back protector..
ik zat ook te kijken aar de Evoc Trail Pro 10 of 16.

Heb je in jouw 16liter genoeg ruimte om alle items op te bergen?
Nooit te oud om iets te slopen:-)
Nooit te oud om iets te maken :-)
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Is alweer weg. Ik nam niet genoeg spullen mee voor een rugzak. Ook warm zonn ding op je rug

Was verder een prima ding maar mocht ik ooit nog een rugzak denken nodig te hebben dan ga ik kijken bij osprey
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat we sinds de start van dit topic een speciaal Kleding-topic hebben, heb ik het even daarnaartoe verplaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We gaan de winter in. Dat is de ideale tijd om te beginnen met / wennen aan een rugzak.
Vaak worden rugzakken 's zomers aangeschaft (of uit de kast gehaald) omdat er veel drinken in past, maar als je bij 30C voor het eerst zo'n ding op je rug hangt is dat zeker geen succes.
Je moet er aan wennen voordat het warm wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rugzak weglaten een optie?

Jaren gereden met rugzak. Ideaal met een Camelbak.
Totdat ik ergens door kreeg dat een rugzak mij beperkt. Ik was er eigenlijk altijd wel mee bezig.

Nu met bidon en frametas mis ik de rugzak niet.
Waar nodig draag ik een bodyprotector. Die dekt meer af dan een rugzak.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MTBambtenaar schreef: zo 6 november 2022, 09:25
nick22 schreef: wo 23 juni 2021, 17:57 vandaag de evoc enduro fr blackline 16L besteld. bedankt voor jullie reacties/advies
Hoi, ben benieuwd hoe de Evoc bevalt, ik zoek een tas met back protector..
ik zat ook te kijken aar de Evoc Trail Pro 10 of 16.

Heb je in jouw 16liter genoeg ruimte om alle items op te bergen?
Wat zoek je precies, wat wil je er mee doen? De evoc tassen zijn relatief warm/niet lekker ventilerend maar qua opbergmogelijkheden en vakjes en straps echt top, zeker in combinatie met een protector. Heb zelf ook de FR enduro Blackline 16L. Is inmiddels al wel wat jaartjes oud, is er inmiddels niet eens een ge-update evoc tassen lijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niets menselijks is ons vreemd.
Ik krijg de indruk dat veel mensen gevoeliger zijn tussen hun oren dan op hun rug.
Waarmee ik bedoel: Als je gaat fietsen met een rugzak en je denkt er de hele tijd aan en je gaat je afvragen, wat voel ik, waar voel ik iets, is het warm etc. dan voel je altijd wel iets, dan is het warmer etc.
Maar zo zitten we nu eenmaal in elkaar :wink:

Ik fiets al 30 jaar met een rugzak, dus ik ben er ondertussen wel aan gewend
Maar in de loop der jaren ook wel eens een misser gehad.
Dat waren bij mij de kleine modellen, die zijn klein tov. je rug en hangen altijd scheef, drukken op de verkeerde plekken, schuiven van links naar rechts, van boven naar beneden enz.
Wat bij mij ook niet beviel waren de modellen met een frame en een netje, die vrij hangen van je rug. Goede ventilatie, dat wel, maar qua pasvorm veel lastiger dan de modellen die plat op je rug liggen (met dikke pads op de juiste plekken).
Die vrij hangende modellen gaven veel druk op mn onderrug wat op lange dagen tot rugklachten leidde.
Maar zo'n ding dat plat op je rug zit is natuurlijk warm.
Daarom mn tip om er juist in de winter mee te beginnen, dan rol je via het voorjaar zo de zomer in en heb je niets in de gaten. Maar als het moet wel 2 of 3 liter water op je rug.
Als je midden in de zomer voor het eerst zob ding op je rug doet ga je dood.
Maar zonder ook:
Kermit, Sjef en ik waren eens in de Franse Alpen op een trektocht.
Op een warme dag waarschuwde de gids ons dat we voldoende water mee moesten nemen.
Zelfs boven 2000m zou het nog 30C zijn en geen beschutting voor de zon.
Ook zouden we de gehele dag buiten de beschaving zijn, dus geen terras, zelfs geen waterbron om bij te tanken.
Iemand uit het gezelschap zei "30C, ik ben niet gek, dan ga ik niet met zo'n warm ding op mn rug fietsen", en gooide z'n rugzak terug bij de bagage.
Al voordat we boven waren was zn water (2bidons) al op...
Ik had in mn reservoir 3liter en nog 2 halve liter flesjes in mn rugzak.
Door de toch al slechte verstandhouding heb ik 'm lekker laten afzien. Ik wist dat ik mn 4 liter zelf nodig zou hebben.
Zijn beslissing, zijn probleem. Iedereen heeft recht op ontbering.
Zn vrienden (die had hij blijkbaar toch nog) hebben hem af en toe wat water gegeven, zodat hij toch de dag doorkwam.
Misschien leest hij wel mee.
Ik hoop dat hij er van heeft geleerd.
Ik iig wel. Altijd genoeg meenemen om voor jezelf te zorgen.
Alleen de profs hebben verzorgers langs het parcours. Gewone stervelingen moeten voor zichzelf zorgen.


Eigenlijk net als met zadels.
Niet ieder zadel past, maar als je er eenmaal 1 gevonden hebt...
En daarna kan je aan de vorm en hardheid ook wel inschatten welke andere zadels ook gaan werken.
Met rugzakken dus net zo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

ik kom van race, dan is een rugzak eigenlijk niet heel gebruikelijk. Nu mee begonnen op MTB echt perfect.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Ik heb een evoc stage 12. Ik kan er genoeg in kwijt, 2 of 3 liter water, een regenjasje, biba, multitool, telefoon, sleutel, portemonnee, reepje en wat batterijen voor lampen snachts. Het is krap maar je krijgt het erin. En tegenwoordig voor de medemens een snelverband, wonddoekje en reddingsdeken.

Opmerkelijk dat velen opperen dat het te warm is. Ik merk er niet veel van (ja hij zit er, ja m'n rug is warmer) maar het is beperkt. Er zit een enorm mesh-systeem in waardoor hij niet echt afsluit. Daarentegen heb ik minder zooi in m'n kleding, op m'n fiets en toch goed uitgerust op pad.

Ik heb liever 3L water en een hap eten en een rugzak dan dat allemaal niet. Mijn fiets heeft 1 bidonhouder waar 750ml sportdrank in gaat en in de tas 2L (maar ik kan een 3L meenemen). Probeer het eens, geef het tijd en denk ook aan de voordelen van een tas.

Overigens, een back protector... Ik heb er over getwijfeld. Maar als ik val dan doet een rugzak als deze al zoveel meer mijn rug beschermen dan het alternatief: geen rugzak. Zeker als er nog 2L water in zit..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een back protector kan natuurlijk ook in de rugzak zitten.
Een beetje protectie is altijd wel fijn, want In de rugzak zitten wel wat zaken die juist schade aan je rug kunnen veroorzaken, zelfs al val je in het zachte zand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je een zelf voorzienend moet zijn bij een dagtocht in de Alpen dan is rugzak / geen rugzak niet echt een discussiepunt, maar zit je doorgaans toch vrij lang redelijk 'statisch' / daal je met een minimum aan inspanning waarbij je (ik tenminste) er niet echt echt noemenswaardig last van heb. Maar als het allemaal wat dynamischer wordt, dan ken ik toch veel mensen (mijzelf incluis) die als het enigszins kan een rugzak proberen te vermijden (ondanks dat iedereen nog wel ergens een Fr Trail of vergelijkbaar heeft) omdat die op momenten toch storend aanwezig is (niet zijnde de warmte).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als ie achter tegen je helm tikt en de zonneklep voor je ogen schuift...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RapidRob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 10:58

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 9 november 2022, 16:17Misschien leest hij wel mee.
Ik hoop dat hij er van heeft geleerd.
Waarvan akte.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RapidRob schreef: za 12 november 2022, 14:43
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 9 november 2022, 16:17Misschien leest hij wel mee.
Ik hoop dat hij er van heeft geleerd.
Waarvan akte.
Jouw forumnaam doet vermoeden dat het toch iemand anders was.
Da's een schrale troost, want dan was je blijkbaar niet de enige die deze vergissing heeft gemaakt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 9 november 2022, 16:17 ...
Maar zonder ook:
Kermit, Sjef en ik waren eens in de Franse Alpen op een trektocht.
Op een warme dag waarschuwde de gids ons dat we voldoende water mee moesten nemen.
Zelfs boven 2000m zou het nog 30C zijn en geen beschutting voor de zon.
Ook zouden we de gehele dag buiten de beschaving zijn, dus geen terras, zelfs geen waterbron om bij te tanken.
Iemand uit het gezelschap zei "30C, ik ben niet gek, dan ga ik niet met zo'n warm ding op mn rug fietsen", en gooide z'n rugzak terug bij de bagage.
Al voordat we boven waren was zn water (2bidons) al op...
Ik had in mn reservoir 3liter en nog 2 halve liter flesjes in mn rugzak.
Door de toch al slechte verstandhouding heb ik 'm lekker laten afzien. Ik wist dat ik mn 4 liter zelf nodig zou hebben.
Zijn beslissing, zijn probleem. Iedereen heeft recht op ontbering.
Zn vrienden (die had hij blijkbaar toch nog) hebben hem af en toe wat water gegeven, zodat hij toch de dag doorkwam.
Misschien leest hij wel mee.
Ik hoop dat hij er van heeft geleerd.
Ik iig wel. Altijd genoeg meenemen om voor jezelf te zorgen.
Alleen de profs hebben verzorgers langs het parcours. Gewone stervelingen moeten voor zichzelf zorgen.
Ja, dat was een gedenkwaardige week :D

Ik herinner me ook iemand die -nadat wij een opmerking gemaakt hadden over het feit dat zijn fully totaal niet inveerde- wat lucht uit zijn demper wilde laten. Hij dacht waarschijnlijk dat daar net zoveel lucht in zat als in een tractorband en had dus niet door dat een seconde het ventiel indrukken voor een lege demper zorgt :o
Ik reed toen nog voor en achter met coilvering dus kon hem niet helpen... :D

En zweten met een rugzak, ach ja. Zweten doe ik ook zonder rugzak.
Bovendien heb ik geen keus, afhankelijk van fiets en (lengte) rit heb ik maximaal een of helemaal geen bidonhouder ter beschikking. En ik ben nog niet overtuigd van de voordelen van een heuptas in vergelijking met een rugzak dus die heuptas blijft vaak thuis...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie