Overschoenen tegen de winterkou

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Eerste winter met overschoenen gedaan. Maar vooral water kroop altijd nog via de onderkant en dan was het huilen.

Nu Northwave Artic schoenen en in de regen van die neopreen bandjes over de hals van de schoen zodat er geen water van boven inkomt.

Stukker comfortabeler.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na een sloot guldens en euros aan "wegwerp" overschoenen te hebben uitgegeven, een jaar of 15 geleden overgestapt op winterschoenen.
Had ik 15 jaar eerder moeten doen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Eerst een stokpaardje van mij:
Mensen zijn warmbloedige wezens. Wij kunnen onszelf verwarmen. Als de capaciteit van de verwarming te klein is koppelen we excentrische lichaamsdelen af: de voeten. Als je warme voeten wil, moet je een warmere broek, een extra laag kleren aan doen. Je voeten zijn te klein om door goed inpakken dit verschil te maken, die blijven van je verwarming afgekoppeld.
Vandaag ook lekker 5 en een half uur met zomersokken en zomerschoenen gereden, goed ingepakt dus geen koude voeten (ook niet nadat ze na anderhalf uur nat werden op een smalle single track over een natte hei gewoon nog 4 uur doorgebiked zonder koude voeten) als ik een te dunne broek aantrek heb ik die wel. IJskoude voeten zelfs.

Als je op flatpedals toch eigenwijs wil zijn : snowboots.
1. Lekker warm
2. Waterdicht
3. Er passen lekkere wollen sokken nog in.
4. Goedkoop
En 5 ze verwarmen een relatief groot oppervlak (zie mijn stokpaardje)

Nu hoor ik je denken?
Word ik dan niet van de track gehaald door de MTB modepolitie?
Nee, want
1 . Het is zo over de top fout dat het weer kan.
2. Er is iets mis met hun bevoegdheden, ze schijnen je niet (meer) van de track te mogen halen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Willem Altes schreef: za 12 december 2020, 20:43 Eerst een stokpaardje van mij:
Mensen zijn warmbloedige wezens. Wij kunnen onszelf verwarmen. Als de capaciteit van de verwarming te klein is koppelen we excentrische lichaamsdelen af: de voeten. Als je warme voeten wil, moet je een warmere broek, een extra laag kleren aan doen. Je voeten zijn te klein om door goed inpakken dit verschil te maken, die blijven van je verwarming afgekoppeld.
Vandaag ook lekker 5 en een half uur met zomersokken en zomerschoenen gereden, goed ingepakt dus geen koude voeten (ook niet nadat ze na anderhalf uur nat werden op een smalle single track over een natte hei gewoon nog 4 uur doorgebiked zonder koude voeten) als ik een te dunne broek aantrek heb ik die wel. IJskoude voeten zelfs.
Bij te dik aankleden ga je teveel zweten waardoor je het weer koud gaat krijgen als je rustig gaat fietsen. Gevolg is koud lichaam en koude voeten. Winterschoenen met niet te warm aankleden is dan de oplossing.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

worstkaas schreef: za 12 december 2020, 22:01

Bij te dik aankleden ga je teveel zweten waardoor je het weer koud gaat krijgen als je rustig gaat fietsen. Gevolg is koud lichaam en koude voeten. Winterschoenen met niet te warm aankleden is dan de oplossing.
Als je koude voeten hebt, ben je te dun aangekleed.
Te warm is niet goed, maar lekker warm wel.
Warme broek, 3 laagjes zweet afvoerende bovenkleding (hempje, tussenlaag, bovenlaag). Oren en hals bedekt (afhankelijk van temperatuur).
Bij een te dunne broek is de warmte al weg voordat deze je voeten bereikt.
Hoe dik je je voeten ook isoleert, de warmte zal toch vanuit je eigen energiesysteem moeten komen.
Als je een flesje water in je winterschoenen in de vriezer stopt, bevriest het water. Als je in zomerkleding met winterschoenen gaat rijden, dan krijg je koude voeten: de rest valt wel mee.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

MarcelJG schreef: vr 11 december 2020, 19:23 Zijn er eigenlijk ook overschoenen voor flats?
Ik rijd met gewone neopreen overschoenen over mijn fiveten freeriders. Enige dingetje is dat ze na 1 seizoen wel aardig kapot zijn aan de onderkant door de pinnen maar ik vind het goed te doen.
havana

Helaas heb ik heel snel last van koude voeten, al vanaf een graad of 12 :x . Dit komt door zeer slechte doorbloeding. Hoe warm ik mij ook aankleed, ik blijf koude voeten houden. In de 16 jaar die ik nu fiets heb ik al heel wat dingen geprobeerd

- elektrische zooltjes
- inlegzooltjes met isolatiemateriaal
- verschillende soorten overschoenen
- allerlei soorten sokken
- voeten insmeren met vaseline
- peper in de schoenen (don't ask...)
- boterhamzakjes om de voeten
- elektrische sokken van Lenz
- warmere broek
- hoofd afdekken
- core warmer aankleden

Maar helaas hielp dat allemaal niet. Ik bleef ijskoude voeten houden. Uiteindelijk was er één oplossing die ik veel eerder had moeten proberen dat is winterschoenen. Ik gebruik voor de racefiets de Northwave Fahrenheit en de voor de MTB de Northwave Husky. Heel belangrijk zijn de juiste sokken. Aangezien winterschoenen slecht ademen (geloof niet wat fabrikanten roepen) moet je sokken hebben die veel vocht opnemen. Ook hier heb ik van alles geprobeerd van dure Falke wandelsokken tot skisokken, Sealskin en vele anderen. Wat bleek uiteindelijk het best te werken? Gewone wollen sokken zoals je op de markt koopt (of bij de Welkoop). Niet voor niks de keuze van menig stratenmaker.

Is het écht koud (hoe vaak gebeurt dat nog in NL...) dan draag ik er gerust ook nog overschoenen overheen. In mijn geval Heavy Duty's (neopreen) van BBB. Vorige week heb ik een aantal ritten met deze combinatie gemaakt, geen moment koude voeten gehad.
Laatst gewijzigd door havana op ma 14 december 2020, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Northwave Celsius winterschoen, in iets ruimere maat, zodat ik een warmere dikkere sok kan dragen.
Vanaf ongeveer vriespunt en lager neopreen overschoenen erover.
Bij echte lange vriesritten evt icm zo’n warmtepad (wordt warm zodra je ze uit de verpakking haalt) onder voorvoet. Soms pas vanaf de koffiepauze (pre-Corona), die pads doen het 2-3u prima, kom je met warme poezelige voetjes weer thuis (geen gedoe met pijnlijk getintel bij ontdooien, je kunt meteen onder de warme douche!).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Voor als ik met spd rij, gebruik ik ook Northwave celsius met een merino sok, nog nooit koude voeten gehad.
Ik heb ze wel wat ruim gekocht en heb een extra zooltje uit een hardloopschoen onder de meegeleverde binnenzool gestopt.

Voor de rest maak ik wel even een eigen topic aan, gaat meer specifiek over sokkenervaringen.
Laatst gewijzigd door Elvander op zo 13 december 2020, 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ook hier chronische koude voeten, al vanaf een graad of 8.
Alles geprobeerd, heb nu de Northwave Celsius, mijn 3e paar al, maar nog steeds koude voeten.
Begin vorige week een setje verwarmde zooltjes van Bertschat gekocht met de accu in de zolen.
Voor het eerst warme voeten na 3uur fietsen! :-q
Hopelijk voor mij dé oplossing!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Als het richting vriespunt gaat gebruik ik Vaude winterschoenen. Bij niet al te koud weer overschoenen van Gore bike wear.
Niet de goedkoopste maar wel het eerste paar dat langer dan 2 winters mee gaat.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Deze sokken helpen mij wel enorm tegen koude voeten, draag deze in combinatie met stevige dikke schoenen van k-swiss. Houden mijn voeten toch goed Warm(tenzij het Stenen uit de grond vriest natuurlijk). En kosten amper wat https://www.action.com/nl-be/p/thermo-wandelsokken-2/
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Willem Altes schreef: za 12 december 2020, 23:41
Als je koude voeten hebt, ben je te dun aangekleed.
Heb je nog meer onderbouwing dan anekdotische ervaring? Ik kan me namelijk heel prima aankleden maar als ik rond het vriespunt met Northwave Arctic Celcius schoenen fiets zijn mijn voeten nog steeds bevroren na een uur. Ik vrees voor je dat niet iedereen hetzelfde is. De snowboots zijn wel een leuke tip. Ik heb aardig stevige winterlaarzen en een rondje UHR moet daar prima in kunnen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb weleens winterse tochten gemaakt met flats en mn Meindls.
Veters niet helemaal tot boven vastknopen, dan kan je net genoeg bewegen met je enkels.
Lekker warm.

Ik denk dat, los vd individuele verschillen, de meeste fietsschoenen te precies passen, waardoor er s winters eigenlijk geen plek is voor dikkere sokken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Badassbiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 24 december 2020, 10:45

balboa schreef: wo 9 december 2020, 20:20 Ik heb Endura overschoenen. Vandaag aangehad, temperatuur rond vriespunt, maar m'n voeten warm. Wel een crime om ze aan en uit te doen. Ik heb maat 45 en heb de grootste genomen.

https://www.rosebikes.nl/endura-mt500-i ... nen-811744
Wou me net dezelfde kopen...blijkbaar kan je maar 1 maat kiezen op hun site. Ik ga er van uit dat ze uitverkocht zijn. Alleszins, met "de grootste"...bedoel je daar 2 maten groter mee (47 dus)?
Plaats reactie