Thermo ondershirt, Brynje?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Thanks, ik ga er eens naar kijken.

Dinsdag zat ik even te lunchen tijdens een rit in Luxemburg en toen kreeg ik het opeens koud. Echt koud. Ik zweet me altijd suf, maar dat heeft dinsdag eigenlijk de das omgedaan wat een rit van 53km met 1200+ hm moest worden. Ik had het koud, was moe en had hierdoor geen zin meer.

Dat ben ik niet van mezelf gewend en hoop het met een Brynje shirt en windstopper/bodywarmer op te lossen. Het was met 10 graden niet onwijs koud, maar dit was geen succes.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het blijft naast goede kleding toch ook persoonlijk, dat zweten en afkoelen.
Ik heb het in de koude maanden ook op de wegritten, ondanks (volgens mij) prima kleding koel ik toch na een uurtje of twee zoveel af dat het steeds onbehaaglijker gaat worden. Warmer aankleden heeft dan ook geen zin, want dan ga ik eerder/harder zweten...

De gelinkte Endura is er niet meer (misschien een overgebleven exemplaar ergens), maar ik denk wel dat je zo'n soort jack zoekt.
Mocht je er nog een treffen, hij valt klein.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

MarkMeisner schreef: do 14 oktober 2021, 20:29 Thanks, ik ga er eens naar kijken.

Dinsdag zat ik even te lunchen tijdens een rit in Luxemburg en toen kreeg ik het opeens koud. Echt koud. Ik zweet me altijd suf, maar dat heeft dinsdag eigenlijk de das omgedaan wat een rit van 53km met 1200+ hm moest worden. Ik had het koud, was moe en had hierdoor geen zin meer.

Dat ben ik niet van mezelf gewend en hoop het met een Brynje shirt en windstopper/bodywarmer op te lossen. Het was met 10 graden niet onwijs koud, maar dit was geen succes.
Mja.. hoop factoren die meespelen in zo'n geval.
Wat Kermit zegt herken ik ook wel, na een uur of 2 lijkt er wat te veranderen (wellicht qua energie verbruik of core temp of iets dergelijks) en wordt het moeilijker om warm te blijven of te worden.

Een brynje zal niet een magische oplossing zijn, maar het zorgt er wel voor dat je relatief lang droog blijft. Ik heb voor de afwisseling nu ook een merino base layer. Moet nog wat vaker ermee rijden om het verschil te bepalen, maar het eerste ritje van de week beviel goed
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkMeisner schreef: do 14 oktober 2021, 20:29 Thanks, ik ga er eens naar kijken.

Dinsdag zat ik even te lunchen tijdens een rit in Luxemburg en toen kreeg ik het opeens koud. Echt koud. Ik zweet me altijd suf, maar dat heeft dinsdag eigenlijk de das omgedaan wat een rit van 53km met 1200+ hm moest worden. Ik had het koud, was moe en had hierdoor geen zin meer.

Dat ben ik niet van mezelf gewend en hoop het met een Brynje shirt en windstopper/bodywarmer op te lossen. Het was met 10 graden niet onwijs koud, maar dit was geen succes.
Dit is de opvolger van het jack waar ik het over had:
https://www.endurasport.com/fs260-pro-j ... 26890.html
Is er in zwart, geel, blauw en rood.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Na alle posts hier en aanbevelingen in andere topics overwogen te hebben, heb ik nu dan ook 1 long sleeve super thermo shirt besteld…later wellicht meer als hij goed bevalt. En ik gok op de M met mijn 1.78 en 74 kg, dat moet volgens mij wel goed zijn.

Direct bij Brynje besteld, de goedkoopste optie.

Ben benieuwd, zal nog ff verslag doen hier! :-q
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Wiel-Maat schreef: wo 20 oktober 2021, 15:11 Na alle posts hier en aanbevelingen in andere topics overwogen te hebben, heb ik nu dan ook 1 long sleeve super thermo shirt besteld…later wellicht meer als hij goed bevalt. En ik gok op de M met mijn 1.78 en 74 kg, dat moet volgens mij wel goed zijn.

Direct bij Brynje besteld, de goedkoopste optie.

Ben benieuwd, zal nog ff verslag doen hier! :-q
Ik heb net een large binnen met dezelfde lengte en 70kg. Medium is mij te krap.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

worstkaas schreef: wo 20 oktober 2021, 16:46
Wiel-Maat schreef: wo 20 oktober 2021, 15:11 Na alle posts hier en aanbevelingen in andere topics overwogen te hebben, heb ik nu dan ook 1 long sleeve super thermo shirt besteld…later wellicht meer als hij goed bevalt. En ik gok op de M met mijn 1.78 en 74 kg, dat moet volgens mij wel goed zijn.

Direct bij Brynje besteld, de goedkoopste optie.

Ben benieuwd, zal nog ff verslag doen hier! :-q
Ik heb net een large binnen met dezelfde lengte en 70kg. Medium is mij te krap.
Hmm ik lees hier juist vaak dat het nogal ruim valt dus zou L wel groot zijn leek mij. Nou ja, ik ga het zien.
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Ben benieuwd hoe die valt. Zit precies tussen jullie in, 1,78 en 72kg :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ReneLWD schreef: do 21 oktober 2021, 07:41 Ben benieuwd hoe die valt. Zit precies tussen jullie in, 1,78 en 72kg :-D
Ja idd. Ik zal nog verslag doen.

Ik vind trouwens ook dat een shirt als dit niet te ruim moet zitten omdat het dan gaat ‘lubberen’ …en juist een wat tight fit is volgens mij hier ook beter voor de functionaliteit.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: di 19 oktober 2021, 16:17
MarkMeisner schreef: do 14 oktober 2021, 20:29 Thanks, ik ga er eens naar kijken.

Dinsdag zat ik even te lunchen tijdens een rit in Luxemburg en toen kreeg ik het opeens koud. Echt koud. Ik zweet me altijd suf, maar dat heeft dinsdag eigenlijk de das omgedaan wat een rit van 53km met 1200+ hm moest worden. Ik had het koud, was moe en had hierdoor geen zin meer.

Dat ben ik niet van mezelf gewend en hoop het met een Brynje shirt en windstopper/bodywarmer op te lossen. Het was met 10 graden niet onwijs koud, maar dit was geen succes.
Dit is de opvolger van het jack waar ik het over had:
https://www.endurasport.com/fs260-pro-j ... 26890.html
Is er in zwart, geel, blauw en rood.
Super, bedankt voor het opzoeken!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wiel-Maat schreef: do 21 oktober 2021, 07:54
ReneLWD schreef: do 21 oktober 2021, 07:41 Ben benieuwd hoe die valt. Zit precies tussen jullie in, 1,78 en 72kg :-D
Ja idd. Ik zal nog verslag doen.

Ik vind trouwens ook dat een shirt als dit niet te ruim moet zitten omdat het dan gaat ‘lubberen’ …en juist een wat tight fit is volgens mij hier ook beter voor de functionaliteit.
Tight fit is het zeker. Met 1.75 en 93kg zit een M prima. Lekker strak, maar ziet er niet uit :D Snel maar even testen, kijken of het beter werkt dan hoe het eruit ziet.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MarkMeisner schreef: ma 25 oktober 2021, 15:37
Wiel-Maat schreef: do 21 oktober 2021, 07:54

Ja idd. Ik zal nog verslag doen.

Ik vind trouwens ook dat een shirt als dit niet te ruim moet zitten omdat het dan gaat ‘lubberen’ …en juist een wat tight fit is volgens mij hier ook beter voor de functionaliteit.
Tight fit is het zeker. Met 1.75 en 93kg zit een M prima. Lekker strak, maar ziet er niet uit :D Snel maar even testen, kijken of het beter werkt dan hoe het eruit ziet.
Inmiddels de eerste er op zitten met het Brynje shirt. Ik ben 1.95 en 96kg en heb de XL besteld. Maat is prima alhoewel de passing bij de onderarmen behoorlijk strak is. Qua temperatuurbeheersing is het shirt iets minder warm dan mijn favoriete Craft shirt. Vocht transport is wel erg goed. Het shirt voelde droog aan terwijl het shirt wat ik er overheen aan had wat natte zweetplekken had, maar nooit koud gehad.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mad Wally schreef: ma 25 oktober 2021, 16:11
MarkMeisner schreef: ma 25 oktober 2021, 15:37

Tight fit is het zeker. Met 1.75 en 93kg zit een M prima. Lekker strak, maar ziet er niet uit :D Snel maar even testen, kijken of het beter werkt dan hoe het eruit ziet.
Inmiddels de eerste er op zitten met het Brynje shirt. Ik ben 1.95 en 96kg en heb de XL besteld. Maat is prima alhoewel de passing bij de onderarmen behoorlijk strak is. Qua temperatuurbeheersing is het shirt iets minder warm dan mijn favoriete Craft shirt. Vocht transport is wel erg goed. Het shirt voelde droog aan terwijl het shirt wat ik er overheen aan had wat natte zweetplekken had, maar nooit koud gehad.
Ok, nuttige info. Maar ik ben dan toch wel benieuwd wat voor favoriet craft shirt dat is … die L1 ventilation thermo bv? Die heb ik zelf iig en die vind ik ok en goed warm maar die wordt wel vrij nat waardoor je toch koud kan worden op den duur.

En mijn Brynje is trouwens nog niet binnen maar was ook pas vrijdag verzonden dus zal deze week nog wel komen - hoop ik. ;)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wiel-Maat schreef: ma 25 oktober 2021, 18:36
Mad Wally schreef: ma 25 oktober 2021, 16:11

Inmiddels de eerste er op zitten met het Brynje shirt. Ik ben 1.95 en 96kg en heb de XL besteld. Maat is prima alhoewel de passing bij de onderarmen behoorlijk strak is. Qua temperatuurbeheersing is het shirt iets minder warm dan mijn favoriete Craft shirt. Vocht transport is wel erg goed. Het shirt voelde droog aan terwijl het shirt wat ik er overheen aan had wat natte zweetplekken had, maar nooit koud gehad.
Ok, nuttige info. Maar ik ben dan toch wel benieuwd wat voor favoriet craft shirt dat is … die L1 ventilation thermo bv? Die heb ik zelf iig en die vind ik ok en goed warm maar die wordt wel vrij nat waardoor je toch koud kan worden op den duur.

En mijn Brynje is trouwens nog niet binnen maar was ook pas vrijdag verzonden dus zal deze week nog wel komen - hoop ik. ;)
Ik weet niet wat voor een shirt het is. Er staat de code op: 1900259-YE-874.
Het zou deze kunnen zijn: https://beschermkleding-shop.nl/craft-k ... kneck.html
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb hem afgelopen dagen ook alweer 2x aangehad.
Prima ding, zweet niet (ik draag hem direct op de huid), maar erg modieus is het ding niet (lees: lelijk) :D
Plaats reactie