Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Ik twijfel ook om één paar te bestellen, ben nu een paar keer van me pedalen afgeschoten met normale sneakers aan.
Als ik de reviews mag geloven biedt het veel meer grip dan bijvoorbeeld een Asics sneaker.
Die FIVE TEN TRAILCROSS LT's zien er ook nog wel aardig hip uit om zo te dragen op kantoor als ik met de mtb naar werk ga 8)
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Miesjell schreef: di 23 juni 2020, 11:14 Ik twijfel ook om één paar te bestellen, ben nu een paar keer van me pedalen afgeschoten met normale sneakers aan.
Als ik de reviews mag geloven biedt het veel meer grip dan bijvoorbeeld een Asics sneaker.
Die FIVE TEN TRAILCROSS LT's zien er ook nog wel aardig hip uit om zo te dragen op kantoor als ik met de mtb naar werk ga 8)
Icm flatpedals of met de pedalen waarmee je fiets standaard werd afgeleverd?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik zit erg te twijfelen om ook de 5tens freerider aan te schaffen en om te gaan van spd naar flats.

De combinatie zou dan 5tens met de pendalen van crankbrothers stamp7 worden. Goede combi?

Echter ik rijd nu vooral de stadsbos 013 route op mijn trek x caliber 9 ( hardtail). In de toekomst wil ik wat meer techniek kunnen oefenen ( Bony hop, trackstand, ) etc. Ook wil ik in de toekomst wat andere routes gaan rijden. Nu heb ik niet zo’n last met de spd’s met uitklinken, maar om wat meer technische dingen te kunnen oefenen met de spd’s ziet ik niet zo zitten.

Wat denken jullie zouden de flats in combinatie met ten5’s iets zijn om aan te raden voor de toepassingen die ik doe? Belangrijk daarbij is misschien te vermelden dat mijn vrouw en ik ( beiden beginners) voor ons plezier gaan fietsen en technisch rijden belangrijker vinden dat tijdrijden. Hoewel we natuurlijk wel graag snel over de route willen gaan, zijn we niet bezig een paar seconden eraf te krijgen op de 013 route.

Ps mijn vrouw waarmee ik nu 3 weken fiets kan maar niet wennen aan de spd’s en valt regelmatig, wellicht zou t voor haar helemaal een mooie oplossing zijn?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DJMARCO schreef: ma 6 juli 2020, 13:45 Ik zit erg te twijfelen om ook de 5tens freerider aan te schaffen en om te gaan van spd naar flats.

De combinatie zou dan 5tens met de pendalen van crankbrothers stamp7 worden. Goede combi?

Echter ik rijd nu vooral de stadsbos 013 route op mijn trek x caliber 9 ( hardtail). In de toekomst wil ik wat meer techniek kunnen oefenen ( Bony hop, trackstand, ) etc. Ook wil ik in de toekomst wat andere routes gaan rijden. Nu heb ik niet zo’n last met de spd’s met uitklinken, maar om wat meer technische dingen te kunnen oefenen met de spd’s ziet ik niet zo zitten.

Wat denken jullie zouden de flats in combinatie met ten5’s iets zijn om aan te raden voor de toepassingen die ik doe? Belangrijk daarbij is misschien te vermelden dat mijn vrouw en ik ( beiden beginners) voor ons plezier gaan fietsen en technisch rijden belangrijker vinden dat tijdrijden. Hoewel we natuurlijk wel graag snel over de route willen gaan, zijn we niet bezig een paar seconden eraf te krijgen op de 013 route.

Ps mijn vrouw waarmee ik nu 3 weken fiets kan maar niet wennen aan de spd’s en valt regelmatig, wellicht zou t voor haar helemaal een mooie oplossing zijn?
Zelfde pedalen, na 4,,5 maand intensief trials gebruik van de Freerider Pro:

https://www.instagram.com/p/CCL8kyuHF4U/

Ik heb nu de Ride Concepts Livewire, en s kijken hoe lang die het uit gaan houden ;)
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

SHJN schreef: zo 5 juli 2020, 22:36 Icm flatpedals of met de pedalen waarmee je fiets standaard werd afgeleverd?
Budget (30eu) flatpedals, had de Trailcross schoenen besteld maar helaas net niet de juiste maat :((
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

DJMARCO schreef: ma 6 juli 2020, 13:45 Ik zit erg te twijfelen om ook de 5tens freerider aan te schaffen en om te gaan van spd naar flats.

De combinatie zou dan 5tens met de pendalen van crankbrothers stamp7 worden. Goede combi?

Echter ik rijd nu vooral de stadsbos 013 route op mijn trek x caliber 9 ( hardtail). In de toekomst wil ik wat meer techniek kunnen oefenen ( Bony hop, trackstand, ) etc. Ook wil ik in de toekomst wat andere routes gaan rijden. Nu heb ik niet zo’n last met de spd’s met uitklinken, maar om wat meer technische dingen te kunnen oefenen met de spd’s ziet ik niet zo zitten.

Wat denken jullie zouden de flats in combinatie met ten5’s iets zijn om aan te raden voor de toepassingen die ik doe? Belangrijk daarbij is misschien te vermelden dat mijn vrouw en ik ( beiden beginners) voor ons plezier gaan fietsen en technisch rijden belangrijker vinden dat tijdrijden. Hoewel we natuurlijk wel graag snel over de route willen gaan, zijn we niet bezig een paar seconden eraf te krijgen op de 013 route.

Ps mijn vrouw waarmee ik nu 3 weken fiets kan maar niet wennen aan de spd’s en valt regelmatig, wellicht zou t voor haar helemaal een mooie oplossing zijn?
Als beginner begin je op flats. Dus snel je vrouw op flats zetten en bij passende schoenen. En dat zijn dus geen gympies.
En voor jou zeg ik, stap ook over op flats. Past goed bij je techniek ambities.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Jurriaan schreef: ma 6 juli 2020, 20:26
DJMARCO schreef: ma 6 juli 2020, 13:45 Ik zit erg te twijfelen om ook de 5tens freerider aan te schaffen en om te gaan van spd naar flats.

De combinatie zou dan 5tens met de pendalen van crankbrothers stamp7 worden. Goede combi?

Echter ik rijd nu vooral de stadsbos 013 route op mijn trek x caliber 9 ( hardtail). In de toekomst wil ik wat meer techniek kunnen oefenen ( Bony hop, trackstand, ) etc. Ook wil ik in de toekomst wat andere routes gaan rijden. Nu heb ik niet zo’n last met de spd’s met uitklinken, maar om wat meer technische dingen te kunnen oefenen met de spd’s ziet ik niet zo zitten.

Wat denken jullie zouden de flats in combinatie met ten5’s iets zijn om aan te raden voor de toepassingen die ik doe? Belangrijk daarbij is misschien te vermelden dat mijn vrouw en ik ( beiden beginners) voor ons plezier gaan fietsen en technisch rijden belangrijker vinden dat tijdrijden. Hoewel we natuurlijk wel graag snel over de route willen gaan, zijn we niet bezig een paar seconden eraf te krijgen op de 013 route.

Ps mijn vrouw waarmee ik nu 3 weken fiets kan maar niet wennen aan de spd’s en valt regelmatig, wellicht zou t voor haar helemaal een mooie oplossing zijn?
Als beginner begin je op flats. Dus snel je vrouw op flats zetten en bij passende schoenen. En dat zijn dus geen gympies.
En voor jou zeg ik, stap ook over op flats. Past goed bij je techniek ambities.
Precies, beginnen op flats en dan kun je later altijd nog overschakelen ( heb ik nooit gedaan, rij nog altijd met flats) als je zou willen. Ik zouniet weten waarom je als niet wedstrijd mtb-er ingeklikt zou willen rijden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Twintig jaar geleden fietste ik op SPD en Time pedalen. Sinds Pasen fiets ik weer en ik heb m’n fiets (ook een xcaliber 9) laten afmonteren met een Deore XT flatpedals. Meteen fiveten schoen gekocht (smalle voet, dus damesmodel past). In één woord: geweldig!

Vanuit de klikpedalen ben ik gewend om met voorkant van voet te fietsen, maar het is wel fijn om voor even een andere positie te kunnen trappen, staan, steunen. Ik was eerst ook scepticus, maar de schoenen plakken echt in die pinnetjes. M’n kuiten hebben al open gelegen, maar dat komt met name omdat de kleine meid plotseling stopte om beestje (mestkever) te bekijken. :lol:
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Gisteren de knop doorgehakt ( voor mijzelf), mijn vrouw is nog niet om en wil t eerst proberen.

Crankbrothers stamp 3 zwart en een paar five ten impact pro ( zwart /rood) besteld.

Ik ga de pendalen in eerste instantie bij mijn vrouw monteren zodat ze een keer een rondje op kan doen met een paar stevige sneakers. Bevalt het dan bestellen we voor haar ook dezelfde pendalen en kan ze op zoek naar een mooi paar 5ten freeriders. Daarna de pendalen op mijn eigen fiets.

Het kost allemaal al genoeg zo’n nieuwe mountainbike hobby ( 2x), word vervolgd......
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Zou graag wat advies / zienswijze ontvangen van de mtb'ers met ervaring met het rijden met flats. Vanwege blessure aan mijn voet (tibialis posterior syndrome) is klikpedalen momenteel geen optie, iets waar ik al enkele jaren gewend ben om te fietsen. Derhalve fiets ik nu met 'platte' pedalen i.c.m. met Vans (zie hieronder foto's).

Ik heb echter moeite met het houden van mijn voeten op de pedalen, met name bij wat hobbeligere stukken / wortels vliegen ze er erg snel vanaf. Gezien het feit dat genoeg mensen in staat zijn om wel met flats te fietsen gebeurd dit naar mijn inziens te snel. Uiteraard snap ik dat dit ook een techniek dingetje kan zijn, maar ben inmiddels enkele maanden bezig en zie weinig verbetering. Daarnaast krijg ik de laatste tijd knieklachten.. Afgelopen fietsrit weer eens met de klikpedalen mijn 'standaardrondje' gefietst en dit leek echt een wereld van verschil te zijn met hoe makkelijk dit ging (helaas vond mijn voet/enkel het minder leuk). Ik rijd overigens veelal routes appelscha / Diever en af en toe Lemele/ Hellendoor / Nunspeet regio. Niks te extreem dus.

Ik heb de volgende combinatie:

Pedalen:
Afbeelding

Afbeelding

Schoenen:
Afbeelding

Afbeelding

Zien jullie op basis hiervan mogelijkheden tot het verbeteren van de 'grip' op de pedalen? NIeuwe pedalen (of te weinig pinnen in de huidige) / nieuwe schoenen bijvoorbeeld benodigd?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Even de schroeven uit je pedalen halen en de ringetjes die er nu tussen zitten weglaten. Dat zal een wereld van verschil geven!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Het lijkt me dat de washers (rondel, het correcte Nederlandstalige woord ontglipt me even) nog in de pedalen zitten. Haal alle boutjes op de pedalen los en verwijder die even. Dat zal al een pak meer grip geven, want de groeven in de schoenen lijken me nogal diep te zijn.
Verder erop proberen te letten om op wortelpassages de hielen goed te laten zakken. Hierdoor zet je veel meer druk op de pedalen. Na verloop van tijd is dat een automatisme.

edit: macreal was me dus net voor. :D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Groeven in de schoenen zijn ook wel diep. In die groeven hebben de pinnen geen houvast.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Sta je op je pedalen bij die wortelpassages?
Als je gewoon staat op je pedalen en je lichaam flink soepel houdt, dan kun je er bijna niet vanaf schieten want dan absorbeer je de bewegingen van de pedalen terwijl je druk op je pedalen houdt.

Vans worden ook bij bmx maar ook bij mtb vaker gebruikt als schoen voor flats, dus dat zal het probleem niet direct zijn. Je kunt idd je pinnen nog wat gaan verlengen, waardoor je meer speling hebt, maar je zult er zonder druk nog steeds afschieten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb de grip van de Saint pedalen nooit super gevonden, ook niet met de ringetjes er tussen uit.
Maar sowieso de ringetjes er tussen uit halen gaat wel voor verbetering zorgen.
En anders toch een setje 5Ten's kopen.

Overigens kun je (teminste ik kan het niet) op heftige hobbelstukken minder goed volgas blijven doortrappen dan mensen die met SPD rijden.
Wat vaker de voeten stilhouden en weer aanzetten.
Plaats reactie