Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Die van Kermit zijn de half hoge, vandaar dat ik daar een review over pakte.. :-q

Jij bedoelt deze?
Afbeelding
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Jurriaan schreef: zo 26 juli 2020, 14:30 Die van Kermit zijn de half hoge, vandaar dat ik daar een review over pakte.. :-q

Jij bedoelt deze?
Afbeelding
Juistem, er staat een review op Singletrackworld maar ben geen member :-{
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De mijne zijn in elk geval verre van waterdicht ;-)

Maar dat is bewust: normaliter mijd ik al teveel nattigheid, en als ik -bijvoorbeeld op mtb-vakantie- eens een keer toch nat wordt drogen dit soort schoenen tenminste nog een beetje. En van bovenaf is geen enkele schoen waterdicht, dus het water loopt erin waarna je nog twee dagen kunt genieten van schoenen die niet echt willen drogen (been there done that, op een trektocht moet je elke dag verder...).
Waterdichte schoenen hebben volgens mij alleen zin als je ook iets doet om te voorkomen dat er van boven water in kan lopen.

Nog geen verdere ervaringen want na het eerste ritje heb ik ze niet meer gebruikt, gisteren een wegrit gemaakt en dan draag ik ander schoeisel. Maar de pasvorm is goed, de grip was goed, dus wat er nu nog kan tegenvallen zijn eigenlijk alleen maar de duurzaamheid en/of toch tegenvallende loop-grip op steile hellingen (wat de reden voor aanschaf was :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Water van bovenaf blijft altijd een probleem inderdaad. Al denk ik met lange broek en hoge schoenen dat het wel mee valt.

Denk ook voornamelijk dat het membraan wat erin zit de droogtijd aanzienlijk zal verminderen.

Zal eerst mijn FiveTens maar eens afslijten :tong
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
xt'ke
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

Iemand ervaring met shimano sh-gr5 schoenen?
Vooral de maatvoering, vallen deze ook kleiner uit dan de maat aangeeft. Met de spd-schoenen van shimano moet ik altijd een maat groter nemen omdat ze te smal zijn. Geldt dit ook voor de flat-schoenen?

https://www.rosebikes.nl/shimano-sh-gr5 ... en-2692226
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De GR5 ken ik niet, maar de Shimano flat pedal schoenen die ik wel gehad heb (AM7) moest ik ook een maat groter nemen.

Ander stukje info: ik heb net een paar Ride Concepts (Vice mid) voor dagelijks gebruik gekocht, die vallen wel "normaal". Mocht iemand die overwegen kun je je gebruikelijke maat aanhouden en ze vallen ook niet erg smal.
Geen idee hoe ze het op de fiets doen overigens ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb de shimano ME7:
Afbeelding

En die op advies van de site en gebruikersrecencies 1 maat groter genomen dan mijn eigen schoenmaat.
Maar dat was niet spot-on zeg maar, ik heb er toch nog een extra zooltje bij gedaan omdat ze anders te ruim waren.
(voor de beeldvorming, standaard sneakermaat is 39, heb de shimano dus in 40)
Dus in mijn geval sluit het niet aan bij het generale advies, zal dus wel aan mijn voeten liggen.


-edit- Hoort een schoenentopic eigenlijk niet meer thuis in Kleding-gedeelte op het forum? Ongeacht of het nu voor platte-pedalen of klik-pedalen is...
:bier:
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Ik heb deze Lowa wandelschoenen altijd aan. Ze zijn lekker stevig, redelijk stugge zool. Veel profiel waar de pennetjes van mijn pedalen zich prima tussen kunnen nestelen.

https://lowa.nl/producten/mannen/all-te ... k-graphite
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

RbbBrts schreef: do 23 september 2021, 15:18 Ik heb deze Lowa wandelschoenen altijd aan. Ze zijn lekker stevig, redelijk stugge zool. Veel profiel waar de pennetjes van mijn pedalen zich prima tussen kunnen nestelen.
Ik begrijp dat je als beginner denkt dat een zool met veel profiel het goed doet op flats maar ongeveer het tegenovergestelde is waar. Een dedicated MTB schoen voor flatpedals heeft een zool met wat zachter rubber waardoor de pennen zich vastgrijpen in de zool. Je zal nooit de grip krijgen met wandelschoenen die je met bv 5-10’s of Ride Concepts wel hebt.
Quartje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 september 2021, 11:18
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF8

Ik zweer bij mijn 5-10's. Ze zitten als pantoffeltjes, en de pinnen van de horizon-pedalen graven zich goed in in het zachte, doch duurzame rubber! De schoenen zijn ook makkelijk schoon te houden. Vochtig doekje erover en ze zijn weer netjes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29844
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meegs schreef:Hoort een schoenentopic eigenlijk niet meer thuis in Kleding-gedeelte op het forum? Ongeacht of het nu voor platte-pedalen of klik-pedalen is...
:bier:
Goeie :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 23 september 2021, 16:09
RbbBrts schreef: do 23 september 2021, 15:18 Ik heb deze Lowa wandelschoenen altijd aan. Ze zijn lekker stevig, redelijk stugge zool. Veel profiel waar de pennetjes van mijn pedalen zich prima tussen kunnen nestelen.
Ik begrijp dat je als beginner denkt dat een zool met veel profiel het goed doet op flats maar ongeveer het tegenovergestelde is waar. Een dedicated MTB schoen voor flatpedals heeft een zool met wat zachter rubber waardoor de pennen zich vastgrijpen in de zool. Je zal nooit de grip krijgen met wandelschoenen die je met bv 5-10’s of Ride Concepts wel hebt.
Toen ik met flatpedals ging rijden heb ik in eerste instantie ook met lage wandelschoenen gereden. Dat ging redelijk goed, maar ik merkte ook dat de pinnetjes zich tussen het profiel nestelden terwijl mijn voet net niet precies zo stond als ik het wilde. En door dat profiel kon ik dat ook niet corrigeren, m'n voet ging dan elke keer terug naar die net-niet positie.

Dat probleem heb je niet met de gladde zolen van dedicated flatpedal schoenen. De grip halen ze niet uit profiel maar uit de rubbersoort en daar is (iig was) Five Ten wel een beetje de benchmark in.
Mijn eerste Five Tens waren een openbaring, het leek wel of ik aan het pedaal vastgekleefd zat :-D
Het waren wel lompe en warme schoenen, ik had zonder veel voorkennis de Impact Low gekocht wat een echte downhillschoen is. Later overgestapt op Freeriders en die zijn een stuk lichter en minder warm. Ideaal voor mijn allround/toer/trailgebruik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ik heb deze, de Shimano SH-GR901. Erg fijne schoenen met veel grip, makkelijke snelsluiting en een mooie stijve zool.

https://www.bikester.nl/shimano-sh-gr90 ... cgid=36974

Ik zit qua maat altijd tussen 46 en 47 in. Maat 47 van deze schoenen paste perfect.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Ik gebruik nu ongeveer een jaar de 5-10 Trailcross. Plakken goed aan de pedalen en ik heb er al heel wat rotsachtige stukken mee met de fiets op m’n nek mee omhooggeklauterd. Ook daarbij prima grip
ErikT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 oktober 2020, 10:50

Het is nu echt tijd voor nieuwe schoenen, de oude kunnen niet meer. Maar wat zijn er veel verschillende schoenen! Lastig om te kiezen. Op een Duitse site kwam ik een mooie aanbieding van Etnies schoenen tegen, model Semenuk Pro en model Culvert. Ik ken het merk van skateschoenen. Maar heeft iemand ervaring met de fietsmodellen? Ik heb overigens flats van Crankbrothers.

https://www.bike-discount.de/en/buy/etn ... es-1086892

https://www.bike-discount.de/en/buy/etn ... es-1086766
Plaats reactie