Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Bedankt voor de vele reacties! :-q
Ik verwoorde het wellicht verkeerd, heb inderdaad meer moeite om door te blijven trappen op de hobbeligere stukken en bij het proberen hiervan schiet ik er soms deels vanaf. Niet trappen is dan inderdaad een oplossing, maar vermindert uiteraard dan je snelheid op deze stukken. Wellicht is dit dan ook meer een inherent nadeel van flats vs. Clipless.

Heb in ieder geval de ringetjes er tussen uitgehaald en ga het morgenmiddag uitproberen in Appelscha, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met biken, maak je niet alleen snelheid door te trappen, maar ook door pumpen.

Ik skeeler ook en daar zitten niet eens trappers op, en toch rij ik geregeld ruim boven de 30 :wink:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Misschien vind je dit wel interessant:

https://youtu.be/MrKvqh5op-8
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ja, kijk eens een BMX wedstrijd :winkie:

Anyway, clipless heb je meer grip dan met flats dat lijkt me duidelijk..... bmx'ers rijden ook clipless (vanaf 12 jaar oud)

Pumpen, op elke sectie waar het kan (en dat is veel meer dan je denkt) is altijd een voordeel, ik ben heel vaak naar iemand toe gerold al pumpend terwijl degene voor mij als een wilde op de trappers tekeer ging, gewoon op een standaard XC rondje.

Wil je meer grip op je flats is een goede techniek nog belangrijker dan de juiste schoenen en pedalen* (hoewel ook daar een groot verschil zit maar dat is ook vaak persoonlijk). Techniek is niet alleen voet positie maar veel meer je hele lichaam, MTB is een "keten" sport. Je handen en voeten (en soms zitvlak) hebben contact met je fiets en je hele lichaam (de keten) vraagt bewegingsvrijheid, stabiliteit en een bepaalde spanning. Dat gevoel kost een poosje maar begint met veel staand rijden en je fiets vrijheid geven.



* heb dat even snel gevisualiseerd :winkie: https://youtu.be/sYCijYLaJpY :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor weight weenies zijn die Crocs wel weer ideaal. Ze wegen de helft van een paar five tens
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch weer eens een keer van het Five Ten-pad afwijken... ik heb een paar Vaude schoenen besteld. Met als enige reden eigenlijk dat ik meer grip wil als ik van de fiets moet omdat het toch echt te steil/glad wordt (en dat is met een e-mtb best echt steil ;-)).

Five Ten heeft geen of amper profiel. Ik rijd al een tijd met Freerider Contacts en die doen het op de fiets supergoed, maar lopen op een beetje gladde helling is een drama:
Afbeelding

Dus op de komende Alpenweek (en wat ritten ervoor natuurlijk, even indragen) onderstaande eens gaan proberen. De FT's blijven gewoon voor de ritten waarop toch niet gelopen hoeft te worden (de meeste dus).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik ben heel erg benieuwd Kermit!
Deze staan bij mij ook al een tijdje op de radar, maar twijfel over de grip en de stijfheid van de zool.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De grip is wel een dingetje ja, tot nu toe nog niet met schoenen gereden die bij Five Ten in de buurt komen wat dat betreft...
Dus ik ben ook wel benieuwd ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

kermit schreef: vr 17 juli 2020, 15:54 De grip is wel een dingetje ja, tot nu toe nog niet met schoenen gereden die bij Five Ten in de buurt komen wat dat betreft...
Dus ik ben ook wel benieuwd ;-)
Op de foto ziet het er ook zo uit dat de punten waar juist de grip zou moeten zitten het niet zit?

Ik ben ook heel benieuwd naar jou ervaringen, hoewel ik 5 dagen terug nieuwe schoenen heb besteld 5ten impact pro....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het stuk waarmee je op het pedaal staat is idd glad, de grip komt uit de rubbercompound, niet uit eventueel profiel.

Je zult zien dat flatpedal specifieke schoenen nooit een grof profiel hebben, iig niet op dat gedeelte.

Grof profiel is niet wenselijk, dan zoeken de pinnen hun weg in het profiel en soms staat je voet dan net niet optimaal. Maar iets verdraaien of verplaatsen werkt niet, want de pinnen zoeken meteen de diepte van het profiel weer op.

Five Ten's zijn echt goed qua pedaalgrip, maar ik wil ook gewoon wat houvast op een steile Alpenhelling. Vorig jaar een keer een benauwd momentje gehad toen m'n voet weg schoof op een gruishelling. En als je met een e-mtb moet lopen is het echt steil, dan werkt die gladde zool ook niet goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen en zal zeker mijn ervaringen delen.

Daarover gesproken de DPD doet inmiddels waar t om bekend staat..... ik wacht nog steeds op mijn levering terwijl mijn pakket al 2 dagen gemeld staat als zijnde op depot in Etten-Leur....

Dit weekend dus nog maar even met de spd’s ...😢
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nooit Five Ten’s gehad. De modellen die ik heb gepast (2 modellen) waren of te groot of te klein.
Fiets al weer enige jaren met Vaude’s. Nooit grip te kort mee gehad, ook nooit Alpen paden mee gezien*. Wel de zolen al eens vervangen en daar elders over geschreven.
*(Buiten de Alpen kom je ook wel eens een loop stuk tegen).
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: vr 17 juli 2020, 19:51 Five Ten's zijn echt goed qua pedaalgrip, maar ik wil ook gewoon wat houvast op een steile Alpenhelling. Vorig jaar een keer een benauwd momentje gehad toen m'n voet weg schoof op een gruishelling. En als je met een e-mtb moet lopen is het echt steil, dan werkt die gladde zool ook niet goed.
Het viel me op dat de Livewire van Ride Concepts ook gewoon veel grip hebben tijdens het lopen:
https://www.bergfreunde.nl/ride-concept ... gKP0PD_BwE
Natuurlijk ook weer geen ruw profiel, maar het voelt beter dan de Freerider Pro's ;)
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

hatse FLATS... :D

Crankbrothers Stamp3 pendalen
FiveTen impact pro schoenen


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarmee moet het lukken :-q

Flinke pinnen die CB pedalen! (zonder "n" trouwens :wink: ).

De Impacts heb ik ooit gehad (eerdere model), prima grip en pasvorm voor mijn voeten maar dat waren wel vrij lompe schoenen. Het is hun downhillmodel, dus dan wil je wel wat stevigs. Ook vond ik ze nogal warm in de zomermaanden, daarom heb ik ze toch maar weer verkocht en voor een iets lichtere Five Ten gekozen (Freerider Vxi, heerlijke schoen. Toen de zool daarvan losliet vervangen door de Freerider Contact).

Als ik het goed zie zijn de nopjes onder deze Impacts wat groter dan die destijds onder mijn schoenen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie