Overschoenen tegen de winterkou

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je je fietsschoenen past met dikke sokken zou je ook waterdichte sokken kunnen proberen voor als het echt koud is. Ik rij met Sealskins sokken als het koud is, heb ermee tot aan mijn knieën in de sneeuw gestaan en geen moment koude voeten gehad. Effectiever dan overschoenen in mijn ervaring. Zo heb ik maar één paar schoenen nodig.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

FranX78 schreef: zo 2 oktober 2022, 22:47 ok, thanks voor de tips.
Ik zag inderdaad verschillende maat adviezen op verschillende webshops (de ene geeft aan om de normale maat te kiezen, en de andere geeft aan om een grotere maat te kiezen. De maattabel van Northwave zelf geeft zelf aan om kleiner te kiezen dan wat ik normaal heb.)
Een maat kleiner dan normaal zou ik zéker niet overwegen. Ik heb zelf een paar NW Raptor Arctic GTX die mij goed zitten, ook als ik wat dikkere sokken aan heb. Ik draag normaal maat 44 schoenen. Mijn NW's zijn maat 46 :roll:

Ik heb eerder Specialized Defrosters gehad, die waren zelfs in maat 46 nog te krap. Die schoenmaten van fietsschoenen slaan nergens op....
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Mark_EL schreef: ma 3 oktober 2022, 18:51 Een maat kleiner dan normaal zou ik zéker niet overwegen. Ik heb zelf een paar NW Raptor Arctic GTX die mij goed zitten, ook als ik wat dikkere sokken aan heb. Ik draag normaal maat 44 schoenen. Mijn NW's zijn maat 46 :roll:

Ik heb eerder Specialized Defrosters gehad, die waren zelfs in maat 46 nog te krap. Die schoenmaten van fietsschoenen slaan nergens op....
Hoi Mark,
Ik was ook niet van plan om een maat kleiner te overwegen. Het was meer om aan te geven dat het maatadvies redelijk uit elkaar loopt. En zoals je zelf al zegt. De maten van sommige merken staan nergens op.
Oli4k schreef: ma 3 oktober 2022, 14:02 Als je je fietsschoenen past met dikke sokken zou je ook waterdichte sokken kunnen proberen voor als het echt koud is. Ik rij met Sealskins sokken als het koud is, heb ermee tot aan mijn knieën in de sneeuw gestaan en geen moment koude voeten gehad. Effectiever dan overschoenen in mijn ervaring. Zo heb ik maar één paar schoenen nodig.
Ik heb dus ook sealskin sokken. Die blijven inderdaad droog van binnen. Ik weet niet of ik een ander type heb dan jij, maar ik heb 's winters altijd enorm koude voeten in die sokken. Veel kouder dan andere dikke sokken (in droge omstandigheden dan). Ik heb het idee dat die van mij wel droog blijven van binnen, maar bijna niet isoleren.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb praktisch alles al geprobeerd tegen koude voeten.

Heb ook verwarmde binnenzolen, die bieden een beetje comfort, maar er is niks wat bij mij helpt :-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 19:35 Ik heb praktisch alles al geprobeerd tegen koude voeten.

Heb ook verwarmde binnenzolen, die bieden een beetje comfort, maar er is niks wat bij mij helpt :-{
Heb je een goede kwaliteit verwarmde binnenzolen ?
Bertschat binnenzolen is voor mij de oplossing geweest om in koude omstandigheden te kunnen blijven fietsen.
Kost wat…maar werkt prima
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 19:35 Ik heb praktisch alles al geprobeerd tegen koude voeten.

Heb ook verwarmde binnenzolen, die bieden een beetje comfort, maar er is niks wat bij mij helpt :-{
Herkenbaar.. Ik draag ook gerust mijn Arctic GTX tot boven de 10 graden, er bestaat voor mij niet zoiets als té warme voeten :lol:
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 19:35 Ik heb praktisch alles al geprobeerd tegen koude voeten.

Heb ook verwarmde binnenzolen, die bieden een beetje comfort, maar er is niks wat bij mij helpt :-{
Heb je ook de warmte pads van Decathlon geprobeerd? Bij mij werkt dat redelijk. Niet meer zulke koude voeten als voorheen
Ik fiets met winterschoenen, merino wollen sokken en gebruikt warmte pads die ik op de tenen plak. Met dit alles is het dragelijk voor mij. Warm is iets anders.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

k heb dus ook sealskin sokken. Die blijven inderdaad droog van binnen. Ik weet niet of ik een ander type heb dan jij, maar ik heb 's winters altijd enorm koude voeten in die sokken.
Er zijn dikke en dunne Sealskinz.
Ik was ook niet van plan om een maat kleiner te overwegen. Het was meer om aan te geven dat het maatadvies redelijk uit elkaar loopt. En zoals je zelf al zegt. De maten van sommige merken staan nergens op.
Ik had 2 Arctics paar laten komen, mn eigen maat en een maat groter
Ik heb de grote gehouden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Enrico schreef: ma 3 oktober 2022, 19:57
Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 19:35 Ik heb praktisch alles al geprobeerd tegen koude voeten.

Heb ook verwarmde binnenzolen, die bieden een beetje comfort, maar er is niks wat bij mij helpt :-{
Heb je een goede kwaliteit verwarmde binnenzolen ?
Bertschat binnenzolen is voor mij de oplossing geweest om in koude omstandigheden te kunnen blijven fietsen.
Kost wat…maar werkt prima
Die heb ik ja

Wel geweldige dingen

Ook mooi de basic besteld en de luxe gekregen :lol:

Maar ook die helpen beperkt.


Inmiddels ben ik zo gewend aan koude voeten dat ik met gevoelloze voeten op de fiets zit tot ik weer onder de douche vandaan kom thuis.....

Ik heb specialized recon schoenen, gripgrab merino sokken, gripgrab artic overschoenen, die Bertschat zooltjes erin, boterhammen zakjes over de sokken
En een plastic laag onder de verwarmde binnenzool en nog steeds koude poten :-{

Na dat 1 keer te hebben gedaan is het bovenstaande zonder de plastic laag en boterhamzakjes en de rest zing ik wel uit.

Het stomme is dat als ik mijn 5tens aanheb (gebruik ik als dagelijkse schoenen) heb ik nergens last van....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Peelrijder schreef:Inmiddels ben ik zo gewend aan koude voeten dat ik met gevoelloze voeten op de fiets zit tot ik weer onder de douche vandaan kom thuis.....

Ik heb specialized recon schoenen, gripgrab merino sokken, gripgrab artic overschoenen, die Bertschat zooltjes erin, boterhammen zakjes over de sokken
En een plastic laag onder de verwarmde binnenzool en nog steeds koude poten :-{

Na dat 1 keer te hebben gedaan is het bovenstaande zonder de plastic laag en boterhamzakjes en de rest zing ik wel uit.
Bij matige kou draag ik mijn SIDI zomerschoenen, de verwarmde binnenzolen en Gore overschoenen.
Is het echt koud: Vaude winterschoenen met de verwarmde binnenzolen.
Dit is voor mij de oplossing om (eindelijk) in de wintermaanden te fietsen met warme voeten.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat het best help tegen koude voeten is een warme broek. De warmte moet vanuit je lijf naar die voeten komen. Met een te dunne broek, komt die warmte daar niet.

Als het echt koud is, dan fiets ik niet, maar dan rij ik met blote voeten in mijn schaatsen ( maar wel met meerdere broeken over elkaar heen).
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Willem Altes schreef: ma 3 oktober 2022, 21:54 Wat het best help tegen koude voeten is een warme broek. De warmte moet vanuit je lijf naar die voeten komen. Met een te dunne broek, komt die warmte daar niet.

Als het echt koud is, dan fiets ik niet, maar dan rij ik met blote voeten in mijn schaatsen ( maar wel met meerdere broeken over elkaar heen).
Ik zweet me gelijk een ongeluk als ik een winterbroek aan heb.

Ik heb meestal een thermobroek voor onder het skipak aan als 1e laag daar de fietsbroek overheen en als het echt koud is daarover nog de winter beenstukken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 20:47
Enrico schreef: ma 3 oktober 2022, 19:57

Heb je een goede kwaliteit verwarmde binnenzolen ?
Bertschat binnenzolen is voor mij de oplossing geweest om in koude omstandigheden te kunnen blijven fietsen.
Kost wat…maar werkt prima

Het stomme is dat als ik mijn 5tens aan heb (gebruik ik als dagelijkse schoenen) heb ik nergens last van....
Ja dat is een voordeel van flats. Veel langer warme voeten tijdens het biken.

Bij spd is het plaatje een koude brug en de schoenen zitten strakker. Waardoor er een minder goed doorbloeding is in de voeten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Boterhamzakjes zou ik niet doen, die houden het vocht waar het niet moet zijn: natte sokken is per definitie een bron van kou.
Ik weet niet of je waterdichte bergschoenen hebt, maar je zou eens kunnen kijken om bij echte kou platte pedalen te monteren icm bergschoenen. Of beter, een setje sneeuwwandelschoenen, die zijn extra gevoerd en waterdicht. Zoiets: https://www.decathlon.nl/p/warme-waterd ... GROEN_KAKI
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie