Frametas, rugtas, voor 4-5 uur ritten

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

owwwwk schreef: wo 28 september 2022, 00:10
Vulpes schreef: ma 26 september 2022, 15:31 Valt wel mee toch, SIS raadt 3 gelletjes a 20g koolhydraten per uur aan, dus als je in plaats van de derde gel wat koolhydraten drinkt zit je goed. Ik neem aan dat je BBC niet gaat rijden om nog een paar gram af te vallen.

De meeste mensen eten echt veeeeeel te weinig.
Wij van WC-eend adviseren…. Met 12 gelletjes in 4 uur zou ik ook een kroonkurk en toiletpapier meenemen…. En veeeeel water om dit weg te spoelen…

OT: voor een tocht van 4 uur zou ik twee bidons met sportdrank meenemen, 1 gelletje en 1 goede reep (Cliffbar oid; vult ook een beetje). Dan bij de verzorging ook iets kleins eten.

Bij langere tochten een kleine CamelBak (1,5L model) en wat meer eten meenemen.

Eea hangt zeker ook af van de soort tocht (hoeveel HM), de buitentemperatuur én van je verbranding: ben je een V8 of een kleine diesel
Het is maximaal 90 gram voor een wedstrijd, zoals ik het begrepen heb is de bbc 60km geen wedstrijd en kan je bij de verzorgingspost ook nog wat snaaien en een biddonnetje vullen als je onderweg toch te kort hebt. Voor enkel de voeding heb je dus geen tas nodig (2 reepjes en 2 gelletjes passen wel in je shirt) een kleine Camelbak met een opberg mogelijkheid voor voldoende water, je reserve bandje en tooltjes mee te nemen moet zeker voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Wildfire schreef: wo 28 september 2022, 10:16
owwwwk schreef: wo 28 september 2022, 00:10

Wij van WC-eend adviseren…. Met 12 gelletjes in 4 uur zou ik ook een kroonkurk en toiletpapier meenemen…. En veeeeel water om dit weg te spoelen…

OT: voor een tocht van 4 uur zou ik twee bidons met sportdrank meenemen, 1 gelletje en 1 goede reep (Cliffbar oid; vult ook een beetje). Dan bij de verzorging ook iets kleins eten.

Bij langere tochten een kleine CamelBak (1,5L model) en wat meer eten meenemen.

Eea hangt zeker ook af van de soort tocht (hoeveel HM), de buitentemperatuur én van je verbranding: ben je een V8 of een kleine diesel
Het is maximaal 90 gram voor een wedstrijd, zoals ik het begrepen heb is de bbc 60km geen wedstrijd en kan je bij de verzorgingspost ook nog wat snaaien en een biddonnetje vullen als je onderweg toch te kort hebt. Voor enkel de voeding heb je dus geen tas nodig (2 reepjes en 2 gelletjes passen wel in je shirt) een kleine Camelbak met een opberg mogelijkheid voor voldoende water, je reserve bandje en tooltjes mee te nemen moet zeker voldoende zijn.
We weten toch niet hoe intensief TS rijd op de BBC en volgens mij word voor lange duur sowieso 90gr per uur aangeraden? Als je 3 a 4 uur bezig bent met redelijk wat hoogtemeters kan het echt geen kwaad om gewoon je 90gr koolhydraten per uur naar binnen te werken. Als je op voorhand weet dat de verzorging goed geregeld is zou je daar op kunnen vertrouwen maar het is altijd fijn om self supporting te kunnen zijn mocht dat nodig zijn.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Dennis17e schreef: wo 28 september 2022, 10:40
Wildfire schreef: wo 28 september 2022, 10:16

Het is maximaal 90 gram voor een wedstrijd, zoals ik het begrepen heb is de bbc 60km geen wedstrijd en kan je bij de verzorgingspost ook nog wat snaaien en een biddonnetje vullen als je onderweg toch te kort hebt. Voor enkel de voeding heb je dus geen tas nodig (2 reepjes en 2 gelletjes passen wel in je shirt) een kleine Camelbak met een opberg mogelijkheid voor voldoende water, je reserve bandje en tooltjes mee te nemen moet zeker voldoende zijn.
We weten toch niet hoe intensief TS rijd op de BBC en volgens mij word voor lange duur sowieso 90gr per uur aangeraden? Als je 3 a 4 uur bezig bent met redelijk wat hoogtemeters kan het echt geen kwaad om gewoon je 90gr koolhydraten per uur naar binnen te werken. Als je op voorhand weet dat de verzorging goed geregeld is zou je daar op kunnen vertrouwen maar het is altijd fijn om self supporting te kunnen zijn mocht dat nodig zijn.
👍🏻
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben een groot fan van goede rugzakken met een extern frame. Voor alles korter dan een dag neem ik vaak een Vaude rugzak 12+3 mee.
Ik rijd er tochten tot 300km mee. Ik heb zo ook de UHR9 gereden. Dat was 180km op de MTB en 12 uur fietsen.

Boven de 300km komen er tassen.
Alles wat ik voor een dagtocht nodig heb, kan in de rugzak: eten, kleding en een kamelenzak. Hapklare koeken etc. gaan in een tanktoptas die met klittenband vastzit op de bovenbuis bij het stuur.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gereedschap in een zadeltasje en eten in je zakken van je shirt. 4 tot 5 uur vind ik geen lange rit.... Ik ben meer van krentenbollen en zo niet alleen van dat vieze fastfood, maar ja ik rij dan ook geen wedstrijden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

He who travels smart, travels light.

Voor lange trailtochten die ik een paar jaar achter elkaar op de Mt Ventoux heb gemaakt gebruikte ik zo'n Lowrider van Camelbak. Die heeft een groot reservoir dat laag op je rug zit. Genoeg water voor 4 a 5 uur in warm weer fietsen en merkbaar minder last van mijn rug dan met andere camelbakken. Mogelijkheid om bescherming tijdens de klim aan de tas te laten hangen ga je voor de BBC niet nodig hebben maar was voor mij wel een plus. Tijdens extreem warm weer was veel water mee hebben noodzakelijk, maar als ik daar weet waar ik water kan krijgen ga ik toch liever voor zo licht mogelijk en weinig op/aan m'n lichaam. Nu gebruik ik als het even kan een heuptasje (heel kleintje van Patagonia) voor telefoon, repen, rijbewijs en sleutels. Tool, biba, lucht en bacon+prikker gaan in een strap aan het frame. Dat heuptasje zit in het begin overvol maar dat lost zich gaandeweg op. Liever dat het krap aan past dan te veel tas bij me hebben. In mijn zakken doe ik liever niets met oog op hinderlijk schudden bij beweging en schade bij valpartijen (sleutel verbogen en in je been, reep plat, dat soort dingen). Met kleding houd ik er wel rekening mee dat ik of niets uit kan doen, of dat wat ik uitdoe in m'n tasje past. Bijvoorbeeld zo'n ultralicht windjasje of bodywarmer, afhankelijk van het type weer.

In het begin als je nog fit bent maakt het niet zo veel uit maar tegen het einde als je er goed doorheen zit gaan die kleine beetjes toch wel verschil maken. Ik merk dat ik dan nog net even makkelijker op de fiets zit zonder het gewicht van een Camelbak op mijn rug.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Willem Altes schreef: do 29 september 2022, 21:55 Gereedschap in een zadeltasje en eten in je zakken van je shirt. 4 tot 5 uur vind ik geen lange rit.... Ik ben meer van krentenbollen en zo niet alleen van dat vieze fastfood, maar ja ik rij dan ook geen wedstrijden.
Dit heb ik dus ook, ik rij wel eens wedstrijdjes maar ik neem ook dan nog het minimale mee.

Mijn setup op de fiets is zo dat ik tubeless rij, 1 biba en mijn pomp onder mijn zadel heb hangen, 2 bidons (soms grote, soms kleine).

Ik heb dit jaar een lycra (boswielrenner ftw!) broek gekocht waar zakken op de broek zitten, ideaal voor langere ritten. (Exteondo adventure)

Op die broek zitten 2 zakken op de rug, 2 op de dij en 2 op elke bretels.

Op de rug heb ik in 1 zak mijn gereedschap (plugkit, bandenlichters, squirt, doekje, multitool) en in de andere mijn telefoon.
Op de bretels heb ik vaak aan elke kant een gelletje zitten (just in case)
Die zakken op de dij zijn ideaal voor wikkels en verpakking
In mijn jersey heb ik achter de rits mijn sleutels en geld/ pinpas.
In de achterzakken zitten dan 2 reepjes een peperkoek en een banaan.

Dit is voor een rit die boven de 150km is, de rugzak waar ik eerst mee reed was wel handig maar laat ik liever thuis, dit werkt fijner en als ik echt te kort kom koop ik wel iets onderweg.

Nu heb ik wel heel wat bij, maar meestal kom ik alsnog met 1 reep en 2 gelletjes thuis.

Maar deze ritje zijn toch al snel 5 à 6 uur.

Onder de 100km gaat er eigenlijk maar 1 reep en 1 gel mee met 2 kleine bidons, maar die zijn dan ook net iets verder dan een trainingsrit.

Ik snap hooguit niet waar dat gevreet van iedereen vandaan komt, die koolhydraten per uur is misschien voor 90% van toepassing, ik heb dat totaal niet.

Neem het minimale mee, voor het maximale eruit te halen.

Met wedstrijdjes neem ik ook maar 1 gel en 1 reep mee, zo spannend zijn ze meestal niet qua tijd en afstand.

Morgen rij ik de 6 uur van t zand, wederom 2 x reep 2 x gel 1 x grote bidon isotoon, 1 x grote bidon water.

Gereedschap, telefoon en geld heb je niet nodig op een rondje van 8 km.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

6 uur lang rondjes van 8 km?
Dan kan je ergens een tas in de bomen hangen met repen, gelletjes en een paar Bifi worstjes.
Fles drinken erbij, kan je af en toe bijtanken als je langsrijdt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Bedoel je stoppen?

Neuh, bedankt eens erop, blijft erop
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
martinus83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 14:32
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9 '22

Goeie reacties, ook qua voeding. Ben vrij hongerig, wat ik mezelf misschien heb aangeleerd, maar uit ervaring heb ik echt gemerkt dat ik sneller 'ondervoed' ben dan andere forummers hier. 3 uur fanatiek op een goed ontbijt en 1 reep en 1 gel red ik niet..

Maar, ik lees hier, hoe minder tas hoe beter. Ik heb mijn shirt zo leeg mogelijk, wil nog wel eens van de track afraken en vooral op de mtb is een volle jersey echt niet op fijn.

Heuptas, slingert en schuift dat niet?
Frametasje is op de mtb toch lastig en stuur volhangen vind ik geen lekkere optie.
Misschien dan toch een minimale rugtas.

Maar goede tips, en ervaringen! dank daarvoor.

PS 4-5 uur is voor mij een beste rit als ik eerlijk ben
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

martinus83 schreef: ma 3 oktober 2022, 10:42 Heuptas, slingert en schuift dat niet?
Frametasje is op de mtb toch lastig en stuur volhangen vind ik geen lekkere optie.
Enige minpunt is dat die bandjes soms langzaam losser gaan zitten. Schuiven en slingeren ben ik erg gevoelig voor maar geen last van. Zeker als het er allemaal strak in zit gaat dat heel goed. Het materiaal op de binnenkant is zo gemaakt dat het zo min mogelijk schuift. Liever een heuptasje dan alles los in de zakken van de tricot. M'n jersey valt er overheen dus bij warm weer is het ook nog eens luchtiger.

Frametasje vind ik persoonlijk echt niets maar zo'n strap (heb er een van Lezyne die top is en een minimalistische van Nukeproof) houdt alles strak op z'n plek en zit aan het einde van een stevige afdaling nog steeds op z'n plek. Genoeg plek voor tooltje, CO2, biba, evt extra derailleurpad en een paar tie-wraps.

Maar het is natuurlijk allemaal een kwestie van gewoonte, voorkeur en je eigen ervaring. Ik vind het leuk om te experimenteren en ervaring op te doen wat voor mij werkt en wat niet. Nou probeer ik zo veel mogelijk thuis te laten maar laatst zag ik op een rondje in de buurt een paar fietsers met een gebroken ketting en ik had ook geen pons mee, want immers allemaal ballast als je het toch niet gebruikt. Toen bedacht ik me dat ik een pons en quicklink dus wel in de basisuitrusting ga toevoegen want beter mee verlegen dan om verlegen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

martinus83 schreef: ma 3 oktober 2022, 10:42Goeie reacties, ook qua voeding. Ben vrij hongerig, wat ik mezelf misschien heb aangeleerd, maar uit ervaring heb ik echt gemerkt dat ik sneller 'ondervoed' ben dan andere forummers hier.
Lees eens wat informatie over 'vetverbranding' en het ontwikkelen daarvan. Daar heb ik echt heel veel aan gehad.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

bert l. schreef: ma 3 oktober 2022, 12:45
martinus83 schreef: ma 3 oktober 2022, 10:42Goeie reacties, ook qua voeding. Ben vrij hongerig, wat ik mezelf misschien heb aangeleerd, maar uit ervaring heb ik echt gemerkt dat ik sneller 'ondervoed' ben dan andere forummers hier.
Lees eens wat informatie over 'vetverbranding' en het ontwikkelen daarvan. Daar heb ik echt heel veel aan gehad.
Ik raad iedereen aan, van welk niveau of doel dan ook om een ftp test te doen.

Op een indoor-trainer, met je eigen fiets (mits je de goede sensoren hebt) of bij een echte sportfysiotherapeut.

Niet zozeer om beter te worden, maar vooral om te weten waar je zones zitten, die zijn echt van groot belang vind ik.

Daar kan je je voeding, training of doel op aanpassen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Wat voor tochten van 5 uur ga je rijden? Lussen over de UHR oid of juist lange ritten in omgeving die je niet kent, al dan niet ruig terrein? In het eerste geval neem ik minder mee, alleen reserveband e.d in zadeltas, en wat repen/boterhammen in mn shirt. Voor noodgevallen is er dan horeca of je auto in de buurt.
In het tweede geval neem ik bij meer avontuur genoegen met wat minder comfort door een fietsrugzakje en een triathlontasje op de buis bij de stuurpen te monteren. Maar denk wel na wat je erin doet: het is niet dat je omdat je de ruimte hebt, je ook daadwerkelijk een pedaalsleutel mee hoeft te nemen zoals ik eens zag tijdens een BBC :D
Qua voeding: zorg dat je goed eet de avond ervoor. En 90g/uur tijdens inspanning is wel echt alleen voor getrainde profsportlijven weggelegd hoor.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie