Overschoenen voor clips

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Mark_EL schreef: do 4 november 2021, 21:33
Azurri schreef: do 4 november 2021, 11:43
Als je geen last van koude natte voeten hebt,snap ik dat.
Ik heb vanaf 10°c ijsklompen en dat wordt alleen maar erger naarmate het kouder wordt. Bij regelmatig dragen,en af en toe stukjes lopen, scheuren overschoenen binnen de kortste keren uit. Winterschoenen hebben een extra laag tussen binnen en buitenzool waardoor er geen koudebrug ontstaat bij de schoenplaatjes. Ik draag mijn winterschoenen bijna een seizoen, daardoor gaan mijn andere schoenen ook langer mee, waardoor ik uiteindelijk niet duurder uit ben.
Same here. Altijd ontzettend last van koude voeten. Ik draag vanaf een graad of 12 of 13 al mijn winterschoenen; Northwave Raptor Arctic GTX winterschoenen :oops: Ben op de fiets sowieso nogal een koukleum. Rijden sommigen nog met korte broek en korte mouwen, rijd ik al met een lange broek en lange mouwen :lol: Ik wil dit jaar echt proberen de hele winter door te rijden, maar ik vrees dat ik daarvoor nog wel een paar van die elektrisch verwarmde zooltjes moet aanschaffen.

Ik heb vroeger 1x een paar overschoenen gehad maar vond het helemaal niks. Onhandig, bleef koude voeten houden en water vond zijn weg ook nog veel te makkelijk in de schoenen...

komt me bekend voor :lol:

Ik zit ook al vrij vroeg in de warme kleren , terwijl iemand anders nog vrolijk met korte kleren rijdt (maar is dan vaak wel een enkeling)

Ik heb wel overschoenen maar die gebruik ik eigenlijk alleen op de racefiets en dat helpt wel goed , voor MTB heb ik winterschoenen (Mavic) die mij een stuk warmer maar vooral ook droger houden. Wat ik vaak ook doe ik 2 strookjes ducttape voorop als het echt koud is als een soort extra (wind en waterdicht) laagje tegen de kou , ik heb wel het idee dat het net iets scheelt. Misschien raar maar voor mij voelt het goed.
PaddoSwam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 13:42
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2022)

Ik heb vorige week de GripGrab RaceThermo X gescoord en deze sluiten in tegenstelling tot vele anderen wel nauw om de zool/rand van de zool én hebben een klitteband op een logische plek voor SPD vs. de race SPD-SL waar de meeste op georiënteerd lijken. Oh en ritsloos, dus minder kwetsbaar.
Gear: Scott Scale 965 (2022)
Style: Hard gaan
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Overschoenen gaan best een tijdje mee, al moet ik wel zeggen at ik zo nu en dan een klittenbandje vaststik.
Wanneer je geen zin hebt in de investering van winterschoenen: bij mijn vrouw instaleer ik flats in de winter zodat ze haar waterdichte (en warme) wandelschoenen kan gebruiken. Werkt voor haar erg goed.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: do 4 november 2021, 10:57 Mijn overschoenen gaan vele jaren mee, ik kan me niet eens herinneren wanneer of waar ik die dingen gekocht heb...
Nu gebruik ik ze ook niet zo vaak, dus dat scheelt ook ;-)
Daarom hik ik ook aan tegen de prijs van een paar winterschoenen, voor die paar keer per jaar dat ik ze zou dragen vind ik >€150,- best veel geld.

Ik krijg iig geen koude voeten als ik overschoenen gebruik, mijn probleem met koud weer zit bij mijn handen... :-{
Overigens vormen de schoenplaatjes vaak een kou-doorgeefluik dat je kwijt bent met flatpedals.
Ik ben toch overstag, vandaag worden er een paar winterschoenen bezorgd :)
Voor negen tientjes een BF aanbieding bij Futurum, daarvoor wil ik het weleens proberen. Straks eens kijken of ze goed passen en een redelijke indruk maken.
edit: ze zijn binnen en de eerste indruk is goed. Ik heb maat 44 genomen en ze passen goed, mijn normale schoenmaat is 42, soms 43. Het lijken kwalitatief ook hele aardige schoenen. De praktijk zal uitwijzen of ze heel blijven en warm genoeg zijn :)
Maar mocht je ook tegen de normale prijzen van winterschoenen aanhikken, voor die €90,- wellicht eens te proberen en vallen ze toch tegen als je ze in huis hebt kunnen ze gratis retour.


Inzet bij mij zal voornamelijk op de (gravel)racer zijn, als het in de bossen te modderig is pak ik die meestal voor een wegritje in deze frisse maanden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q Ik hoop dat ze je bevallen.
Welke zijn het geworden??
Ik 'geniet' alweer een paar weken van mijn winterschoenen!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Gewoon" de goedkoopste :D
https://www.futurumshop.nl/flr-defender ... wart.phtml
Afbeelding

Ik zie dat maat 44 er al niet meer is, was ik toch net op tijd met bestellen.
Als ik dit weekend een paar droge uurtjes kan vinden wellicht een testritje maken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

O ja, die stonden ook op mijn 'shortlist' voor als ik mijn Defroster's' nergens meer had kunnen vinden. Zorg dat ze vooral voorin goed ruim zitten zodat je ruimte hebt voor evt. dikke(re) sokken als t echt koud wordt. :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik heb net een set Northwave Magma's besteld. Ben benieuwd... Vond met een beetje googelen nog een werkende kortingscode icm de black friday korting en toen was ik overstag :lol:
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik vond de Northwave's te krap aan mijn voorvoet, maar wel een mooie schoen.👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren een eerste ritje met de FLR winterschoenen gemaakt, kleine anderhalf uur (over de weg) bij een graad of 3~4. Omstandigheden droog met veelal natte wegen.
Ik had er redelijk dunne zomersokken in aan, maar heb geen moment koude voeten gehad. Specifiek een paar keer op gelet hoe mijn voeten voelden, de conclusie was steeds behaaglijk en niet zweterig :)
Dus wat dat betreft denk ik dat ze zeker gaan voldoen voor mijn ritten.

Het was wel een beetje wennen aan de lompheid van de schoen, ik fiets nooit met hoge schoenen en in vergelijking met wat ik gewend ben voelde het een beetje alsof ik met klompen aan het fietsen was :D
Maar ik denk dat dat vooral wat gewenning zal zijn, het deel om de enkel is neopreen dus niet stug en het gevoel een lompe schoen aan te hebben was verder ook geen probleem in de trapbeweging.

Toen ik na de rit met mijn hand de schoen van binnen voelde was de voering wel lichtjes zweterig, maar tijdens het fietsen voelde ik dat totaal niet. Met die paar spetters van het wegdek hadden de schoenen geen enkel probleem, maar dat zouden m'n oude schoenen ook niet gehad hebben. Met regen zul je wel iets moeten doen om te voorkomen dat het water van bovenaf je schoen in loopt.
(vroeger met de motocross deden we ducktape om de bovenkant van de laarzen :-D ).

Al met al voor die 90 euro een hele goede aankoop denk ik, ze zullen de komende tijd regelmatig gebruikt worden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: ma 29 november 2021, 11:12 Met regen zul je wel iets moeten doen om te voorkomen dat het water van bovenaf je schoen in loopt.
(vroeger met de motocross deden we ducktape om de bovenkant van de laarzen :-D ).
Bij regen wordt vaak geadviseerd om je broek over de schoenen te dragen. ........
Maar fijn dat je schoenen bevallen, mijn winterschoenen;

https://www.stappenbelt.com/nl/schoenen ... 29830.html

Zijn superlomp, maar zodra ik op de trails ben ben ik dat vergeten. En in de winter zijn, voor mij, warme voeten belangrijker.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een lycra/strakke broek kun je niet over je schoenen doen, lange baggy is -voor mij- geen optie op de gravelracer (draag ik wel op de mtb).
Maar dat probleem van water van bovenaf zal ik ook niet vaak tegenkomen, aangezien ik niet met regen ga rijden :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Bij kou gebruik ik gewoon in mijn standaard schoenen gewoon goede wintersokken. Das voor mij al afdoende tegen koude voeten.
De overschoenen (waar ik overigens ook vrij lang mee doe) komen alleen uit de kast als het regent of kans op regen heel groot is en ik toch wil fietsen.

Maar ja ik rag dan ook niet door de blubber.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat ik -qua schoeisel- nu zelfs met min dertig de fiets op kan, als ik mijn overschoenen over mijn winterschoenen draag :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

kermit schreef: ma 29 november 2021, 11:12 Met regen zul je wel iets moeten doen om te voorkomen dat het water van bovenaf je schoen in loopt.
(vroeger met de motocross deden we ducktape om de bovenkant van de laarzen :-D ).
Dit is mijn oplossing: korte merinosokjes in Northwave Extreme. Vervolgens gripgrab gaiters over het verhoogde neopreen enkelstuk van de schoen waarbij het bovenste gedeelte van de gaiter op de huid aansluit voor een goeie waterdichte afsluiting, vandaar de korte sokjes. De broekspijp sluit over de gaiter.
Bij lange ritten ging ducktape toch knellen.
Plaats reactie