Titanium

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Petertje65
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 23:33

Hoi riders,
graag even sparren over titanium gravel bikes
Ik rij nu op een giant tcx pro met carbon 40mm carbon wielen.
Max breedte bandjes 40mm.
45 kan ook wel maar dan heb ik andere wielen nodig..
Al een tijdje op zoek naar een echte gravel maar zoals velen weten is de levering een drama.. Dus ook op 2de hands markt aan het kijken en gisteren een ritje gemaakt op een j guillem gravel 650b wielen 45mm bandjes.
Poe.. Nu dacht ik dat mijn tcx voor een omgebouwde crosser toch redelijk comfortabel was maar dit was een mega verschil op technisch terrein.
Even op de mtb route landgraaf gereden.
Nu is dit wel een gevalletje van 2 uitersten.
Wat zijn jullie ervaringen met crossers en gravelbikes.
Verschillen tussen 650 en 700.
Verschil in materiaal?
Is het de moeite waard om veel geld uit te geven aan een titanium?
Doelstelling is om naast de tcx een fiets te hebben die het technische werk wat makkelijker aankan.
Ik blijf een sportieve rijder dus geen bikepacking.
Hoor graag van jullie.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Titanium is een luxe keuze om anders te zijn en dat ook uit te stralen. Niets mis mee maar je betaald eerst +1000/2000 meer alleen al voor het materiaal en de looks.

Daarbij ga je van 700 naar 650 en bredere banden. Dat is oneerlijk vergelijken. Je TCX is een nerveuze crosser waar de J.Guillem een meer comfortabele geometrie heeft. Wel veel breder inzetbaar dan je huidig TCX.

Heeft titanium een meerwaarde? Wat mij betreft niet functioneel maar je bent wel exclusief en daar betaal je dan ook voor.

Er zijn vast genoeg andere gravelbikes die met 650b hetzelfde gevoel geven tov de TCX maar zoals je terecht zegt beschikbaarheid is ook een dingetje :roll:

Dus als je het geld hebt 😇 en graag net even anders wilt zijn dan is zo'n fiets een prachtige keuze.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

hanjovdberg schreef: zo 30 oktober 2022, 12:10
Heeft titanium een meerwaarde? Wat mij betreft niet functioneel maar je bent wel exclusief en daar betaal je dan ook voor.
Bikepackend heeft het functioneel wel een meerwaarde, omdat zonder lak die er ook niet af kan schuren door de tassen. Zeker met modder en water kan zich een schuurmiddel tussen tassen en fiets vormen en laklagen snel verdwijnen. TopicStarter zegt dit echter niet met de fiets te gaan doen, dus dat voordeel heeft TS zelf niet veel aan.

Overigens is het niet alleen het framemateriaal, maar ook de fabrikant die het frame in elkaar heeft gezet van belang. En op welke manier, met welke gemaakte keuzes. Alleen het fraaie framemateriaal titanium maakt het nog niet per definitie een goede fiets, maar er kan wel zeker een goede fiets van gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

hanjovdberg schreef: zo 30 oktober 2022, 12:10 Titanium is een luxe keuze om anders te zijn en dat ook uit te stralen. Niets mis mee maar je betaald eerst +1000/2000 meer alleen al voor het materiaal en de looks.

Heeft titanium een meerwaarde? Wat mij betreft niet functioneel maar je bent wel exclusief en daar betaal je dan ook voor.
Als eigenaar van een titanium en stalen MTB heb ik hier wel een mening over :bier:

Zoals al genoemd is heeft kan er bij titanium geen lak beschadigen. Eventuele krasjes kunnen eenvoudig weggepoetst worden zodat het frame heel lang mooi blijft. En roesten doet titanium niet.

Maar het belangrijkste voordeel vind ik de enige mate van demping die het materiaal toelaat. Titanium heeft een veel hogere sterkte dan alu en staal, maar is niet perse heel stijf (iets meer dan alu, de helft van staal). Dit zorgt ervoor dat titanium voordat het breekt meer kan vervormen en dit merk je in het rijcomfort. Echt een merkbaar verschil, zeker als je overstapt. Ik denk dat dit voordeel vooral bij een hardtail of gravelbike tot zijn recht komt, immers bij een FS is de demping door de veringselementen al compleet geregeld.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als iemand die frames bouwt in staal en zeer nauw verbonden is met een fabrikant van titanium frames heb ik dáár dan weer een mening over.
Als ik even de Reynolds catalogus erbij pak zie ik dat titanium zowel minder sterk als minder stijf is dan de betere stalen buizen:

Afbeelding

Titanium is inderdaad wel minder dicht en dus lichter, zo'n 60% zelfs tov staal. De mindere stijfheid van titanium dien je echter wel te compenseren door grotere buisdiameters, dus in de praktijk (bij fietsen die gelijkwaardig rijden) houdt je zo'n 30% gewichtswinst tov staal over.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Veel titanium fietsen zijn ook gewoon mooi op een klassieke manier. Dat kan een reden zijn voor titanium (of staal) te kiezen. Verder is 99% van de titanium fietsen onder-gedimensioneerd wat diameter van de buizen aangaat. Daardoor beweegt de boel wat meer en je kunt dat best 'comfortabel' noemen. En de micro trillingen worden goed gedempt. Dat effect heb je ook bij dunwandig staal of aluminium of bij goed uitgevoerd carbon. Maar bij titanium is het min of meer standaard, bij de 3 andere materialen dus niet.


Maar om nou te zeggen dat het frame een wereld van verschil gaat maken... . Dat niet echt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Petertje65
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 23:33

Mooie reacties,
dus als ik zou kiezen voor een
BMC urs
Giant revolt
Salsa warbird(om maar even iets te noenen) bereik ik mijn doel ook wel?
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

suravida schreef: zo 30 oktober 2022, 14:21 Als iemand die frames bouwt in staal en zeer nauw verbonden is met een fabrikant van titanium frames heb ik dáár dan weer een mening over.
Als ik even de Reynolds catalogus erbij pak zie ik dat titanium zowel minder sterk als minder stijf is dan de betere stalen buizen:

Afbeelding

Titanium is inderdaad wel minder dicht en dus lichter, zo'n 60% zelfs tov staal. De mindere stijfheid van titanium dien je echter wel te compenseren door grotere buisdiameters, dus in de praktijk (bij fietsen die gelijkwaardig rijden) houdt je zo'n 30% gewichtswinst tov staal over.
Ja klopt ik heb even niet verder gekeken dan CrMo staal. Verder zeg ik geloof ik niets anders dan jij behalve dat je het gewicht erbij haalt :D waar ik het overigens mee eens ben.

Ik ben nog wel benieuwd naar het statement van Lars dat 99% van de titanium frames ondergedimensioneerd zijn, en wat jij daar van vindt als framebouwer.
Laatst gewijzigd door Foxc op zo 30 oktober 2022, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dat hangt er vanaf wat je doel is. Redelijk 'betaalbare' gravelbikes hebben ze bij PlanetX

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXTEMV3 ... ravel-bike

Je moet hier wel invoerrechten over betalen en je hebt te maken met VAT naar iets hogere BTW verrekening. PlanetX heeft wel vaak kortingsacties. Volgens mij is er nu een code van 20%.
Volgens de site is het nu bestellen, binnen een week fiets bouwen. Zou mooi zijn als dit klopt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Petertje65 schreef: zo 30 oktober 2022, 17:07 Mooie reacties,
dus als ik zou kiezen voor een
BMC urs
Giant revolt
Salsa warbird(om maar even iets te noenen) bereik ik mijn doel ook wel?
Hooguit dat je dan geen mooie fiets hebt :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Foxc schreef: zo 30 oktober 2022, 17:47 Ik ben nog wel benieuwd naar het statement van Lars dat 99% van de titanium frames ondergedimensioneerd zijn, en wat jij daar van vindt als framebouwer.
:lol:


Ik ben de framefabrikant waaraan Suravida gelieerd is :kiss:

(niet dat ik meer verstand heb van framebouwen dan Michiel - ik bouw (en verzin) die dingen niet daadwerkelijk, maar genoeg om zo een statement te maken. Zoals je in het staatje kunt zien is titanium bij gelijk gewicht aanzienlijk slapper. Door wat materiaal in de wanddikte te stoppen is titanium nog steeds lichter, maar nog steeds niet even stijf. Dat is dus ook de charme van titanium, dat de fiets daadwerkelijk beweegt en dus veert. Maar een slapper frame stuurt ook minder precies of beweegt gewoon teveel met een zwaardere rijder. Nu was het probleem met titanium dat er maar een beperkt aantal soorten (diameter, wanddikte) buizen beschikbaar waren om fietsen mee te bouwen in het verleden. En veel merken zijn ook bij die 'look' blijven hangen. Nu heb ik ook bij idworx gewerkt, waar we toentertijd de eerste goede titanium trekkingfiets ontwikkeld hebben. En met 'goed' bedoel ik stijf genoeg om 40-50 kg bagage mee te kunnen nemen zonder dat de boel aan het slingeren slaat. Dat deden we door oversized buizen te gebruiken en specialere constructies voor de achterbrug te kiezen. De jongens origineel achter 11ANTS zijn lang en niet licht (vanwege hun lengte) en zochten dus ook een stijvere fiets. Ontwerper Jeroen heeft daarom ook een grotere diameter buis gebruikt (vooral voor de onderbuis en bij de grootste maat zelfs nog een dikkere!) en ook hier een speciale constructie van de achterkant, in dit geval met custom vierkante buizen! En een 11ANTS pANTher is voelbaar stijver dan iedere andere titanium hardtail die ik gereden heb (stuk of 10 verschillende zeker!). Het dempende effect van titanium is nog steeds voelbaar, maar de fiets is een tikje minder comfortabel dan slappere fietsen.
En ik zie eigenlijk geen andere fabrikanten die hun nek zo uitsteken bij titanium frames. Dus daarom mijn uitspraak :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Lars TB schreef: zo 30 oktober 2022, 23:33 Zoals je in het staatje kunt zien is titanium bij gelijk gewicht aanzienlijk slapper.
In het staatje staan geen duidelijke eenheden (er staat nergens kg), maar ik lees in het staatje dat dit bij gelijk volume het geval is.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Lars TB schreef: zo 30 oktober 2022, 23:33
Foxc schreef: zo 30 oktober 2022, 17:47 Ik ben nog wel benieuwd naar het statement van Lars dat 99% van de titanium frames ondergedimensioneerd zijn, en wat jij daar van vindt als framebouwer.
:lol:


Ik ben de framefabrikant waaraan Suravida gelieerd is :kiss:

(niet dat ik meer verstand heb van framebouwen dan Michiel - ik bouw (en verzin) die dingen niet daadwerkelijk, maar genoeg om zo een statement te maken. Zoals je in het staatje kunt zien is titanium bij gelijk gewicht aanzienlijk slapper. Door wat materiaal in de wanddikte te stoppen is titanium nog steeds lichter, maar nog steeds niet even stijf. Dat is dus ook de charme van titanium, dat de fiets daadwerkelijk beweegt en dus veert. Maar een slapper frame stuurt ook minder precies of beweegt gewoon teveel met een zwaardere rijder. Nu was het probleem met titanium dat er maar een beperkt aantal soorten (diameter, wanddikte) buizen beschikbaar waren om fietsen mee te bouwen in het verleden. En veel merken zijn ook bij die 'look' blijven hangen. Nu heb ik ook bij idworx gewerkt, waar we toentertijd de eerste goede titanium trekkingfiets ontwikkeld hebben. En met 'goed' bedoel ik stijf genoeg om 40-50 kg bagage mee te kunnen nemen zonder dat de boel aan het slingeren slaat. Dat deden we door oversized buizen te gebruiken en specialere constructies voor de achterbrug te kiezen. De jongens origineel achter 11ANTS zijn lang en niet licht (vanwege hun lengte) en zochten dus ook een stijvere fiets. Ontwerper Jeroen heeft daarom ook een grotere diameter buis gebruikt (vooral voor de onderbuis en bij de grootste maat zelfs nog een dikkere!) en ook hier een speciale constructie van de achterkant, in dit geval met custom vierkante buizen! En een 11ANTS pANTher is voelbaar stijver dan iedere andere titanium hardtail die ik gereden heb (stuk of 10 verschillende zeker!). Het dempende effect van titanium is nog steeds voelbaar, maar de fiets is een tikje minder comfortabel dan slappere fietsen.
En ik zie eigenlijk geen andere fabrikanten die hun nek zo uitsteken bij titanium frames. Dus daarom mijn uitspraak :bier: )
Ah ik snap je punt. Conclusie dus voor TS dat titanium functioneel meerwaarde heeft als je niet te zwaar bent en/of je comfort belangrijker vindt dan een erg stijf frame. Of een 11Ants kopen :winkie:
Willem Altes schreef: ma 31 oktober 2022, 00:13
Lars TB schreef: zo 30 oktober 2022, 23:33 Zoals je in het staatje kunt zien is titanium bij gelijk gewicht aanzienlijk slapper.
In het staatje staan geen duidelijke eenheden (er staat nergens kg), maar ik lees in het staatje dat dit bij gelijk volume het geval is.
Bovenste getal is eenheid voor sterkte (treksterkte in MPa), onderste is eenheid voor stijfheid (E-modulus in GPa). De metingen van deze waarden zijn gestandaardiseerd en volledig vergelijkbaar.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

suravida schreef: zo 30 oktober 2022, 14:21 Als iemand die frames bouwt in staal en zeer nauw verbonden is met een fabrikant van titanium frames heb ik dáár dan weer een mening over.
Als ik even de Reynolds catalogus erbij pak zie ik dat titanium zowel minder sterk als minder stijf is dan de betere stalen buizen:

Afbeelding

Titanium is inderdaad wel minder dicht en dus lichter, zo'n 60% zelfs tov staal. De mindere stijfheid van titanium dien je echter wel te compenseren door grotere buisdiameters, dus in de praktijk (bij fietsen die gelijkwaardig rijden) houdt je zo'n 30% gewichtswinst tov staal over.
Dit rijtje lijkt me niet gebaseerd op buizen maar alleen op sterkte/ trekdiagram? Ik neem aan dat 6061 over aluminium gaat? Wat na bewerking het stijfste frame wordt om zijn mechanische eigenschappen te omzeilen.

Titanium is een mooi materiaal wat na bewerking voor mij het beste frame oplevert. Maar ook hierin zijn zoveel verschillende merken actief met elk een andere bewerking/ stijfheid waarin je zelfs bij de duurdere merken kan aangeven hoe stijf je het geheel wil hebben.

Maar om op de topic starter terug te komen. Een titanium zadelpen zal je fiets ook meer comfort geven.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Had je een rit gemaakt met die MP-fiets uit Landgraaf (staat er nu niet meer op trouwens)? Dat was wel een heel vette met vrijwel alles van titanium.

Was een 56 cm geloof ik. Redelijk lang frame als ik de geometrie zo zie dus wel meer gericht op racen dan bijv. de Rowtag. De Warbird bijv. is dan iets korter en lager in dezelfde "maat".

Even over het materiaal: Zéker een stuk comfortabeler dan alu. Looks van titanium zijn fantastisch maar als je daar niet gevoelig voor bent - en je wilt er niet mee gaan bikepacken want dáár heeft titanium wel een groot voordeel - zou ik voor carbon gaan. Veel meer mogelijkheden qua modellen (je kijkt dan toch al in een prijsklasse waar nog wel fietsen van leverbaar zijn) en nog net wat lichter.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie