Afstellen voorderailleur Shimano GRX RX810

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Sinds korte tijd rijd ik naast mijn mtb een gravelbike. Super tof om nieuwe paden te ontdekken.
Ik heb bewust gekozen voor de 2x11 uitvoering zodat ik een groter bereik heb dan de 1x12. Toch erger ik me vooralsnog enorm.
Ik krijg de voorderailleur niet zo afgesteld dat ik alle versnellingen op mijn cassette zonder aan te lopen in de kooi van de voorderailleur kan rijden. Ik heb nagedacht over meer open buigen van de kooi, maar dit kan toch niet helemaal de bedoeling zijn….
Trimmen kan wel, maar ondanks dat lukt het nog niet. Iemand een gouden tip zonder direct ga naar de fietsenmaker te roepen 🤪

Het gaat om een Canyon Grizl CF SL7
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Uncle Knobby 2.0
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 oktober 2022, 14:35
Mijn mountainbike: Gazelle CM

...Er zal toch wel een stelmogelijkheid zitten onderweg (naar de derailleur). Misschien staat 'ie iets scheef? gewoon proberen tot het naar je zin is...
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Uncle Knobby 2.0 schreef: do 27 oktober 2022, 12:37 ...Er zal toch wel een stelmogelijkheid zitten onderweg (naar de derailleur). Misschien staat 'ie iets scheef? gewoon proberen tot het naar je zin is...
Ja heb m nu behoorlijk goed staan maar de buitenste twee bladen van de cassette kan ik niet gebruiken zonder dat die aanloopt. Ik wil eigenlijk van mijn 46t voorblad naar een 40t, zodat de stappen iets minder groot zijn en zal dus ook de buitenste twee moeten gaan gebruiken. Met de 46t niet echt aan de orde. Voordat ik die aan ga schaffen moet ik eerst weten of het überhaupt kan.
Volgens mij staat alles verder goed.

Vroeger op mijn hybride met drie bladen voor had ik de kooi uitgebogen en kon alles rijden op het middelste blad. Als ik teveel uitbuig loopt die tegen de crank aan dus ook dat kan niet
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

In principe wil je voorkomen dat je ketting te scheef staat. Dus ik zou hem zo afstellen dat hij op het grote blad aanloopt op de 2 grootste kransen achter. En op het kleine blad zou ik het ook niet erg vinden om als hij dan aanloopt op de 2 kleinste kransjes achter. Dat zijn situaties waar je nooit lang in wil trappen.

Is het een voorderailleur met een klem om de buis? Dan wil het soms helpen hem iets te draaien.
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

aart93 schreef: do 27 oktober 2022, 13:18 In principe wil je voorkomen dat je ketting te scheef staat. Dus ik zou hem zo afstellen dat hij op het grote blad aanloopt op de 2 grootste kransen achter. En op het kleine blad zou ik het ook niet erg vinden om als hij dan aanloopt op de 2 kleinste kransjes achter. Dat zijn situaties waar je nooit lang in wil trappen.

Is het een voorderailleur met een klem om de buis? Dan wil het soms helpen hem iets te draaien.
Geen klemband. Maar idd wel goede tip. Zal nog eens wat gaan proberen. Zeker met een 40t blad voorop zou dat de juiste instelling moeten zijn. Thx
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Een 40 als binnenblad? Zijn die te krijgen? Enige (originele Shimano) kettingblad voor GRX met 40 tanden is voor de 1x11 versie, is een narrow-wide versie en zal dus heel beroerd schakelen.

Kleinere stapjes tussen de verschillende versnellingen zou je mijns inziens moeten zoeken in een andere cassette.
Ik rij met een 11-36 cassette op gravel en dan moet ik 3 versnellingen terugschakelen als ik van binnen- naar buitenblad schakel (op gevoel, niet nagerekend). Denk trouwens dat je dan ook heel veel overlap krijgt qua versnellingen
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij wil TS een 40T als buitenblad en dan een 32/30?T als binnenblad?

Eigenlijk is dat bijna hetzelfde als een single setup 1x12. Mij ontgaat het nut van een 40T als buitenblad volkomen. Ik rijd met een 48/32 crankstel op mijn gravelbike en de 17 en 19 sprocket zijn de meest gebruikte kransje (net vervangen..). Dat is ook de meest ideale kettinglijn dus een 40T zou je veel lager op de cassette komen te rijden en dus sowieso een scheve ketting lijn hebben. Is niet aan te bevelen.

Als je tevens bedoelt dat je met groot voor (48?) En 11/13 achter (kleinste kransjes achter) last hebt van aanlopen zul je daar je voorderailleur op moeten afstellen. Op het kleine blad voor moet je dan weer de grootste kransjes achter (30/32/34?) kunnen schakelen zonder aanlopen.

Op de voorderailleur zitten stelschroeven die je kunt gebruiken om de derailleur fijn te stellen. Dit doe je nadat je de kabel vastgemaakt hebt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

hanjovdberg schreef: do 27 oktober 2022, 14:50 Volgens mij wil TS een 40T als buitenblad en dan een 32/30?T als binnenblad?

Eigenlijk is dat bijna hetzelfde als een single setup 1x12. Mij ontgaat het nut van een 40T als buitenblad volkomen. Ik rijd met een 48/32 crankstel op mijn gravelbike en de 17 en 19 sprocket zijn de meest gebruikte kransje (net vervangen..). Dat is ook de meest ideale kettinglijn dus een 40T zou je veel lager op de cassette komen te rijden en dus sowieso een scheve ketting lijn hebben. Is niet aan te bevelen.

Als je tevens bedoelt dat je met groot voor (48?) En 11/13 achter (kleinste kransjes achter) last hebt van aanlopen zul je daar je voorderailleur op moeten afstellen. Op het kleine blad voor moet je dan weer de grootste kransjes achter (30/32/34?) kunnen schakelen zonder aanlopen.

Op de voorderailleur zitten stelschroeven die je kunt gebruiken om de derailleur fijn te stellen. Dit doe je nadat je de kabel vastgemaakt hebt.
Dit dus. Een 40 is wat normaliter in een 1x setup gebruikt wordt. Je bereik wordt in een dubbel setup veel kleiner dan met een 1x setup met en wide range cassette.

Rij zelf een 2x11 op de Revolt en ben juist blij met die 46, en dan ben ik absoluut geen stoemper.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Paul Jenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 augustus 2021, 14:42

Uitbuigen kooi voorderailleur zou ik nooit doen. Hij loopt dan misschien niet meer aan, maar het schakelen zal ook niet meer goed gaan omdat hij de ketting niet meer goed raakt.


Paul..
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Het was idd als buitenblad bedoeld.
Die scheve kettinglijn zal ik even moeten checken. Denk wel dat de stappen minder groot zijn. Elk nadeel heb z’n voordeel zei ooit een wijs man 😬
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Har77 schreef: do 27 oktober 2022, 15:01 Rij zelf een 2x11 op de Revolt en ben juist blij met die 46, en dan ben ik absoluut geen stoemper.
Dit. Die 46 geeft een prima bereik (zelfs in Limburg) voor de 8-9 kleine kransjes achter. Pas bij echte hellingen gaat hij op de 30.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Uiteraard kan ik ook de overstap naar een enkel voorblad overwegen… 40t of wellicht zelfs een 38t icm de 11/34 cassette. Zou dat ook een optie kunnen zijn?
Ik woon in regio uhr dus geen heel serieuze klimmen, maar wil m ook wel op vakantie meenemen uiteraard, of zou ik op het vlakke dan bijna altijd op de 11 of 12 rijden??
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Bij mij loopt de GRX (2x11) voor ook wel eens aan, maar door neer te schakelen naar de tussenstap bij het grote blad voor (neem aan dat jij dit ook hebt?) loop hij meestal ook weer vrij op de binnenste bladen achter. Maar helemaal perfect is het bij mij ook niet..
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb voordat ik 2x11 ben gaan rijden met 1x11 Rival gereden, dat is standaard een 40t voor en een 11-40 cassette achter. Dat is dus als kleinste versnelling 40x40, en als grootste 40x11. Met 2x11 GRX is het kleinste 31x36 en grootste 46x11. Bereik is dus groter met de 2x11 setup. Was ik afgelopen zomer wel blij mee in Slovenië.

Wil ik meer bereik (meer is altijd beter :P ), ga ik wel eens over op kettingbladen van Rotor, die hebben een 48 en een 30 in het assortiment voor 2x 11 GRX
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

TJJ schreef: do 27 oktober 2022, 20:51 Bij mij loopt de GRX (2x11) voor ook wel eens aan, maar door neer te schakelen naar de tussenstap bij het grote blad voor (neem aan dat jij dit ook hebt?) loop hij meestal ook weer vrij op de binnenste bladen achter. Maar helemaal perfect is het bij mij ook niet..
Hoe irritant…
Ga nog eens heel goed bedenken wat ik hiermee wil.
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Plaats reactie