Met 1x gravel setup de bergen in?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi,

Mogelijk ga ik over een aantal weken naar het Eiffel gebied in Duitsland. Hierbij zullen er vooral asfaltwegen gereden worden en de daarbij horende bergen/klimmetjes. Ik wil daar mijn grizl voor inzetten welke is afgemonteerd met 1x blad voor, 40 tanden. Achter is hij afgemonteerd met 10-44T (1x12 Sram xplr). Red ik met deze verhouding een beetje de bergen? Ik weet dat er paginas zijn waar je dit soort dingen kan berekenen, maar daar word ik niet echte wijs uit.

Gr Torsten
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Het lijkt mij een heel erg zwaar verzet. Ik ga over twee weken mtb'en op en rond de Mont Ventoux en wissel dan mijn 34 voorblad om voor een 32 terwijl ik achter 10-50 heb. Heb je niet een lange klim in je buurt om het eens te testen?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb op de gravelracer 30 voor 34 achter en das best voor de meeste bergen. Ook op de stukken waar ik met m’n banshee al lang op 30/50 rijd :)

Maw 40/44 zal ook wel lukken…
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Freediamond87 schreef: wo 31 augustus 2022, 21:47 Het lijkt mij een heel erg zwaar verzet. Ik ga over twee weken mtb'en op en rond de Mont Ventoux en wissel dan mijn 34 voorblad om voor een 32 terwijl ik achter 10-50 heb. Heb je niet een lange klim in je buurt om het eens te testen?
Enkel het kopje van Bloemendaal
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Zou ik dan het voorblad moeten verkleinen? Daar ga je dan natuurlijk wel wat van merken wanneer je op hogere snelheden fietst.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Te) zwaar!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Probeer dat kopje van Bloemendaal maar eens een keer of 10 op te fietsen met je gravelbike om een idee te krijgen
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik ga twijfelen aan mijn bewering;

30/34 => ~185cm per omwenteling
40/44 => ~ 191cm per omwenteling

(Obv online calculator met race bandjes, zal beide iets meer zijn)

Met mijn 30/34 verzet vond ik soepel trappen lastig worden als de garmin > 14 a 15% aangaf, dit met 40mm banden, mijn conditie is best ok maar echt niet bijzonder.
Nu zijn de Eifel ook niet de meest extreme klimmen, dus waarom zou je een lichter verzet nodig hebben?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Okay…. Inzoomen: Ga je naar de Nord Eifel (begint al voorbij Aken), Midden, Süd Eifel (eindigt bij Luxemburg)?
Maakt qua hm’s wel uit!

Weet je al wat voor tochten je gaat rijden, hoeveel km en hm per keer?

Je kunt in ieder geval een wat kleiner voorblad monteren, als je soepeler naar boven wil, ipv te lang op de macht.
Naar beneden gaat vanzelf, en je houdt snelheid genoeg over op ‘t vlakkere.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Op een racefiets geldt 1:1 als een echt licht klimverzetje, en 40:44 is nog een stuk lichter, dus ik denk dat het wel goed zal komen. :-q
Everybody bought a new bike!
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Met jouw set up zou ik (vrijwel) nergens in de problemen komen op de verharde weg.
Hoe klim je nu? Heb je wel eens ergens het idee dat je tekort komt? Als dat niet het geval is zou ik lekker met je fiets de bergen in gaan. Veel plezier
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

asphaltdude schreef: do 1 september 2022, 08:38 Op een racefiets geldt 1:1 als een echt licht klimverzetje, en 40:44 is nog een stuk lichter, dus ik denk dat het wel goed zal komen. :-q
+1
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ga je bikepacken of zonder bagage fietsen? In het eerste geval zou een 38 voor nog wel fijn kunnen zijn, in het 2e geval moet je ook met de huidige setup wel boven komen. (Overigens snap ik die klimverzetten op racefietsen nooit zo, al dat gehark bergop voor de gemiddelde rijder :roll: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Ik haak mogelijk aan bij een groep die het gepland hebben, dus weet niet precies de ritten . Is in ieder geval omgeving Hellenthal. Kopje van Bloemendaal gaat mij prima af, maar dat is niet echt representatief. Worden ritjes vanuit een chalet, geen bikepackntrip.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Bij twijfel een kleiner blad bestellen en meenemen. Mocht je m niet nodig hebben kun je ook weer retourneren.
Plaats reactie