Past 40mm ook in een alu Canyon Endurace 7 model ‘22?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ontving een alu Canyon Endurace 7, model ‘22, maatje XS.
Voor gebruik Zuid L en met name slecht Belgisch asfalt. Mijn hart ligt bij MTB-en, maar af en toe verhard kleine stille paadjes rijden in Blg vind ik ook erg leuk.
Ik wil er ook mee gravelen in de omgeving, de wat saaie vaste MTB-routes en plateau’s lenen zich uitstekend om wat te gravelen, zo ook de paden rond Lanaken en Maasmechelen.
Dat was de lange introduktie.
Nu de korte vraag:

Wat is de maximale bandbreedte voor de alu Canyon Endurace, het nieuwe ‘22 model? Canyon zegt 35mm.
Probeerde iemand al 40mm? De velg kan het hebben. Maar vork en frame?
(28” Schwalbe G-One Bite en Superbite 40mm leken me wel wat, voor de nodige grip).
Maat XS, 1,67m, 67-70kg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Had je dan niet beter voor de grail of grizl kunnen gaan?

Kan je niet helpen met je vraag verder.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nope.
Ik wilde vooral een wat lichtere racefiets voor op slecht asfalt.
Gravelwielsetje is voor erbij, 35mm prima, 40 mm zou meegenomen zijn, geen must.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

Ik weet het voor 2022 niet, ik heb een 2019, daar gaf Canyon 33 op en die reed ik met 35. Dat scheelt natuurlijk niet zoveel. Kwestie van passen denk ik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb inmiddels de 'Gravel Race Disc wheelset' van Hunt aangeschaft, a 1459g, 22mm interne breedte (https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... c-wheelset), met een setje 38mm Specialized Pathfinder Pro's met skinwall. De band moest snel blijven op asfalt en wat extra bochtengrip bieden op Limburgse trails en veldwegen.
Tubeless gemaakt. Op de kaseien in de straat en op de Maasoever prima, morgen volgt een uitgebreidere rit.

Om een antwoord te geven op mijn eigen vraag: 38mm past makkelijk, en 40mm had ook nog net gepast in een Canyon alu Endurace 7 (waar Canyon adverteert met 'geschikt voor 35mm').

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Mooie fiets en de bandjes staan er ook super goed op.
Bevallen ze, nou je weer wat ritjes verder bent? Ben ook op zoek naar snel rollend op het asfalt en iets meer grip in de bochten op onverhard. Daarbij is een gekleurde zijkant ook één van mijn eisen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: di 31 mei 2022, 22:17

Afbeelding
Je mag wel uitkijken voor kersen bomen. Op de weg van St' Geertruid naar Mheer heb ik daar al eens een geblokkeerd wiel gehad. De pit zat mooi tussen mijn band en mijn zadelbuis.. :lol:

Maar een mooi geheel zo. :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De bandjes bevallen uitstekend:
Ik wilde offroad een snelle band hebben, die lekbestendig is ivm (vuur)steen, en die op het asfalt ook snel rolt.

Verhard: opvallend vlot rollend!
Puur verhard rondje Eijsden, Neufchateau, Val Dieu, Teuven, Voerstreek gisteren, 70km 1150hm, ging best vlot!
Maar: ik ga voor het verharde wel de wielset gebruiken met 30-32mm wegbanden. Mn met staand klimmen vond ik de 38mm Pathfinder Pro iets te stroperig, te weinig direct, aanvoelen. Idem in de snelle bochten, als de nopjes mee beginnen te doen. Gisteren reed ik ook alleen. Met wegbanden kan ik de rest wat beter bijbenen als ik met meerderen verhard rijdt :wink: .
Ik gebruik zolang de stock wielset a 1950-2000gr voor de weg, in aug. komt er een lichtere bredere alu All Road set van HUNT, ideaal voor 28-32mm banden.

Pathfinder offroad, op gravel, steen, bospaden, Maasoevers:
Ritje over de Old School MTB-routes plateau Margraten, Maastricht, St Geertruid, met af en toe behoorlijk wat stukken met flinke losse gravel en losse steen, een enkele singletrail, gaan er zeer goed en snel mee! Volop vertrouwen.
Idem een rit naar Maasmechelen, heen over de Maasoevers en over de MTB-route Maasmechelen/Lanaken richting De Salamander. En zsm verhard terug over asfalt. Ging prima! Daar amper gravel en losse steen, wel zandpaden, gras.

Daar leent de Pathfinder zich het beste voor: heel snel gravel/off-road werk, met af en toe snelle asfaltoverbruggingen.
Ik ben gewend in Zuid L eo te rijden, dus ik vind de 38mm Pathfinders comfortabel genoeg en genoeg grip hebben in de bochten. Als mooi weer gravelaar is dat genoeg voor mij. Op en af is 'ie ook snel, zolang het droog is. In de modder pak ik wel een MTB met noppenbanden, of ik ga op de weg rijden.

Ik overwoog ook nog de Schwalbe One R (of de nieuwe RS): niet verkrijgbaar. En: Pathfinders hoor je niet op asfalt, is daar net een wegband. Die Schwalbes zouden zoemen. Ik hou wel van een rustig stil wegritje :winkie: .

Ik reed deze alu Canyon Endurace 7 gisteren ook voor 't eerst met de 34/50 bladen, ipv de 36/52 stock bladen, icm de 11-34 cassette: zo zit het bereik van deze Shimano 105 groep nu precies tussen het bereik van de gravel-GRX groep op bv de Canyon Grail en een gewone Canyon Endurace in. Perfect voor de vele steile asfaltklimmen hier in de regio. Kan nu blijven spinnen, ipv een beetje in het rood te moeten stoempen... daar krijg je uiteindelijk maar kramp van.

Ook het nieuwe Ergon zadel bevalt goed (zit ook op mijn MTB). Dat 'kleeft' niet zo, nu ben ik beweeglijker op trails en berg op/af. Het stock zadel zat wel heel lekker, maar 'plakte' teveel. Ik ben nogal mobiel op m'n zadel, zo bleek, ik schuif graag heen en weer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kipman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 oktober 2016, 19:59

Hoeveel speling heb je nog rond de voorvork en rond het frame?

Ik zit zelf namelijk te twijfelen over een grizl of endurace. Ik zal 80% asfalt en 20% onverhard. Misschien een keer een trip als de green divide ofzo.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met de stock Fulcrum Racing 900 DB wielset van de alu Endurace 7, 19mm interne velgbreedte (tot 40mm banden), met 38mm Pathfinders: 4-5mm over.
Krapste punt, achterbrug bij bottom bracket. 40mm zou ik er ook nog mee rijden. Weeg 70kg, m’n wielen flexen dus niet.
(Op mijn Hunt Gravel Race wielset, 22mm interne breedte, vielen de banden qua breedte ongeveer gelijk. Maar die lichte set gebruik ik nu als raceset met 30-32mm racebanden).

Gravelen doe ik ‘erbij’. Maar ging uitstekend op de Zuid-L makkelijke old school 1.0 plateau MTB-routes en op de MTB-routes in de bossen rond Lanaken Maasmechelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kipman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 oktober 2016, 19:59

Over dat flexen van de banden had ik nog niet eens na gedacht.
Maar goed om te horen dat er ook net wat meer ruimte is. Dat maakt de Endurace net wat geschikter voor me dan een grizl denk ik.
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Ik heb een Endurace AL7 uit '22 en die pakt met gemak 35mm G-One's. Breder had zeker gekund. Ik vind het op 35mm al behoorlijk comfortabel. Ik ben benieuwd hoever je kunt komen met een 650b wielset!
Fuzzy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 21:15
Mijn mountainbike: YT Izzo Pro (2021), Bulls Copperhead 3 (2015)

aurelius schreef: za 25 juni 2022, 14:01 Met de stock Fulcrum Racing 900 DB wielset van de alu Endurace 7, 19mm interne velgbreedte (tot 40mm banden), met 38mm Pathfinders: 4-5mm over.
Krapste punt, achterbrug bij bottom bracket. 40mm zou ik er ook nog mee rijden. Weeg 70kg, m’n wielen flexen dus niet.
(Op mijn Hunt Gravel Race wielset, 22mm interne breedte, vielen de banden qua breedte ongeveer gelijk. Maar die lichte set gebruik ik nu als raceset met 30-32mm racebanden).

Gravelen doe ik ‘erbij’. Maar ging uitstekend op de Zuid-L makkelijke old school 1.0 plateau MTB-routes en op de MTB-routes in de bossen rond Lanaken Maasmechelen.
Bevallen de bredere banden nog steeds goed @aurelius? Heb je ook nog met nog bredere of andere banden geprobeerd? En merk je veel verschil tussen de stock wielset en je nieuwe Hunt gravel set?

Ik heb besloten om ook een Endurace 7 in aluminium te kopen. Deze komt als het goed is ergens in de komende 2 weken. De fiets is ter vervanging van mijn oudere Bulls Harrier racefiets. Ik ben benieuwd of ik er ook goed eenvoudige gravel mee kan pakken als ik er iets bredere banden onder zet. Zodra het wat grover wordt zal ik mijn MTB gaan gebruiken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Fuzzy schreef: ma 19 juni 2023, 08:24
aurelius schreef: za 25 juni 2022, 14:01 Met de stock Fulcrum Racing 900 DB wielset van de alu Endurace 7, 19mm interne velgbreedte (tot 40mm banden), met 38mm Pathfinders: 4-5mm over.
Krapste punt, achterbrug bij bottom bracket. 40mm zou ik er ook nog mee rijden. Weeg 70kg, m’n wielen flexen dus niet.
(Op mijn Hunt Gravel Race wielset, 22mm interne breedte, vielen de banden qua breedte ongeveer gelijk. Maar die lichte set gebruik ik nu als raceset met 30-32mm racebanden).

Gravelen doe ik ‘erbij’. Maar ging uitstekend op de Zuid-L makkelijke old school 1.0 plateau MTB-routes en op de MTB-routes in de bossen rond Lanaken Maasmechelen.
Bevallen de bredere banden nog steeds goed @aurelius? Heb je ook nog met nog bredere of andere banden geprobeerd? En merk je veel verschil tussen de stock wielset en je nieuwe Hunt gravel set?

Ik heb besloten om ook een Endurace 7 in aluminium te kopen. Deze komt als het goed is ergens in de komende 2 weken. De fiets is ter vervanging van mijn oudere Bulls Harrier racefiets. Ik ben benieuwd of ik er ook goed eenvoudige gravel mee kan pakken als ik er iets bredere banden onder zet. Zodra het wat grover wordt zal ik mijn MTB gaan gebruiken.
Ik rijd nu de Hunt gravel-race wielset met tubeless 38mm Pathfinder pro's. Oa mee naar Parijs gereden in 3 dagen met wat maatjes, alles onder de ielen gekregen. Van asfalt t/m MTB trails en alles ertussenin. Bevalt uitstekend. Snel, genoeg grip, lekbestendig. Heb er zelfs de Observant, de MTB route op de St Pietersberg mee gedaan, dat ging zelfs (droog). Nog niet de behoefte gehad om iets breders te proberen (max 40mm).

Op de weg rijd ik de stock alu wielset met de 30-32mm banden, waar ik ook gerust offroad mee meepik. Gaat prima, zodra er maar niet teveel stenen liggen waarop je sneller stootlek rijdt op hogere snelheden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie