Laptop mee voor woon-werkverkeer

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik heb veel woon-werk gefietst. 2x 24 km per dag, 60% van de werkdagen voor een kalenderjaar lang (alles bijgehouden)

Uiteindelijk kom je uit op iets wat voor mij het meest prettig was:
- casual kleding, extra fietskleding, e.d. ergens op het werk en de keer dat je met de auto bent wisselen
- een dedicated woon-werk fiets
- een vaste en lichtgewicht bagagedrager achter met een tas zoals Heckler40
- dynamoverlichting voor en achter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een dedicated woonwerkfiets voor 60% van je werkdagen kan ik wel begrijpen, maar als je maar eens per week fietst als het lekker weer is ligt dat wellicht anders.

Ik zou er gewoon een leuk beetje slank dragertje op schroeven met die vier inbusjes. Tubus is altijd goed, maar er is enorm veel keus in prima rekjes. Voor wat woon-werk bagage voldoet het al snel, ga je een wereldreis doen zoek je wat kritischer.
Op de tas(sen) zou ik niet bezuinigen, je merkt echt wel of je een Ortlieb, Vaude o.i.d. hebt of een cheap-ass kloon van de Lidl.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik gebruik een Tubus rekje. Met de klem i.c.m. snelbinders ben je veel flexiebeler dan met rugzakken of bikepacking tassen. Ik heb geen auto nodig om een 27” monitor te verplaatsen ;)

Het rekje zit met 4 schroefjes vast, kun je dus makkelijk verwijderen maar aangezien het geen drol weegt en je er mooi een achterlicht aan kunt bevestigen kan ‘ie mooi blijven zitten.

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Ik had hetzelfde probleem, uiteindelijk voor tailfin gekozen. Mba 13” past perfect, voor groter best de variant met zijtassen nemen.

Het is duurder dan een Tubus rekje maar ik gebruik het ook om met een hardtail zonder mounts ervoor te bikepacken. Zit ook beter dan een zadeltas op mijn andere graveler. De kona is bedoeld als commuter/racefiets/wintertrainer. Dat het rekje er snel af kan vind ik dan ook best een voordeel.

Afbeelding
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zelf vind ik een laptop buiten je zicht in een pakaftas aan een bagagerekje risicovol.
Een greep van een bijrijder op een opgevoerd scootertje en je bent je tas met laptop kwijt. Onder snelbinders moet je niet iets doen dat je niet kwijt wil raken. De kans is aanzienlijk dat het een paar verkeersdrempels niet overleeft. Bij een goede stuurtas heb je dat probleem niet. De tas is in zicht. Voordeel is ook dat je niet teveel zooi in die tas kan laten zitten. Er bestaan gewoon woon-werk tassen voor aan het stuur.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Willem Altes schreef: ma 8 augustus 2022, 22:51 Zelf vind ik een laptop buiten je zicht in een pakaftas aan een bagagerekje risicovol.
Een greep van een bijrijder op een opgevoerd scootertje en je bent je tas met laptop kwijt. Onder snelbinders moet je niet iets doen dat je niet kwijt wil raken. De kans is aanzienlijk dat het een paar verkeersdrempels niet overleeft. Bij een goede stuurtas heb je dat probleem niet. De tas is in zicht. Voordeel is ook dat je niet teveel zooi in die tas kan laten zitten. Er bestaan gewoon woon-werk tassen voor aan het stuur.
De meeste tassen pak je er toch niet zo makkelijk af? Bij die Decathlon rugzak aan de drager die mijn dochter heeft moet je een pieletje opzij draaien dat er voor moet zorgen dat de tas er niet afvliegt bij een flinke hobbel. Dat lukt je echt niet in één doorgaande beweging vanaf een scooter. Ik zou me er zelf geen zorgen over maken.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Wordt die rugzak aan de drager niet heel smerig op het rugpand?
Decathlon heeft inderdaad zo'n clipje op de fietstassen. Mind you, de 500-serie wordt verkocht als waterdicht maar is het niet, via de popnagels aan de wielkant komt water binnen. De 900-serie doet het goed.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Ik rij dagelijks een Salsa Fargo die ik dan ook overal voor gebruik het hele jaar door.

Afgelopen jaren alle soorten tasje wel gehad. Stuurtas, compressiezak aan het zadel, bagagedrager met tas eraan maar uiteindelijk toch weer bij de rugzak. Een Ortlieb. Hier heb ik eten, wat kleding (schoenen blijven mooi op het werk) en een laptop. Ik heb de mazzel dat de laptop niet altijd mee hoeft dus die verdwijnt dan op het werk in een kluisje.

De Ortlieb bevalt zeer goed. Goed instelbaar en 100% waterdicht.
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

rij ook regelmatig heen en weer 45 km enkele reis. Heb een tubus drager achterop zitten, vaude tassen achterop, zitten goed toch bevalt het me niet heel goed. Heb het liefst voor dat dikke uur een rugtas, het gevoel van dynamischer op de fiets zitten. Maar het blijft persoonlijke voorkeur.
anders ga ik wel op de fiets
Plaats reactie