Hoe frame beschermen tegen schuren bikepack tassen

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ik ga binnenkort voor het eerst een langere backpack tocht maken en nu vroeg ik me af hoe de ervaren bikepackers hun frame beschermen tegen het schuren van de tassen.

Ik heb gezocht en het meest voordehand liggende is uiteraard een vorm van plakband. Maar welke dan? Ik heb al eens tape gebruikt welke na verwijderen de lak van mn frame trok. Die hoef ik niet meer :D

Liefst met links naar sites waar het te koop is.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ordinaire isolatietape is meestal heel goed te verwijderen en kost geen drol. Eventueel een paar lagen over elkaar plakken voor extra zekerheid.
Ziet er niet heel mooi uit, maar op zo'n tripje hoef je ook geen schoonheidswedstrijd te winnen. Het is ook vrij elastische tape die zich goed om ronde vormen laat plakken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik gebruik inderdaad vrij eenvoudige tape. Isolatie tape of iets dat daar op lijkt of transparante verpakkkingstape. Dat laatste kun je makkelijk om je frame draaien. Paar laagjes desnoods, ik verwijder het wel weer binnen een jaar en haal de resten weg. Kijk ook even kritisch naar kabels. Die worden soms weggeduwd door tassen en kunnen flinke schade aanrichten.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

https://www.bouwtotaal.nl/2017/09/multi ... ijmresten/

Dit gebruik ik altijd als bescherming op mijn fiets als dat nodig is. Laat geen lijmresten achter en niet schadelijk voor je lak.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Naast alle bovengenoemde tips, kijk ook uit voor het doorslijten van tape. Op het asfalt valt dat vaak wel mee, maar offroad wil op sommige punten het schuren wel eens dusdanig snel gaan dat je zo door de beschermende tape heen slijt. En als je zand en/of modder toevoegt is dat prima schuurmiddel...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Föhn gebruiken als je het tape weer verwijdert :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Mooie suggesties. Dank alvast.

Ik heb zojuist ook gelezen dat het ook helpt om bij bv de 3m transparante tape de plakkracht te verminderen door hem een aantal keer op je kleding te plakken. Deze tape had de laatste keer dus wat blanke lak van mijn zadelpen getrokken.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon een dikke laag electratape. Laat geen rommel achter en kan het met een rondje of 20 hebben.
Waar woke is, is vuur
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb een Custom made setje bij deze jongens gekocht: je geeft merk, type en maat op.

https://www.ridewrap.ca/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's ook een keus, 70~80 euro voor wat plakband betalen....

Ik zou voor een paar euro een brede rol isolatietape kopen, een paar lagen over elkaar eromheen draaien (wat Forteen zegt, één laag is zo door) en het er na je trip weer af halen. Dat lukt ook na een jaar nog prima, en zonder dat er lak mee komt of plakresten blijven zitten (in elk geval bij de tape die ik had).

Op plekken waar het erg kritisch komt zou je zelfs kunnen overwegen om een stuk van een ander (steviger) materiaal tussen de lagen isolatietape te stoppen, want afhankelijk van wat er tegenaan schuurt kan het hard gaan. Ik heb ooit een groef in een frame gehad door een derailleurkabel die gewoon het alu aan het wegvreten was... :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Idske schreef: do 5 mei 2022, 15:03 Ik ga binnenkort voor het eerst een langere backpack tocht maken en nu vroeg ik me af hoe de ervaren bikepackers hun frame beschermen tegen het schuren van de tassen.
Niet. Als je je volbloed renpaard verandert in een werkpaard is lakslijtage minder relevant ;)

Maar anders werkt electratape idd prima. Ook altijd wat meenemen voor onderweg want je kan er vrijwel alles mee vastmaken mocht er wat breken.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Marcel964 schreef: do 5 mei 2022, 16:45 Heb een Custom made setje bij deze jongens gekocht: je geeft merk, type en maat op.

https://www.ridewrap.ca/
Mooi om je bike clean te houden, maar met bikepacktassen zou ik daar alsnog de genoemde oplossingen overheen doen.. die dingen zijn funest
Waar woke is, is vuur
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Fastcruiser schreef: do 5 mei 2022, 18:10
Idske schreef: do 5 mei 2022, 15:03 Ik ga binnenkort voor het eerst een langere backpack tocht maken en nu vroeg ik me af hoe de ervaren bikepackers hun frame beschermen tegen het schuren van de tassen.
Niet. Als je je volbloed renpaard verandert in een werkpaard is lakslijtage minder relevant ;)

Maar anders werkt electratape idd prima. Ook altijd wat meenemen voor onderweg want je kan er vrijwel alles mee vastmaken mocht er wat breken.
Ligt er ook een beetje aan waar je frame van gemaakt is. Carbon zou ik sowieso beschermen tegen schurend klittenband!
Waar woke is, is vuur
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Hier goede ervaring met zefal skin armour, is ook redelijk betaalbaar.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Makkelijk schreef: do 5 mei 2022, 19:11 Ligt er ook een beetje aan waar je frame van gemaakt is. Carbon zou ik sowieso beschermen tegen schurend klittenband!
Ik zou sowieso voor een bikepacking-fiets niet snel voor carbon kiezen (op de vork na dan).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Plaats reactie