Ervaringen Canyon Grizl CF SL

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Hoi,

In mijn zoektocht naar een gravel bike is mijn oog nu gevallen op de Canyon Grizl CF SL 6 of 7.
Hoe is de maatvoering van de Grizl ?
Ik ben 1m90 (92cm bb). Canyon raadt XL aan maar zit blijkbaar op limiet tussen L en XL.
Ervaringen met deze fiets ?
Tnx !
Siert
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 11:13

Heb zelf de Grizl CF SL 8 Suspension 2XL en mijn vrouw de XL versie ervan.
Wij beide zaten ook tussen twee maten in en hebben een grotere maat gekozen.

Prachtige fietsen, de maatvoering vind ik wel lastig.

Met vervanging van de stuurpen (lange rug) had ik achteraf wel uit de voeten gekund met een XL.

Mocht je in de buurt wonen of binnenkort in de buurt zijn (Eelde) dan mag je de XL wel eens bij ons proberen.
Stuur maar een PB voor het adres.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Siert schreef: vr 18 maart 2022, 20:02 Heb zelf de Grizl CF SL 8 Suspension 2XL en mijn vrouw de XL versie ervan.
Wij beide zaten ook tussen twee maten in en hebben een grotere maat gekozen.

Prachtige fietsen, de maatvoering vind ik wel lastig.

Met vervanging van de stuurpen (lange rug) had ik achteraf wel uit de voeten gekund met een XL.

Mocht je in de buurt wonen of binnenkort in de buurt zijn (Eelde) dan mag je de XL wel eens bij ons proberen.
Stuur maar een PB voor het adres.
Tnx voor het aanbod maar woon in midden België, niet echt in de buurt dus ;)
Hoe groot zijn jullie ?
Siert
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 11:13

Ik ben 1.95m en mijn vrouw 1.77. Hebben vrijwel zelfde beenlengte :D
De Lars Cuevas
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 7 juni 2005, 12:27

dmute schreef: vr 18 maart 2022, 17:28Hoi,

In mijn zoektocht naar een gravel bike is mijn oog nu gevallen op de Canyon Grizl CF SL 6 of 7.
Hoe is de maatvoering van de Grizl ? Ik ben 1m90 (92cm bb). Canyon raadt XL aan maar zit blijkbaar op limiet tussen L en XL.
Ervaringen met deze fiets ?
Ik heb met mijn 1m90 en 94cm binnenbeenlengte 2 cm zadelpen over. De zit is lang, ik heb de zadelpenkop naar voren geflipt en wellicht koop ik nog eens een 10 mm kortere stuurpen. Een maatje kleiner was zowel qua zithoogte als stuurhoogte te laag geweest

De VCLS zadelpen op mijn fiets, bestaande uit twee bladveren, doet veel voor het comfort aan de achterkant. Als je voor een SL 6 of 7 zou gaan, is dat wellicht een goede upgrade. Het stuur op de Grizls is meer een weg- dan een gravelstuur. Qua houding en gevoel val tdaar nog veel te veranderen. https://www.velozine.nl/specials/specia ... ravelbike/
Mijn fiets heeft geen voorvering, maar de 45 mm banden (70 kg , op 2 / 1.9 bar) helpen behoorlijk. Uiteraard is het geen mountainbike! Mijn fiets heeft hoge carbonwielen, bij zelf opbouwen had ik wellicht iets lagers en lichters genomen, maar ik heb er niks over te klagen. :-).
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Ik heb recent een GRIZL CF8 gekocht (te gebruiken naast mijn MTB) . Ik zat met 184 bbl 89-90 net tussen een M en L in. Ik ben voor de M gegaan, mijn (verende) zadelpen zit nu eigelijk precies tussen min en max in, dus dat lijkt prima. Ik overweeg nog een iets (10mm) kortere stuurpen (zit 80 in). Daarom denk ik dat de maatje groter ook wellicht iets te groot voor mij was geweest (maar uiteindelijk ook wel passed te maken). Ik heb er nog maar een paar ritten opzitten met de fiets maar vind het een heerlijke fiets, erg fijn voor langere afstanden. Inderdaad is het stuur meer 'race' met weinig flare al vind ik dat voorlopig prima, het fizik zadel bevalt me niet, maar dat is erg persoonlijk denk ik..
Middenbrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 oktober 2023, 20:48

Ik heb een uitdaging met de maatselectie van de Grizl CF SL 7.

Volgens de Canyon website kom ik met een lengte van 170 en een binnenbeen lengte van 79 uit op een XS.

De XS uitvoering heeft 650B wielen en vanaf de S heeft de Grizl 700C wielen.

Vanmorgen tijdens de OFM Gravel tourtocht in Reusel de kans gekregen om met beide maatvoeringen door het centrum van Reusel te fietsen :wink:

Beide maten voelen prima aan, maar de XS wat nerveuzer en tegelijkertijd sportiever dan de S. De S zit ik relaxedter op en voelt vanaf het begin comfortabeler en zekerder. Ik moet erbij vermelden dat ik tot heden enkel cross country MTB ervaring heb. Hierdoor voelt de dropbar misschien al snel nerveus voor mij.

Afgelopen voorjaar en zomer heb ik enkel racer ervaring opgedaan met drie wegritjes à 80 km op een oude racer van mijn vader als referentie. Dat voelde toen ook wat nerveus en onwennig.

Ik heb het vermoeden dat mijn huidge MTB ook groter is, dan op papier zou worden geadviseerd obv mijn lengtes (Bulls Coperhead 3 - 27,5 - 2014 - M)

De wegritjes van afgelopen zomer waren de aanleiding om op zoek te gaan maar een Gravelbike. De Grizl lijkt mij naast mijn budget en de specificaties de beste keuze van twee of zelfs drie werelden (weg - gravel - singletrack)

Ik ben van plan om Gravel, offroad af te wisselen met de weg. Zo nu en dan zal ik een tochtje met wielrenners (28 tot 30 km/u) meerijden. Hiervoor overweeg ik op termijn een tweede wielset aan te schaffen. Wanneer ik offroad rijd ben ik van plan om ook singletracks mee te pakken à Vrachelse Heiden, Drunense Duinen of Stadsbos 013. Wie weet ga ik ook eens bikepacking ervaring opdoen.

Ik weeg tussen 70 - 73 kg en mijn benen zijn gemiddeld korter dan mijn bovenlichaam.

Onderstaande gegevens heb ik na de metingen bij Canyon service centrum te Eindhoven ontvangen.

Grizl CF SL 7

Maat: undefined

Jouw PPS gegevens

169,7cm
79,5cm

Wanneer ik de zelfde gegevens op de Canyon website invoer krijg ik onderstaande uitslag.

De beste maat voor jou: XS
Op basis van je lichaamsafmetingen raden we je deze framemaat aan.
Jouw afmetingen: 169,7cm / 79,5cm
Wij adviseren ook een zadelhoogte van 694 - 704 mm, gebaseerd op je binnenbeenlengte.


Geometrie XS

Zadelhoogte in mm (A)
653 - 753

Stack in mm (I)
537
Reach in mm (J)
382


Geometrie S

Zadelhoogte in mm (A)
683 - 783

Stack in mm (I)
556
Reach in mm (J)
397


Volgens de medewerker van Canyon kunnen beide fietsen op mij worden afgestemd.

Zijn er mensen die de zelfde keuzestress hebben? XS of S?

Het is bij deze overweging niet enkel het frame wat bij de selectie van de maat meespeelt maar ook de wielmaten die bij beide frame maatvoeringen van elkaar verschillen.

Is er per toeval iemand met vergelijkbare lichaamslengte die al ervaring hebben met een S of XS? Onder het mom van, referentie is de beste reclame.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn maten zijn bijna gelijk aan de jouwe (1.70m/79cm) en ik zou zelf voor de S kiezen.
De XS kan wel, maar dan zit je erg diep wat mijn voorkeur niet heeft (zeker niet voor terreingebruik). Ik vind zelfs de S nog best diep zitten, blijkbaar is de Grizzl zo gebouwd, met een vrij sportieve zit.

Als je van compact en relatief diep zitten houdt kun je de XS overwegen, wil je iets meer ruimte, stabiliteit en comfort zou ik de S nemen. Dat die 700c wielen heeft / aan kan vind ik ook een voordeel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

dmute schreef: vr 18 maart 2022, 20:07
Siert schreef: vr 18 maart 2022, 20:02 Heb zelf de Grizl CF SL 8 Suspension 2XL en mijn vrouw de XL versie ervan.
Wij beide zaten ook tussen twee maten in en hebben een grotere maat gekozen.

Prachtige fietsen, de maatvoering vind ik wel lastig.

Met vervanging van de stuurpen (lange rug) had ik achteraf wel uit de voeten gekund met een XL.

Mocht je in de buurt wonen of binnenkort in de buurt zijn (Eelde) dan mag je de XL wel eens bij ons proberen.
Stuur maar een PB voor het adres.
Tnx voor het aanbod maar woon in midden België, niet echt in de buurt dus ;)
Hoe groot zijn jullie ?
Hoe ver zit je van Valkenburg (Limburg, Nederland)? Daar zit het Shimano Experience Center waar je oom Canyons kan testen, wie weet hebben ze wat in die maten staan.
marsman1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 20:33

Ik ben 1.79 en een BB van 81 en zit daarmee altijd tussen S & M / 54 & 56 in bij diverse merken. Ik heb een S gekozen voor de Grizl en die lijkt zo uit de doos bijna perfect. Misschien een 1 cm langere stuurpen maar zal eerst eens wat ritjes maken. Ik heb de Grizl Ekar.

Ik heb pas een paar ritjes gedaan, maar de Grizl voelt vrij sportief aan en ook wat langer dan ik had gedacht. Ik heb ook een Ultimate in Maat S maar heb daar een 1 cm langere cockpit gemonteerd.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Het is toch echt wel een voordeel om 700c wielen te hebben, veel meer bandenkeuze, je kunt ook makkelijker een race wielset monteren als je wat meer op de weg gaat rijden. Dus als je echt tussen die 2 in zit, zou ik voor de S kiezen.

Ik heb zelf een Grail gehad in 2XS (ben 1m66), had toen eigenlijk al spijt om niet voor een XS te gaan. Ik had toentertijd dus 650 wielen en dan ben je echt wel beperkt (vinden van banden en binnenbanden).
Middenbrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 oktober 2023, 20:48

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels ben ik naast Canyon Grizl ook andere types en merken aan het onderzoeken.

De Grail 2024 is overigens ook een mooie optie met standaard 700C bij XS frame. Goede zet van Canyon.

Nuroad in maat S, Ridley Fast in S heb ik beide getest. Hiervan was de laatste te groot. Ridley blijkt groot uit te vallen. Cube was ik niet van onder de indruk.

Daarna heb ik op een Cannondale Topstone 3 carbon in maat S gezeten. Deze maat voelede direct confortabel. Bij Cannondale communiceert men dat maat S geschikt is voor lichaamslengte tussen 1,60 en 1,76. Ideaal voor mijn lichaamslengte van 1,70.

De wielen zijn standaard 700c 45 mm met de optie om deze uit te wisselen met 48 mm in 650B.

In de winkel gaf men terecht aan, dat in de praktijk de wielsets eens per twee seizoenen worden uitgewisseld. Een winter en zomerbanden wissel. Als deze uitwisseling al gebeurd. Met de standaard banden 700C 45 verwacht ik prima mee te kunnen bij 70 tpt 80 km lange wegritjes met c.a. 30 km/u gemiddeld. Voor slecht weer en extremere offroad ritjes en technische singletracks heb ik nog een Mountainbike.

Stapje voor stapje kom ik vast tot een juiste fiets...

Er zijn nogsteeds tips of suggesties welkom 😃
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Wat beviel niet aan de nuroad?
Middenbrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 oktober 2023, 20:48

Heb er niet op gereden, maar enkel op gezeten. Dus ik kan het niet op basis van een rit onderbouwen. Vooral gevoelsmatig. De wielbasis lijkt ver uit elkaar en langere reach voor deze maat denk ik.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

marsman1980 schreef: wo 25 oktober 2023, 09:25 Ik ben 1.79 en een BB van 81 en zit daarmee altijd tussen S & M / 54 & 56 in bij diverse merken. Ik heb een S gekozen voor de Grizl en die lijkt zo uit de doos bijna perfect. Misschien een 1 cm langere stuurpen maar zal eerst eens wat ritjes maken. Ik heb de Grizl Ekar.

Ik heb pas een paar ritjes gedaan, maar de Grizl voelt vrij sportief aan en ook wat langer dan ik had gedacht. Ik heb ook een Ultimate in Maat S maar heb daar een 1 cm langere cockpit gemonteerd.
Grappig, ik 179 en zit als gegoten op een M.
Dan is de fiets juist niet supersportief, eerder een heerlijke GT.
Ben er erg blij mee!
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie