Zadelpen Canyon Grizl

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
TijnV
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 maart 2022, 10:46

Hi all, ik ben sinds kort in het bezit van een Canyon Grizl. Alles gemonteerd zoals voorgeschreven.
Zadelpen met montagepasta behandeld en borgschroef tot 5nM aangedraaid.
De zadelpen zakt echter weg tijdens het fietsen. Vrij vervelend. Ik heb Canyon al om advies gevraagd voordat ik de borgschroef strakker (boven 5nm aandraai. Ik weeg 92 kg, geen idee of dat het strakker aandraaien beïnvloed, maar heeft iemand hier ervaring mee en advies?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met montagepasta bedoel je "gewone" montagepasta (ook wel anti-seize genoemd) of carbon montagepasta?
De eerste is namelijk niet geschikt in dit geval, omdat de wrijving tussen pen en frame daarmee verlaagd wordt.

Carbon pasta is juist wel goed omdat die de wrijving verhoogt.
Het is een beetje verwarrend dat de term montagepasta vaak voor beide varianten wordt gebruikt.

En ik weet niet of je die VCLS zadelpen hebt? Die schijnen wat gevoeliger voor zakken te zijn dan normale pennen.

Als vastzetten met carbon pasta en op het aangegeven moment niet helpt zou ik het zeker bij Canyon neerleggen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TijnV
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 maart 2022, 10:46

kermit schreef: di 8 maart 2022, 11:27 Met montagepasta bedoel je "gewone" montagepasta (ook wel anti-seize genoemd) of carbon montagepasta?
De eerste is namelijk niet geschikt in dit geval, omdat de wrijving tussen pen en frame daarmee verlaagd wordt.

Carbon pasta is juist wel goed omdat die de wrijving verhoogt.
Het is een beetje verwarrend dat de term montagepasta vaak voor beide varianten wordt gebruikt.

En ik weet niet of je die VCLS zadelpen hebt? Die schijnen wat gevoeliger voor zakken te zijn dan normale pennen.

Als vastzetten met carbon pasta en op het aangegeven moment niet helpt zou ik het zeker bij Canyon neerleggen.

Thanks Kermit.
Ik heb gewone montagepasta van Cyclon gebruikt. In de "Ikea" handleiding van Canyon stond namelijk specifiek montage pasta, en geen Carbon montagepasta, die verderop in de handleiding bij een andere "versie van de fiets" , wel stond.

Ze hebben overigens gereageerd en adviseren om het aandraaimoment van de zadelpenklembout iets hoger te zetten en het aandraaimoment verhoogt met stapjes van 0,5Nm en telkens even een rondje maakt om te testen of deze vastzit, dan schijnt het geen kwaad om deze wat vaster te draaien. 5Nm is enkel een advies.

Ik ga dat doen in combi met Carbon montagepasta.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt me een goed idee. Wel even schoonmaken voor je de carbonpasta gebruikt natuurlijk.

Daar zitten een soort microscopische bolletjes in die geplet worden bij montage, waardoor de wrijving tussen pen en frame verhoogd wordt en de boel minder makkelijk gaat bewegen ten opzichte van elkaar. Kan dus ook prima bij ander materiaal dan carbon gebruikt worden, ik monteer bijvoorbeeld mijn sturen ook altijd met carbonpasta.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Hier ook een Grizl ( CF 8 ) met 'verende' zadelpen. Merkte bij de start van de 3e rit ook ineens wat gekraak, bij inspectie blijkt to de pen toch ietwat los gekomen te zijn. (Uit de doos met bijgeleverde montage pasta gemonteerd en met ca 5nm vastgezet).
Ik kon ter plekke met de boel toch weer wat vaster draaien (tot 5nm) en heb het daarna nog op gevoel iets vaster gezet. (had alleen het meegeleverde 5nm inbus sleuteltje mee). Hele rit ging verder prima, geen kraakje gehoord, dus lijkt goed nu.
Denk dat die plastic/kunstof insert wellicht ook nog iets inslijt oid.?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

rijdt sinds een jaar of 5 met zo'n split-zadelpen in mijn endurace. Carbon pasta en aandraaien tot en met (!) 5nm en dan net iets vaster en het ding geeft ging krimp en kraakt niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet iedere zitbuis is exact tot dezelfde diameter geruimd, en niet elke identieke zadelpen heeft exact dezelfde diameter. Als de tolerantie voor de zitbuis aan de ruime kant is, en de tolerantie van de zadelpen juist krap zit de boel echt minder strak dan andersom.

Mijn ervaring met (metalen) frames is dat de zitbuis vaker aan de ruime kant is dan aan de krappe. Bij een perfecte combinatie moet je de zadelpen lichtjes in het frame moeten duwen. Gaat hij er "vanzelf" in is het al aan de ruime kant.

Als je goed meetgereedschap hebt en weet hoe het te gebruiken kun je pen en frame meten en dan weet je hoe nauwkeurig beiden geproduceerd zijn en of er sprake is van een te grote afwijking...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gordon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 13 februari 2006, 12:17
Mijn mountainbike: Hapert

En dan is er ook nog het "momentgereedschap" van Canyon wat bij je fiets wordt geleverd. Dat is niet zo heel precies, je kan beter een momentsleutel gebruiken.

Heb ook een Endurace met carbon zadelpen in alu frame (met carbon montagepasta, dat schreef Canyon bij mij wel voor).
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Hmm, vandaag tegen het einde van een rit toch ook weer gekraak. Het moertje zat gewoon vast (ca. 5nm) toch maar iets vaster gezet.
Maar daarmee was het nog niet geheel weg. Ik heb canyon ook maar even een mailtje gestuurd.
Als iemand nog oplossingen weet....ik zit te denken op ook wat pasta tussen de kraag en het frame te doen en wellicht ook tussen de 2 helften van de verende pen, dan zal de diameter wel wat groter worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het beste is de boel eens nauwkeurig opmeten. Dus met kwaliteits-meetgereedschap, niet met de duimstok van je timmerende buurman ;-)
De diameter van je zadelpen, en de binnendiameter van de zitbuis.

Dan weet je in elk geval waar de oorzaak zit. Het scheelt nogal of je een zadelpen moet vervangen omdat die wat dunnetjes uit de fabriek kwam of dat je een ander frame nodig hebt om het echt structureel op te lossen.

Er zijn natuurlijk oplossingen in de vorm van flinterdunne shims of zo, maar dat is imo een noodgreep (die overigens wel kan werken) en niet wat ik zou willen bij een fiets die nog in de garantie zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Ik heb de Grizl CF7 dus de VCLS v1 zadelpen nog zonder de bladveer. Deze heb ik gemonteerd op moment met de bijgeleverde carbon montagepasta en heb hier nog nooit problemen van ondervonden terwijl ik ook 100 kg weeg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de maatvoering van de pen en het frame goed zijn krijg je ook niet snel problemen met een zakkende zadelpen.
Dat is echt alleen maar bij (te?) ruime toleranties. En of daar sprake van is kun je meten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Bedankt voor de tips, ik zal inderdaad de diameters ook eens goed nameten.
Inmiddels ook een reactie gekregen van Canyon, zij geven aan de boel goed schoonmaken, (gewoon) montage vet tussen de 2 helften + het boutje invetten en alleen carbon montage pasta op de buitenkant van de pen en buis , dan weer monteren.
Dit is eigenlijk exact zoals ik het gemonteerd had vanaf nieuw, (behalve dan het gebruiken van montage pasta tussen de 2 helften, maar ik neem aan dat dat er van fabriek af al tussen zat...) dus ik ben benieuwd of het nu beter gaat.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

TJJ schreef: vr 25 maart 2022, 18:02 ...dus ik ben benieuwd of het nu beter gaat.
En?

Hoe bevalt de Grizl trouwens verder? Hier aan het kijken naar een nieuwe gravelbike en de Grizl is één van de mogelijke gegadigden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Hi, ja is goed nu, het lijkt toch wat vuil tussen de 2 helften te zijn geweest. Alles goed schoongemaakt en gevet en nu even een aantal keer gereden met een ‘hoesje’ om de pen (zodat er echt geen zand oid tussen kan komen), het probleem lijkt nu weg te blijven. Grizl is voor mij een hele fijne fiets, ik fiets zoveel mogelijk gravel of onverhard dus zijn de grote wielen met ‘dikke’ banden fijn( lees comfortabel) Bij veel fietsen moet je een maatje kleinere wielen gebruiken om de dikkere banden aan te kunnen. Het is denk ik niet echt een racer, maar dat is voor mij ook niet echt het doel. Verder heb ik weinig referentie ( is m’n eerste gravel bike)…
Plaats reactie