Racewielen voor Giant revolt 0

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
joepvg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 19 februari 2017, 16:32

Ik heb een Giant revolt 0 gravelbike en wil hiervoor een wielset met racebanden aanschaffen zodat ik de fiets ook puur op de weg kan gebruiken. Maar ik heb totaal geen verstand van wielen en maten en wat wel of niet past.

Wie kan me op weg helpen met een geschikte wielset voor racebanden. De huidige wielen zijn de Giant S-X2 Disc.

Hoeft geen carbon te zijn, beetje middemoot setje.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Wielmaat is gewoon 700c met asmaat 100x12 (voor) en 142x12 (achter). Heb nog wel zo'n setje staan (over na de verkoop van mijn gravelbike). PB maar bij interesse.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je inderdaad 12x100 en 12x142mm steekassen hebt past elke wielset met die maat naven.
Deze maten zijn wel zo'n beetje de standaard geworden voor moderne race- en gravelbikes, dus er is veel keus in.

Sommige naven zijn om te bouwen van snelspanner naar steekas, zoals naven van Hope en (de meeste) DT Swiss. Daarvoor heb je dan andere einddoppen nodig. Die zijn merk en type-specifiek, niet onderling uitwisselbaar. Kost natuurlijk wel weer extra als je die er nog bij moet kopen...
Naven van Shimano zijn niet om te bouwen, dus als je die treft moeten ze al voor 12mm steekassen geschikt zijn.

Verder kun je een beetje op de velgbreedte letten (de inwendige breedte). Als je smalle racebandjes wilt monteren zou ik bijvoorbeeld geen gravelwielen met een 25mm brede velg kiezen maar meer een klassieke racevelg tot zo'n 20mm breed.

Racewielen zijn eigenlijk altijd 622 / 700c / 28" (drie verschillende aanduidingen voor dezelfde diameter velg, leve de standaardisering :D ).
Gravelwielen zijn er ook in de kleinere 584 / 650b / 27.5" diameter maar die moet je niet hebben als je er wegbandjes op wilt leggen. Deze kleinere wielmaat is vooral bedoeld om brede gravelbanden te kunnen monteren.

Kom je zogenaamde boost wielen tegen: links laten liggen. Dat is een bredere naafstandaard voor mountainbikes en die naven zijn nooit om te bouwen naar de 100/142mm brede naven die jij nodig hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie