Cube Nuroad Race vs Nuroad EX

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Hoi, ben aan het uitkijken naar een gravel fiets en ben uitgekomen op volgende fietsen : Cube Nuroad Race en Cube Nuroad EX.
Beide passen perfect in mijn budget en lijken mij veel waar voor "weinig" geld.
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/ ... ivenblack/
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/ ... nenorange/

Bijna identieke fietsen behalve dat de Race 2x11 is en de EX 1x11. Op de Race 40mm banden, op de EX 45mm.
Enig advies, pro's/cons ?
Mijn ritten zijn meestal een 40-50tal km, mix 70/30 (asfalt/gravel) op Belgische/Nederlandse paden.
Niet voor gebruik in heuvelachtig gebied (Ardennen of bergen).

Tnx :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Persoonlijk heb ik liever een dubbel op een gravel- of racefiets. Met name vanwege de grotere verzetten (de kleinere krijg je er gratis bij). Een dubbel heeft altijd een groter bereik dan een enkel blad en je hebt ook nog de mogelijkheid om een cassette met kleinere tussenstappen te kiezen wat ik ook prettig vind.

Maar zoals gezegd, het is persoonlijk. Sommige mensen zweren bij een enkel voorblad.
DorstigHert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 februari 2019, 10:12

Je geeft de verschillen zelf al goed aan. Met de bredere banden en de 1x aandrijving van de Ex beweegt zich meer naar het ruigere gravelwerk.

Het ligt er maar net aan wat voor gravelpaden je voor ogen hebt, maar de Race lijkt wellicht beter te passen bij jouw gebruik. Aan beide zul je je echter geen buil vallen. De vraag zal eerder zijn welke je te pakken kan krijgen momenteel :) - overweeg daarom ook de Giant Revolt 0, qua specificaties zeer goed vergelijkbaar met de Race.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

DorstigHert schreef: wo 9 februari 2022, 18:10 Je geeft de verschillen zelf al goed aan. Met de bredere banden en de 1x aandrijving van de Ex beweegt zich meer naar het ruigere gravelwerk.

Het ligt er maar net aan wat voor gravelpaden je voor ogen hebt, maar de Race lijkt wellicht beter te passen bij jouw gebruik. Aan beide zul je je echter geen buil vallen. De vraag zal eerder zijn welke je te pakken kan krijgen momenteel :) - overweeg daarom ook de Giant Revolt 0, qua specificaties zeer goed vergelijkbaar met de Race.
Beschikbaarheid valt wel mee. Ze zijn niet meer bestelbaar bij Cube maar heb al winkels gevonden die deze in pre-order hadden staan.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Als de fiets toch NL niet uitkomt is 1x wel lekker simpel, ik heb zelf de 2x versie vanwege vakantie. De grx 2x11 laat zich wel relatief goed afstellen (1 van de redenen waardoor ik ooit zo blij werd van 1x).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je evt een cassette wil wisselen kom je overal wel goed uit met 1x . Ik rijd met 1x11 GRX en 11-32 achter in vlak Nederland en met 11-46 overal waar geklommen moet worden. Ik zou mijn keuze daar niet van af laten hangen voor een gravelbike.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Ik heb in september 2021 een Cube Nuroad ex gekocht, om in de wintermaanden mijn conditie op pijl te houden.

Bewust gekozen voor een 1x aandrijving omdat ik ook een 1x op de MTB heb en ik geloof in de regel; minder spullen = minder onderhoud/ problemen. Bovendien ben ik fan van een opgeruimde cockpit en scheelt toch weer een kabel.

Geen spijt van tot nu toe. Rij voornamelijk asfalt door de duinen en heb nooit het idee dat de stappen te groot zijn.

Zou wel gaan passen voor je besteld. Ik vind de fiets vrij klein vallen (ben 1.83 en heb een L, waarvan de zadelpen al 1 cm boven max staat).

Verder een fijne fiets. Nu zo'n 1700 km op gereden zonder noemenswaardige dingen. Zou wel de banden tubeless maken. Zijn niet zo lekbestendig. (Of andere monteren natuurlijk)
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Bamboocha schreef: zo 13 februari 2022, 09:27
Zou wel gaan passen voor je besteld. Ik vind de fiets vrij klein vallen (ben 1.83 en heb een L, waarvan de zadelpen al 1 cm boven max staat).
Tnx voor het advies.
Ik ben 1m90, kom dus sowieso uit op maat 61 (XL), en dat is voor het passen meestal een groot probleem. Die hebben ze vaak niet in de winkel staan en al zeker niet in deze tijden van schaarste. Het zal online moeten gebeuren, maar heb vroeger al een Cube racefiets gehad en 61 paste prima.

Er is ook de carbon optie met de Nuroad C62 pro.
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... arbonnred/
Die is wel onmiddellijk beschikbaar maar prijskaartje is ook wel hoger natuurlijk, en weet niet of dat prijsverschil de moeite waard is.
Geo lijkt me ook iets sportiever dan de alu versie.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Hier het verschil tss alu en carbon versie.
Zou je echt een verschil voelen ?

Afbeelding
Plaats reactie